Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tangentbordet strulat på dotterns Macbook

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-11-07 17:11

Delar av tangentbordet fungerar inte så hon kan inte ens logga in. Någon ide om vad göra?

  • Medlem
  • 2016-11-07 17:20
Ursprungligen av Lars:

Delar av tangentbordet fungerar inte så hon kan inte ens logga in. Någon ide om vad göra?

Temporärt: Anslut ett tangentbord/mus via USB.
Sedan får man kolla vidare. Vad är det för modell av Macbook?

  • Medlem
  • 2016-11-07 17:32
Ursprungligen av Alix:

Temporärt: Anslut ett tangentbord/mus via USB.
Sedan får man kolla vidare. Vad är det för modell av Macbook?

Macbook pro 13" från 2011

  • Medlem
  • 2016-11-07 17:33

skall se om jag har något tangentbord på vinden.
Jag har bara trådlöst till iMacen här nu

  • Medlem
  • 2016-11-07 17:45
Ursprungligen av Alix:

Temporärt: Anslut ett tangentbord/mus via USB.
Sedan får man kolla vidare. Vad är det för modell av Macbook?

hittade ett gammalt bord från första generationens iMac
så nu är hon inloggad.
men nästan hela översta raden av bokstäver och större delen av raden under funkar inte.
Vad kan det bero på?

  • Avstängd
  • 2016-11-07 17:50

Är batteriet svält och tar i kanske?

  • Medlem
  • 2016-11-07 17:56
Ursprungligen av Hffre:

Är batteriet svält och tar i kanske?

är det troligt? i så fall måste jag plocka isär den (efter middagen). ser man det på batteriet om det svällt?

  • Avstängd
  • 2016-11-07 17:59
Ursprungligen av Lars:

är det troligt? i så fall måste jag plocka isär den (efter middagen). ser man det på batteriet om det svällt?

Ja det är troligt. Fick byta på en MacBook Pro 13" 2012 års modell nyss där batteriet var så svält att touchpaden inte fungerade.
Du märker ganska så snabbt om det är batteriet som är boven i dramat.

Svullna batterier brukar väl mest påverka trackpaden, och kanske nedre delen av tangentbordet.

Här verkar det handla om de mellersta raderna på tangentbordet, och då tror jag mer på att det kan handla om spilld vätska i tangentbordet.

Tillägg:
Eller kanske någon mer "fysisk" form av skada - typ fall eller slag.

Senast redigerat 2016-11-07 20:13
  • Medlem
  • 2016-11-07 19:01

Låna ut ditt nuvarande tangentbord så att dottern kan fortsätta med studierna. Sedan köper du ett nytt till dig själv. Absolut smidigast och billigast.

  • Medlem
  • 2016-11-08 19:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Svullna batterier brukar väl mest påverka trackpaden, och kanske nedre delen av tangentbordet.

Här verkar det handla om de mellersta raderna på tangentbordet, och då tror jag mer på att det kan handla om spilld vätska i tangentbordet.

Tillägg:
Eller kanske någon mer "fysisk" form av skada - typ fall eller slag.

Fast hon säger att det inte hänt något speciellt??

Ursprungligen av Lars:

Fast hon säger att det inte hänt något speciellt??

Ja, då vet jag inte.

Men om delar av tangentbordet lägger av, så skulle jag vilja påstå att det är >90% vätskeskador. (Jag har dock ingen statistik som kan backa upp mitt påstående, utan det är bara en gissning/känsla.)

Om det skulle vara någon kontakt på moderkortet som har lossnat, eller någon lödning som har släppt, så borde det drabba hela tangentbordet.

Skruva isär datorn - kanske ser ni något som "sticker ut". Eller lämna in den.

  • Medlem
  • 2016-11-08 20:33

Kan det vara någon gammal fuktskada? Hon pratade om att hon fått lite vatten på den för kanske typ 2 år sedan.

Ja, mycket möjligt.

  • Medlem
  • 2016-11-10 12:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, mycket möjligt.

känns som om det kan bli för dyrt att lämna in den om det antagligen inte bara är batteriet?
Verkar ju lite omständigt att plocka isär den för att se om man kan se nåt som sticker ut?
Kanske får bli så att hon får köra med separat tangentbord ett tag...

  • Avstängd
  • 2016-11-10 22:40
Ursprungligen av Lars:

känns som om det kan bli för dyrt att lämna in den om det antagligen inte bara är batteriet?
Verkar ju lite omständigt att plocka isär den för att se om man kan se nåt som sticker ut?
Kanske får bli så att hon får köra med separat tangentbord ett tag...

OM det är ett svällande batteri så måste det fixas annars kommer fler saker gå sönder.
Att öppna upp den är inget komplicerat. Nu är jag inte 100% säkert att detta är rätt guide men att skruva loss locket skiljer sig inte mycket mellan modellerna.
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...

  • Medlem
  • 2016-11-13 12:51

Kan man se på dessa bilder ifall batteriet har svällt eller om det är något som sticker ut?

  • Medlem
  • 2016-11-13 13:00
Ursprungligen av Lars:

Kan man se på dessa bilder ifall batteriet har svällt eller om det är något som sticker ut?

jag kan också säga att det nu är i stort sett hela tangentbordet som inte fungerar så det har alltså bliva sämre sedan jag startade tråden

Ursprungligen av Lars:

...nu är i stort sett hela tangentbordet som inte fungerar så det har alltså bliva sämre...

Då blir jag mer och mer säker på att det är fukt-/vätskeskada.

Svullet batteri brukar bara påverka styrplattan. Batteriet trycker då på underifrån, vilket gör att styrplattans funktion störs. Jag har svårt att se hur något sådant skulle kunna påverka tangentbordet. Så jag tror du kan glömma teorin om svullet batteri.

  • Medlem
  • 2016-11-13 13:48

Fukt är mest troligt. Med största sannolikhet blir det billigare att köpa en ny maskin än att lämna in på reperation. Som sagt, kör med externt tangentbord så länge datorn fungerar.

  • Medlem
  • 2016-11-14 10:14
Ursprungligen av Dalle:

Fukt är mest troligt. Med största sannolikhet blir det billigare att köpa en ny maskin än att lämna in på reperation. Som sagt, kör med externt tangentbord så länge datorn fungerar.

Japp, TS kan vara glad att datorn alls fungerar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-11-15 09:40
Ursprungligen av Lars:

Kan man se på dessa bilder ifall batteriet har svällt eller om det är något som sticker ut?

Nej, batteriet ser inte svullet ut på bilden.

Gissar också på fukt.
Synd att nya tangentbord är så jäkla dyra. En sån maskin är ju helt okej. Du får köra med externt tangentbord tills vidare.

1
Bevaka tråden