Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Papperskorgen ??

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Skulle tömma papperskorgen och det började dåligt,verkade ta onormalt lång tid så jag avbröt för att jag trodde ngt var fel.
1) Kopplade ur min externa disk där Time M gör säkerhetskopior på, därefter tömde jag papperskorgen igen och det gick jättefort.
2) Kopplade på min externa disk igen och att papperskorgen blev full igen, började tömma den och återigen avbröt jag för det kändes onormalt lång tid.
3)Öppnade skivverktyg för kontroll av den externa disken=ok
4 )Då öppnade jag papperskorgen och markerade allt, högerklickade och valde "ta bort direkt" sedan fick den jobba ca 7 tim och det fanns massor med filer kvar avbröt igen.
Funderar på om det är läge att låta skivverktyg radera den externa hdd.
Ser att det ligger filer från ett år tillbaka.
Ska det ta så lång tid att radera papperskorgen ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-11-13 21:35

Har du kastat en tidigare TM-backup i papperskorgen?

Ursprungligen av frazze:

Har du kastat en tidigare TM-backup i papperskorgen?

Jo jag har kastat bort endel backuper, behöver inte ha så många.

Senast redigerat 2016-11-13 22:10
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-13 23:54

Och du är helt hundra på att du inte sabbat integriteten av säkerhetskopian?

Ursprungligen av reboot81:

Och du är helt hundra på att du inte sabbat integriteten av säkerhetskopian?

?? Det enda jag vet är att TM jobbar som sen skall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-11-14 10:00
Ursprungligen av plenty69:

Jo jag har kastat bort endel backuper, behöver inte ha så många.

Rensningen av backuper sköts automatiskt av TM. Det är inget som en användare ska göra manuellt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-11-14 10:02
Ursprungligen av plenty69:

?? Det enda jag vet är att TM jobbar som sen skall.

Hur ser du det? Jag vet inte om TM gör en sanitestcheck på sin bundle inför varje backup. Jag vet inte heller om det loggar något i (typ) /var/log som hälsotillståndet.

Ursprungligen av plenty69:

?? Det enda jag vet är att TM jobbar som sen skall.

Har du testat att återställa från TM så du vet att allt fungerar fullt ut?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-14 10:20
Ursprungligen av hummel:

Har du testat att återställa från TM så du vet att allt fungerar fullt ut?

Och även om TS gjort det, så finns det inga garantier för att TM framöver inte tagit skada. Eller att någon annan del gjort det.
På den tiden jag körde TM, utan att vara inne och peta i filerna så fick jag två gånger veta att alla säkerhetskopior raderats och att TM skulle börja om på en ny fräsh kula. Och vad händer när du är inne och raderar filer?

Vill du ha (mer) kontroll så rekommenderas något annat än TM.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-14 10:37

Du ska inte vara inne och rota i TM!!!
När den gör backuper så sparar den inte ner allt varje gång, bara det som är förändrat. Så om du har en del filer som är ett/några år gamla, sparas inte de ner varje timma, utan bara en länk till den gamla backupade filen.
Tar du då bort gamla backuper, åker ju den filen med. Och länkarna som har skapats senare har ju då inget att peka på.
Vad är anledningen till att du tar bort dem? Behöver du utrymmet till något annat? Köp en till disk i så fall, TM trivs bäst om den får husera ensam på en disk.
Och att koppla ur disken när den jobbar skulle jag aldrig våga. Det är så man förstör sina data.

Senast redigerat 2016-11-14 12:47
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-11-14 11:08
Ursprungligen av kenjon:

Du ska inte vara inne och rota i TM!!!
När den gör backuper så sparar den inte ner allt varje gång, bara det som är förändrat. Så om du har en del filer som är ett/några år gamla, sparas inte de ner varje timma, utan bara en länk till den gamla backupade filen.
Tar du då bort gamla backuper, åker ju den filen med. Och länkarna som har skapats senare har ju då inget att peka på.
Vad är anledningen till att du tar bort dem? Behöver du utrymmet till något annat? Köp en till disk i så fall, TMs trivs bäst om den får husera ensam på en disk.
Och att koppla ur disken när den jobbar skulle jag aldrig våga. Det är så man förstör sina data.

Jag håller med kenjon, köp en till disk eller partitionera den disk du har. Jag brukar undvika att ha annat än TM-backup på min TM-partiotioner. Jag rekommenderar att du börjar på ny backup. Du kan välja att ha kvar den gamla och börja på ny disk eller radera den du har och börja om.

Ursprungligen av andas:

Jag håller med kenjon, köp en till disk eller partitionera den disk du har. Jag brukar undvika att ha annat än TM-backup på min TM-partiotioner. Jag rekommenderar att du börjar på ny backup. Du kan välja att ha kvar den gamla och börja på ny disk eller radera den du har och börja om.

Utrymme finns, såg i ngt forum att man kundecta bort gamla backuper i TM, kan ha varit på moderskeppets video om TM.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-11-14 12:13
Ursprungligen av plenty69:

Utrymme finns, såg i ngt forum att man kundecta bort gamla backuper i TM, kan ha varit på moderskeppets video om TM.

Är det delen "När disken blir full", längd 01:19, som anger att man kan radera inne i TM-backupen?

Ursprungligen av frazze:

Är det delen "När disken blir full", längd 01:19, som anger att man kan radera inne i TM-backupen?

Trodde det skulle vara det men tyvärr inte. Jag kommer inte på just nu vart jag har sett att man kan ta bort kopior i tm.
Nu raderade jag hela Tm och började om på nytt. Tack för era svar ang TM.

Senast redigerat 2016-11-14 19:59
Ursprungligen av plenty69:

Trodde det skulle vara det men tyvärr inte. Jag kommer inte på just nu vart jag har sett att man kan ta bort kopior i tm.
Nu raderade jag hela Tm och började om på nytt. Tack för era svar ang TM.

När du hade raderat TM, var hade du då din backup?

Ursprungligen av hummel:

När du hade raderat TM, var hade du då din backup?

Meningslös kommentar. ?

Ursprungligen av carlsson:

Meningslös kommentar. ?

Inte alls, det var en seriös fråga!
Varför var den onödig?

Ursprungligen av hummel:

Inte alls, det var en seriös fråga!
Varför var den onödig?

Hade ingen backup under tiden. Bilder som jag är rädd om ligger ej i macen.

Ursprungligen av hummel:

Inte alls, det var en seriös fråga!
Varför var den onödig?

Säg gärna istället vad den frågan bidrog med?

Ursprungligen av carlsson:

Säg gärna istället vad den frågan bidrog med?

Det verkar som vi nu hamnar utanför ämnet för denna tråd.
Vi kan väl ta och svara på frågorna i ordningsföljd här i tråden?
Trådskaparen har inte reagerat negativt på min fråga utan givit sitt svar, och verkar inte stött eller liknade.

1
Bevaka tråden