Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM minne, MAC eller "vanligt" PC minne

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Ny på forumet och ny med mac.

Jag har precis fått en gammal macbook pro mid 2012 och har bytt till SSD och nu ska jag ge mig på minne.

Måste man köpa särskilt mac minne eller funkar vilket passande minne som helst.

Hej! Se bara till att det är rätt typ av minne så ska det funka. Speciella "Mac-minnen" finns inte, så länge du inte köper värsta bottenskrapet.

Förutsätter att du inte har en MBP med retina där du inte kan byta minnet, annars är det vanliga SO-DIMM PC3-12800 som gäller. Max 16 GB.

  • Medlem
  • 2016-11-10 23:50

Det finns inga speciella Macminnen men det finns Mactestade minnen. På Komplett hittar du 8 GB eller 16 GB, beroende på vad du tror dig behöva och vill betala. Annat minne med samma specifikationer kan vara billigare, men är de inte Mactestade så får man chansa.

Ursprungligen av stefanli:

...nu ska jag ge mig på minne...

Tänk på att Apples uppgifter om maximalt minne ofta är lite snålt tilltagna. På mid-2012-modellen anger Apple att 8 GB är max, men den klarar faktiskt 16 GB.

En bra sajt för sådan information är EveryMac.com. Där kan man t.ex. också se lägsta och högsta möjliga version av OS X (macOS) som modellen klarar.

Och apropå dina versaler i rubriken - MAC är något helt annat än Mac.

Tack för alla svar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-11 14:02

Även appen mactracker rekommenderas. Finns till både macOS och iOS.
Som jag har skrivit tidigare föredrar jag Kingston eller Crucial, en del verkar ha problem med Corsair (även om de funkar för en hel del användare också).

1
Bevaka tråden