Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern skärm till macbook pro

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2016-10-29 13:24

Går det att koppla in en eller flera externa skärmar, så att jag kan jobba med fler program samtidigt? Gäller den nya toppmodellen med extra grafik och processor.

Två 5K-skärmar eller fyra 4K-skärmar om du menar 15-tummaren.

Halvera antalet om du menade 13-tummaren. Möjligt att du kan ha upp till fyra mindre skärmar även på denna, men vet inte säkert.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2016-10-30 23:51
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Två 5K-skärmar eller fyra 4K-skärmar om du menar 15-tummaren.

Halvera antalet om du menade 13-tummaren. Möjligt att du kan ha upp till fyra mindre skärmar även på denna, men vet inte säkert.

Toppen! Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-04 19:07

Passar på att ställa min fundering här:

Jag har 2 st Dell U2713-skärmar och skall beställa en ny Macbook pro 15".
Skärmarna har en massa anslutningar bla. Displayport både in och ut.

Skall jag då ha USB-C --> Displayport in på skärm 1 och DP out skärm 1 --> DP in på skärm 2?

Ursprungligen av oskard:

Passar på att ställa min fundering här:

Jag har 2 st Dell U2713-skärmar och skall beställa en ny Macbook pro 15".
Skärmarna har en massa anslutningar bla. Displayport både in och ut.

Skall jag då ha USB-C --> Displayport in på skärm 1 och DP out skärm 1 --> DP in på skärm 2?

Jag hade köpt en docka om jag vore du.

Ursprungligen av oskard:

Passar på att ställa min fundering här:

Jag har 2 st Dell U2713-skärmar och skall beställa en ny Macbook pro 15".
Skärmarna har en massa anslutningar bla. Displayport både in och ut.

Skall jag då ha USB-C --> Displayport in på skärm 1 och DP out skärm 1 --> DP in på skärm 2?

Så hade jag gjort. Och kompletterat med en USB C till USB 3 till skärmen så har du ju en massa portar med. Du får väl koppla en kabel mellan skärmarna så du kan använda så många normala USB portar som möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-05 16:18
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag hade köpt en docka om jag vore du.

Jag har inte sett nån docka med 2 bildskärmskontakter, det har varit en ensam HDMI.

Ursprungligen av suddgummi:

Så hade jag gjort. Och kompletterat med en USB C till USB 3 till skärmen så har du ju en massa portar med. Du får väl koppla en kabel mellan skärmarna så du kan använda så många normala USB portar som möjligt.

Det hade jag inte tänkt på. Det löser problemet med externt tangentbord och mus. Och iPhone.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2016-11-06 19:19

Påverkas prestandan på något sätt när man använder flera bildskärmar?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-06 19:56
Ursprungligen av genki:

Påverkas prestandan på något sätt när man använder flera bildskärmar?

http://www.span.com/product/StarTech-Thunderb...

Fler skärmar kräver mer av grafikprocessorn.

Ursprungligen av oskard:

Jag har inte sett nån docka med 2 bildskärmskontakter, det har varit en ensam HDMI.

Precis. En docka lär inte ge några fördelar gällande bildskärmskontakterna. Då är det bättre att köra så som du föreslog.

Men en docka kan ju ha andra fördelar, t.ex ethernet, ljud in/ut, m.m.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2016-11-07 13:08
Ursprungligen av reboot81:

http://www.span.com/product/StarTech-Thunderb...

Fler skärmar kräver mer av grafikprocessorn.

Tackar! Kan man på något sätt tvinga att laptopskärmen använder det interna och den externa skärmen det externa grafikkortet? Är det mycket det påverkar?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-07 14:34
Ursprungligen av genki:

Tackar! Kan man på något sätt tvinga att laptopskärmen använder det interna och den externa skärmen det externa grafikkortet? Är det mycket det påverkar?

Vilket externa grafikkort?
Vad vill du koppla?
4 externa skärmar kommer påverka framerate helt klart.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2016-11-07 14:43
Ursprungligen av oskard:

Passar på att ställa min fundering här:

Jag har 2 st Dell U2713-skärmar och skall beställa en ny Macbook pro 15".
Skärmarna har en massa anslutningar bla. Displayport både in och ut.

Skall jag då ha USB-C --> Displayport in på skärm 1 och DP out skärm 1 --> DP in på skärm 2?

Tror inte MacOS stödjer att seriekoppla skärmar via displayport, fungerade inte med två U2715 och en macbook pro 13' late 2013 med El Capitan sist jag testade.

/Håkan

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2016-11-07 15:12
Ursprungligen av reboot81:

Vilket externa grafikkort?
Vad vill du koppla?
4 externa skärmar kommer påverka framerate helt klart.

Till en början tänkte jag koppla ihop en 27" 5k-skärm. Det finns ju ett internt grafikkort genom Intel och ett externt genom AMD. Om det på något sätt går att tvinga laptopen att använda Intels grafikkort och 5k-skärmen att använda AMD. Kanske en dum fråga? :-).

Ursprungligen av pt96hni:

Tror inte MacOS stödjer att seriekoppla skärmar via displayport, fungerade inte med två U2715 och en macbook pro 13' late 2013 med El Capitan sist jag testade.

/Håkan

Du behöver både en dator som stödjer det och inställningarna på skärmarna rätt: https://support.apple.com/en-us/HT206587 (visserligen för 4K, men inställningarna på skärmarna måste vara Displayport 1.2 i alla fall).

Den första skärmen har jag för mig ska ha DP 1.2 igång och den andra avstängt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-07 17:12
Ursprungligen av genki:

Till en början tänkte jag koppla ihop en 27" 5k-skärm. Det finns ju ett internt grafikkort genom Intel och ett externt genom AMD. Om det på något sätt går att tvinga laptopen att använda Intels grafikkort och 5k-skärmen att använda AMD. Kanske en dum fråga? :-).

Det är inte ett "externt" grafikkort utan ett dedikerat. Jag betonar det då det faktiskt finns externa grafikkort som kopplas in på USB-port tex.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2016-11-07 17:22
Ursprungligen av reboot81:

Det är inte ett "externt" grafikkort utan ett dedikerat. Jag betonar det då det faktiskt finns externa grafikkort som kopplas in på USB-port tex.

Okay! Så det går inte helt enkelt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-07 19:34
Ursprungligen av genki:

Okay! Så det går inte helt enkelt?

Jag skulle tro att grafikdelen på CPUn stängs av när GPUn drar igång, vilket den bör göra så fort en extern skärm kopplas in.

1
Bevaka tråden