Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini Late 2009 CPU Fläkt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • BOHUS
  • 2016-11-07 07:02

Hej på er!

Jag har en Mac Mini Late 2009 där fläkten börjar att ge sig.
Är en PC kille i vanliga fall och vet vart jag hittar prylar till dem.
Vart hittar jag CPU fläktar till min iMac, gärna någon webshop i Sverige.
(jag har nyligen dammat av fläkten och den låter inget vidare om den, så det är helt klart lagren i fläkten som är paj)

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2016-11-07 09:08

Sådana finns bara svindyrt på Ebay från USA, vad jag kan se. Här. Råder dig att bygga ihop en egen fläkt i stället av de delar du redan har. Det är egentligen bara plasthuset och fästena som är modellspecifika. Jag säger inte att det blir lätt. Men datorn är ekonomiskt sett inte värd mer.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-07 09:33

Testa symaskinsolja i lagren.

Har du kolla på aliexpress.com, finns den där kostar den nog inte många kronor.

  • Medlem
  • BOHUS
  • 2016-11-07 11:04
Ursprungligen av JohanEng:

Har du kolla på aliexpress.com, finns den där kostar den nog inte många kronor.

Tack för tipset Johan, kom precis på det innan du skrev det. Hittade den för 160kr ink frakt. Mycket överkomligt. Nu är det bara att hoppas att den gamla håller i 22-30 dagar till... Blir nog lite symaskins olja om den börjar låta för mycket, så jag tackar för det tipset också.
AliExpress

  • Medlem
  • 2016-11-07 11:27

Jag har dålig erfarenhet av tredjepartsdelar från Kina, men jag håller ändå tummarna att den funkar bra.

  • Medlem
  • BOHUS
  • 2016-11-07 13:06
Ursprungligen av Alix:

Jag har dålig erfarenhet av tredjepartsdelar från Kina, men jag håller ändå tummarna att den funkar bra.

Du har en poäng där Alix, men å andra sidan kan jag köpa 7 fläktar från China för samma pengar som en på Ebay.

  • Medlem
  • 2016-11-07 13:34
Ursprungligen av RAID5:

Du har en poäng där Alix, men å andra sidan kan jag köpa 7 fläktar från China för samma pengar som en på Ebay.

Risken är att det blir så också...

  • Medlem
  • BOHUS
  • 2017-01-05 06:34

Installerad

Fläkten kom ca 1 vecka efter jag beställt den, det gick fint att installera den. De enda som kan vara värt att påpeka var att tjocklek på ett av fästena till fläkten var ca 1 mm tunnare vilket gjorde att jag fick ta i lite extra när jag drog skruven för att hålla fast fläcken.
Den har fungerat fint i en månad ni i alla fall.

  • Medlem
  • 2017-01-05 10:13
Ursprungligen av RAID5:

Fläkten kom ca 1 vecka efter jag beställt den, det gick fint att installera den. De enda som kan vara värt att påpeka var att tjocklek på ett av fästena till fläkten var ca 1 mm tunnare vilket gjorde att jag fick ta i lite extra när jag drog skruven för att hålla fast fläcken.
Den har fungerat fint i en månad ni i alla fall.

Toppen att det har fungerat!
Fast vad gäller skruven hade jag nog generellt sett valt en kortare skruv eller lagt brickor emellan. Anledningen är att toleransen ofta är liten i moderna apparater och att det kan finnas något under skruven som kan skadas om den skruvas in för långt. Så man undrar alltså varför du behövde "ta i lite extra".

1
Bevaka tråden