Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag skapa en ny Recovery Key för iCloud?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns någon här som vet hur jag nollställer/får en Recovery Key för mitt svenska iCloud-konto?

I samband med att jag nyss uppdaterade min iPhone, så tvingades jag aktivera tvåfaktorautentiering i processen. Inget fel med det egentligen, men det leder till att jag inte har full tillgång till mitt konto om jag tappar min iPhone utan att ha en Recovery Key, som jag aldrig fick i uppdateringsprocessen.

Jag har försökt googla runt, men eftersom mitt konto är på svenska och det inte ser ut som även Apples egen supportsida(https://support.apple.com/en-us/HT202649) säger att det ska göra så har jag kört fast.

Jag kan bara skapa App-specifika lösenord, men det verkar inte vara samma sak som en Recovery Key för hela mitt iCloud-konto.

(PS. Eftersom detta handlar om iClound på alla plattformar var jag osäker på om tråden hör hemma under MacOS eller iOS DS.)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-05 17:04

Tyvärr ger det ju samma svar fast bara på svenska. Det finns ingenstans att klicka på "Ersätt förlorad nyckel", se bif skärmdump.

Ed: Typo

Senast redigerat 2016-11-05 17:44
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-05 23:19

Kanske ringa supporten på måndag?

020-120 99 71

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-06 17:32
Ursprungligen av reinventor:

I samband med att jag nyss uppdaterade min iPhone, så tvingades jag aktivera tvåfaktorautentiering i processen. Inget fel med det egentligen, men det leder till att jag inte har full tillgång till mitt konto om jag tappar min iPhone utan att ha en Recovery Key, som jag aldrig fick i uppdateringsprocessen.

Jag har försökt googla runt, men eftersom mitt konto är på svenska och det inte ser ut som även Apples egen supportsida(https://support.apple.com/en-us/HT202649) säger att det ska göra så har jag kört fast.

Du tittar på fel supportsida! Du har, precis som du säger aktiverat Tvåfaktorautentisiering men du tittar på supportsidan för Tvåstegsverifiering. Med det nyare Tvåfaktorautentisiering används ingen återställningsnyckel. Allt är lugnt, du behöver inte göra något mer.

Och ja, det väldigt snarlikt och lätt att blanda ihop:

Det äldre Tvåstegsverifiering var det första alternativet som kom som alternativ till besvärliga "säkerhetsfrågor" (om sin första lärare, favoritbil osv). Det använder sig av fyrsiffriga verifieringskoder och genererar en återställningsnyckel som man behöver spara. Läs om det här: https://support.apple.com/sv-se/HT204152

Det nyare Tvåfaktorautentisiering kräver minst iOS 9 och OS X 10.11 El Capitan och bygger på tillförlitliga enheter och sexsiffriga verifieringskoder. Du måste bekräfta minst ett betrott telefonnummer som kan ta emot koder via sms eller röstsamtal. Jag skulle rekommendera att i förväg lägga till ett telefonnummer även till en betrodd kompis, förutom sitt eget nummer, som valbart alternativ den dagen när telefonen är stulen och mobilnumret spärrat. Läs om det här: https://support.apple.com/HT204915

Ursprungligen av reinventor:

Finns någon här som vet hur jag nollställer/får en Recovery Key för mitt svenska iCloud-konto?

För att ändå besvara trådens fråga; om man har det äldre Tvåstegsverifiering och tappat sin återställningsnyckel så loggar man in på sidan "Hantera ditt Apple ID" (https://appleid.apple.com) och stänger av Tvåstegsverifiering. Man får då skapa nya återställningsfrågor. Sedan kan man återaktiviera Tvåstegsverifiering och får då en ny återställningsnyckel. Det är omöjligt att missa steget med återställningsnyckel utan att skriva upp den, för man måste skriva skriva in den en gång innan aktiveringen är klar.

Eller om man numera har skaffat nyare macOS i sin dator så aktiverar man istället det nyare Tvåfaktorautentisiering direkt i Systeminställningar > iCloud > Kontodetaljer (eller motsvarande på iOS-enheten)

Ursprungligen av IngoX:

Du tittar på fel supportsida! Du har, precis som du säger aktiverat Tvåfaktorautentisiering men du tittar på supportsidan för Tvåstegsverifiering. Med det nyare Tvåfaktorautentisiering används ingen återställningsnyckel. Allt är lugnt, du behöver inte göra något mer.

Och ja, det väldigt snarlikt och lätt att blanda ihop:

Det äldre Tvåstegsverifiering var det första alternativet som kom som alternativ till besvärliga "säkerhetsfrågor" (om sin första lärare, favoritbil osv). Det använder sig av fyrsiffriga verifieringskoder och genererar en återställningsnyckel som man behöver spara. Läs om det här: https://support.apple.com/sv-se/HT204152

Det nyare Tvåfaktorautentisiering kräver minst iOS 9 och OS X 10.11 El Capitan och bygger på tillförlitliga enheter och sexsiffriga verifieringskoder. Du måste bekräfta minst ett betrott telefonnummer som kan ta emot koder via sms eller röstsamtal. Jag skulle rekommendera att i förväg lägga till ett telefonnummer även till en betrodd kompis, förutom sitt eget nummer, som valbart alternativ den dagen när telefonen är stulen och mobilnumret spärrat. Läs om det här: https://support.apple.com/HT204915

För att ändå besvara trådens fråga; om man har det äldre Tvåstegsverifiering och tappat sin återställningsnyckel så loggar man in på sidan "Hantera ditt Apple ID" (https://appleid.apple.com) och stänger av Tvåstegsverifiering. Man får då skapa nya återställningsfrågor. Sedan kan man återaktiviera Tvåstegsverifiering och får då en ny återställningsnyckel. Det är omöjligt att missa steget med återställningsnyckel utan att skriva upp den, för man måste skriva skriva in den en gång innan aktiveringen är klar.

Eller om man numera har skaffat nyare macOS i sin dator så aktiverar man istället det nyare Tvåfaktorautentisiering direkt i Systeminställningar > iCloud > Kontodetaljer (eller motsvarande på iOS-enheten)

Tack för ett mycket uttömmande svar!

Som du säger skulle jag verkligen behöva ha ett betrott nummer till, då detta annars känns lite osäkert om man tappar bort eller får mobilen stulen. Känns konstigt att Apple helt tagit bort alternativet med en Recovery Key för kunder som mig, då det inte alls känns säkrare utan snarare tvärt om. Läste denna artikel som visar hur farligt det kan bli:
http://thenextweb.com/apple/2014/12/08/lost-a...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-06 23:47
Ursprungligen av reinventor:

Tack för ett mycket uttömmande svar!

Som du säger skulle jag verkligen behöva ha ett betrott nummer till, då detta annars känns lite osäkert om man tappar bort eller får mobilen stulen. Känns konstigt att Apple helt tagit bort alternativet med en Recovery Key för kunder som mig, då det inte alls känns säkrare utan snarare tvärt om. Läste denna artikel som visar hur farligt det kan bli:
http://thenextweb.com/apple/2014/12/08/lost-a...

Den berättelse av Owen Williams som du länkar till anger Tvåfaktorautentisering i rubriken, men det han beskriver är ju i själva verket det äldre Tvåstegsverifiering, med återställningsnyckel. Och med all önskvärd tydlighet framgår ju nackdelen med systemet med återställningsnyckeln: han hade ju (nästan) tappat bort den! Och då fanns det inte någon möjlighet att låsa upp kontot när någon hade nollställt hans lösenord. Då är det säkrare med den nyare Tvåfaktorautentiseringen där du kan få verifieringskod via sms eller röst till ett eller flera telefonnummer du valt tidigare.

Om du tappar bort alla dina betrodda enheter räcker det alltså att du har tillgång till något av dina telefonnummer för att få åtkomst till ditt konto. Skulle du förlora tillgång även till dessa finns det möjlighet att återfå åtkomst genom att begära kontoåterställning. Det är en automatisk process som kan ta flera dagar. Jag har testat en liknande process för en vän som tappade bort sitt Facebook-lösen. Man kan på ett sätt se det som en säkerhetsrisk för det är säkert teoretiskt möjligt för någon som har tålamod och tillräcklig kunskap om dig att överta ditt konto. Men det ges också flera varningar via mail mm som gör att man kan stoppa processen om man inte startat den själv, så för en aktiv användare bör det vara säkert. Och man kan skynda på processen om man kan uppge annan personlig information, som t.ex kreditkortsnummer. Exakt vilka parametrar som bedöms i en kontoåterställning uppger inte Apple, av naturliga skäl.

Recovery Key är en mindre bra lösning eftersom den är sårbar för den största säkerhetsrisken: användaren själv (som glömmer och tappar bort). Tvåstegsautentiseringen tror jag funnit en bra avvägning för att säkra upp ett Apple-ID på ett sätt som är lättanvänt för de flesta, ger säkerhet mot de vanligaste hacker-försöken och ändå inte låser ut en bara för att man tappat bort en papperslapp i senaste flytten.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-07 01:41
Ursprungligen av IngoX:


Recovery Key är en mindre bra lösning eftersom den är sårbar för den största säkerhetsrisken: användaren själv (som glömmer och tappar bort). Tvåstegsautentiseringen tror jag funnit en bra avvägning för att säkra upp ett Apple-ID på ett sätt som är lättanvänt för de flesta, ger säkerhet mot de vanligaste hacker-försöken och ändå inte låser ut en bara för att man tappat bort en papperslapp i senaste flytten.

Japp. Människor blir av med papper. Och telefoner. Telefonnummer är svårare att bli av med.
Den näst största säkerhetsrisken med en Recovery Key är att den just är en nyckel. En väldigt mäktig nyckel. Förvarar vi den digitalt, vilket jag gissar många gör, så riskerar den att stjälas och användas innan ägaren hinner agera.
Nu, med tillförlitliga enheter har vi bättre skydd, då det systemet bygger fysiska prylar och telefonnummer*. Prylar som i sig är skyddade via TouchID/lösenkod samt ASSA-lås.

*Via SMS anses av många som osäkert, och det har sina brister. En fysisk enhet är alltid säkrare. Jag vill hävda att en gammal iPhone 4S som ligger i byrålådan fortfarande kan tjäna ett viktigt syfte: en betrodd enhet.

@IngoX @reboot81 Tack för svaren!

Jag inser att jag var lite otydlig där. Vad jag menade med länken var att det kan bli farligt om man inte håller tungan rätt i munnen, dvs man behöver ha en del koll för att inte råka illa ut. Och vad kan inte hända i samband med systemuppdateringar, dator- och nummerbyten mm i framtiden? En del problem uppstår ju just eftersom man kört på i så många år och man glömmer vad man gjort.

Personligen skulle jag föredra en Recovery Key(som ett alternativ), då jag redan har ett fungerande och säkert system för det. Nu blev min lösning istället att damma av ett gammalt analogt nummer för detta syfte, eftersom jag inte vill blanda in någon väns nummer i detta.

Jag undrar dock vad som kommer hända många av mina framförallt kvinnliga vänner som bara har en iPhone och inget annat. Har de inte lagt in några betrodda nummer och de förlorar sin iPhone kommer det bli komplicerat för dem och det verkar hända rätt ofta om man ser till flödet på Facebook.

1
Bevaka tråden