Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget lösenord till adminkontot

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 09:57

Hej! Jag köpte en Asus laptop av min mors väninna då hon köpt en ny. Windows Vista är OS, damen kommer inte ihåg lösenordet och jag vill radera datorn helt och hållet. Hur gör man? Jag kan ingenting om Windows absolut ingenting! Har ett par skivor som följde med men det står inte Windows Vista på någon. Trodde man kanske kunde radera och installera från någon skiva? Jag vet dock inte hur man ser skivan när man satt i den... Tror jag blir tokig på detta! Känner mig helt hjälplös

  • Avstängd
  • 2016-11-06 10:00

Det är nog ingen skiva med ett rent Windows utan det är en recoveryskiva.
Testa att starta om datorn med den i cd-läsaren och se ifall den bootar från den.

  • Medlem
  • 2016-11-06 10:08
Ursprungligen av 2mac:

Hej! Jag köpte en Asus laptop av min mors väninna då hon köpt en ny. Windows Vista är OS, damen kommer inte ihåg lösenordet och jag vill radera datorn helt och hållet. Hur gör man? Jag kan ingenting om Windows absolut ingenting! Har ett par skivor som följde med men det står inte Windows Vista på någon. Trodde man kanske kunde radera och installera från någon skiva? Jag vet dock inte hur man ser skivan när man satt i den... Tror jag blir tokig på detta! Känner mig helt hjälplös

Asus bärbara datorer använder ESC-knappen för att man ska få fram startalternativ. Men varför du skulle vilja rensa allt och installera om Windows Vista begriper jag inte, det är dåligt och omodernt. Det slutade supportas för allmänheten 2012 och sista stödet försvinner i april nästa år. Jag föreslår att du installerar en lättviktig men modern och säker Linux som Lubuntu i stället, eftersom datorn är lite äldre. Du hittar installationsanvisningar här.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 10:15

Skivan heter Recovery DVD som jag har.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 10:16

Linux som Lubuntu Ok ska kolla

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 10:21

Provar att starta upp datorn med Recovery Dvdn, med esc knappen...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 10:26

Det funkade ju Nu ska jag välja:
Recover Windows to first partition only
Recover to entire HD
Recover to entire HD with 2 partitions

Vad ska man välja? Entire HD?

  • Medlem
  • 2016-11-06 10:26
Ursprungligen av 2mac:

Provar att starta upp datorn med Recovery Dvdn, med esc knappen...

Nja, det funkar inte som med C-knappen på en Mac. Med ESC-knappen bör du få du en lista av startalternativ, varav Revocery DVD lär vara en av dem. Men som sagt, det är en återvändsgränd vad gäller teknisk utveckling, Windows Vista är snart stendöd.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 10:28

Jag körde med esc knappen och det gick

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 10:29

Jag ska bara kolla hur en Windows dator ser ut

  • Medlem
  • 2016-11-06 10:30
Ursprungligen av 2mac:

Jag ska bara kolla hur en Windows dator ser ut

Aha, ja okej. Om du tänker koppla upp dig på internet bör du åtminstone installera MSE först, det finns att ladda ned här.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 10:30

Går det bra med Recover to entire HD

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 10:32

Vad betyder detta Recover? Kommer Windows vara kvar? Men konto och annat tas bort? Eller hur fungerar det?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 10:35

Jag väljer Recover to Entire HD

  • Medlem
  • 2016-11-06 10:35
Ursprungligen av 2mac:

Går det bra med Recover to entire HD

Det låter väl bra? Men varje tillverkare har sin egen lösning, och de varierar beroende på modell och operativsystemsversion, så det är svårt att svara bestämt.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 10:39

Jag kör och ser vad som händer. Men man kan kanske installera ett nyare Windows efteråt? Är inte gratis väl? Som på Macen numera.

  • Medlem
  • 2016-11-06 10:49
Ursprungligen av 2mac:

Jag kör och ser vad som händer. Men man kan kanske installera ett nyare Windows efteråt? Är inte gratis väl? Som på Macen numera.

Nej, det kostar. Det är Windows 10 som gäller. Se här. Men innan köp ska du kolla att datorn uppfyller kraven.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 10:52

Var ser man "om den här datorn"

  • Medlem
  • 2016-11-06 11:17
Ursprungligen av 2mac:

Var ser man "om den här datorn"

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-11-06 11:20

Kanon Tack!

1
Bevaka tråden