Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missat samtal utan att jag ringt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som kan förklara hur detta kan ske, eller någon som själv varit med om det?

Min sambo hävdar att hon idag 5/11 kl 09.01 har ett missat samtal ifrån mig. Det ligger i hennes samtalslogg som missat/rödmarkerat i iPhone. Hon ringer tillbaka till mig en minut senare.

Jag har inte ringt henne, det vet jag till 100% eftersom telefonen varit låst på mitt skrivbord. Det finns heller ingenting i min samtalslogg om att jag skulle ha ringt henne.

Vi har båda iPhone 6 hos Tele2.

  • Medlem
  • 2016-11-05 10:11
Ursprungligen av Sperious:

Är det någon som kan förklara hur detta kan ske, eller någon som själv varit med om det?

Min sambo hävdar att hon idag 5/11 kl 09.01 har ett missat samtal ifrån mig. Det ligger i hennes samtalslogg som missat/rödmarkerat i iPhone. Hon ringer tillbaka till mig en minut senare.

Jag har inte ringt henne, det vet jag till 100% eftersom telefonen varit låst på mitt skrivbord. Det finns heller ingenting i min samtalslogg om att jag skulle ha ringt henne.

Vi har båda iPhone 6 hos Tele2.

Kan hon av misstag ha sparat ett annat nummer i din kontakt?

Ursprungligen av Alix:

Kan hon av misstag ha sparat ett annat nummer i din kontakt?

Bra idé men tyvärr är det inte orsaken.

När jag skrev mitt ursprungliga inlägg hade hon ännu inte talat om det för mig, men hon fick även ett SMS ifrån Tele2 om ett nyinspelat röstmeddelande kopplat till detta missade samtal.

I detta SMS står det i klartext att hon har ett nytt röstmeddelande ifrån mitt mobilnummer. Det kan alltså inte vara ett annat telefonnummer som är sparat i min kontakt på hennes telefon. När hon ringer upp röstbrevlådan så finns inget meddelande överhuvudtaget ifrån mitt mobilnummer.

Jag har nu varit i kontakt med Tele2 kundtjänst men enligt deras system så finns inget samtal registrerat ifrån mig till henne vid denna tidpunkt.

Det märkliga är att det kan ju inte bara vara en bugg i hennes telefon eftersom Tele2 som sagt skickat ett SMS med samma information från deras eget system. Dock kan de inte i efterhand se att jag överhuvudtaget ringt henne vid den tidpunkten.

Kan min telefon, trots att den varit låst och inte använd under denna tidpunkt, på något sätt ringt upp henne varpå hon missat att det ringt och samtalet kopplades till röstbrevlådan, där telefonen avslutade samtalet i precis rätt ögonblick för att trigga ett SMS ifrån Tele2s system men utan att spela in något faktiskt meddelande?

edit: så kan det förstås inte vara eftersom Tele2 som sagt bekräftat att inget samtal är gjort ifrån min telefon.

  • Medlem
  • 2016-11-05 12:44
Ursprungligen av Sperious:

... Kan min telefon, trots att den varit låst och inte använd under denna tidpunkt, på något sätt ringt upp henne varpå hon missat att det ringt och samtalet kopplades till röstbrevlådan, där telefonen avslutade samtalet i precis rätt ögonblick för att trigga ett SMS ifrån Tele2s system men utan att spela in något faktiskt meddelande?

En teknisk orsak, som skulle ge ett slags "ja" på din fråga, skulle kunna vara att det är fel i någon mast/basstation så att ett tidigare samtal har "laddats om" i systemet. Men det kan nog bara Tele2:s tekniker svara på, knappast kundtjänst.

Ursprungligen av Alix:

En teknisk orsak, som skulle ge ett slags "ja" på din fråga, skulle kunna vara att det är fel i någon mast/basstation så att ett tidigare samtal har "laddats om" i systemet. Men det kan nog bara Tele2:s tekniker svara på, knappast kundtjänst.

Ja, det måste vara något sådant. Oavsett vilket så kan vi utesluta att det skulle bero på någon form av bugg i telefonerna så jag antar att tråden får anses vara avslutad. ?

  • Medlem
  • 2016-11-05 12:58
Ursprungligen av Sperious:

Ja, det måste vara något sådant. Oavsett vilket så kan vi utesluta att det skulle bero på någon form av bugg i telefonerna så jag antar att tråden får anses vara avslutad. ?

Ja, jag har i vart fall svårt att tänka mig att telefonen ringer medan den är låst och inte hanteras. Olåsta mobiler som skvalpar runt i en ficka kan ju göra lite vad som helst, så kallade "fickringningar". Min exfru är expert på sådana. Det har jag fått känna av många gånger.

Ursprungligen av Alix:

Ja, jag har i vart fall svårt att tänka mig att telefonen ringer medan den är låst och inte hanteras. Olåsta mobiler som skvalpar runt i en ficka kan ju göra lite vad som helst, så kallade "fickringningar". Min exfru är expert på sådana. Det har jag fått känna av många gånger.

Haha, jo precis, men denna var som sagt låst och dessutom inuti en förvaringsficka av skinn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-05 16:21

Jag har råkat ut för missade samtal från folk som inte ringt. Men det var länge sen, typ 15 år eller nåt. Så nån obskyr bugg i telenätet skulle jag gissa på.

1
Bevaka tråden