Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket tredjeparts-tangentbord använder ni och varför i iOS8?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-26 11:40

Som rubriken lyder.
Idag finns det flertalet sådana tangenbord att ladda ner i appstore, exv. swiftkey, fleksy minuum etc.
Vilket använder ni och varför?
Tänker just att man måste tillåta vissa av dessa att få "Full access" i inställningar.

Textexpander, för att jag har det på alla mina enheter och har blivit rätt beroende av mina snippets.
Svårt att bara testa, rätt dyrt, men iOS är på rea då och då, OSX varianten kan man hitta i bundles då och då om jag inte minns fel.

Inga... Har aldrig haft behovet

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-26 13:01

Swype, funkade bättre än swiftkey (när de kom iaf).
Inte orkat testa fler.

Testat dom flesta och kom inte överens med någon

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-26 23:45

Fleksy som har ett par underbara funktioner, men samtidigt väldigt buggigt. Och det driver mig till vansinne när tangentbordet inte syns.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-26 23:46
Ursprungligen av panther:

Textexpander, för att jag har det på alla mina enheter och har blivit rätt beroende av mina snippets.
Svårt att bara testa, rätt dyrt, men iOS är på rea då och då, OSX varianten kan man hitta i bundles då och då om jag inte minns fel.

Ok, för en som älskar Textexpander så känns det här som nästa steg. Hur är tangentbordet i övrigt, skiljer det sig mycket från standard?

Jag har ett Logitech Multi-Device Keyboard K480 som kan para upp till 3 enheter och som man sen väljer med en lite ratt vilken enhet man vill använda. Det är trådlöst och batteridrivet. Inte smäckert och fint som Apples egna och lite konstiga tangenter med en hel del special både för OSX och Win och man skriver iaf fortare än med en pekskärm, iaf jag som inte skriver fort, men relativt billigt och lätt så det är alltid i ryggan/väskan ihop med min MBPr.

OT: Råkade tappa mitt trådlösa Apple tangentbord så att några tangenter skadades, på 2 st även plastmojen som fjädrar och håller fast dom. Var kan man få tag på nya delar?

Ursprungligen av reboot81:

Ok, för en som älskar Textexpander så känns det här som nästa steg. Hur är tangentbordet i övrigt, skiljer det sig mycket från standard?

Nja, har inte tänkt på just det. Så det tror jag inte. Men kolla på deras webbsida, youtube eller likande, det borde ju finnas något screenshot, manual etc. för mer specifik info.
Det enda som jag tänkt på och som kan irritera mig ibland är det svenska tangentbordet sätt att visa föreslagna ord, som stämmer sämre än det vanliga svenska, som det vill klippa in.

Jag vet, man kan ta bort att tangentborden gör så, men ibland är det bra, så oftast använder jag mest det engelska text-expander-tangentbordet för snippets. Och apple's svenska om jag särskilt har mer att skriva på svenska. För kortare text och snippets där jag behöver åäö fungerar väl det svenska text-expander hyggligt, men som sagt den föreslår märklig svenska ibland. Själva snippets fungerar ju som det ska. Får hoppas att språkförståelsen utvecklas allteftersom, det finns i alla fall ett svenskt tangentbord nu, det gjorde det inte när det lanserades.

Ursprungligen av CekariYH:

Jag har ett Logitech Multi-Device Keyboard K480 som kan para upp till 3 enheter och som man sen väljer med en lite ratt vilken enhet man vill använda. Det är trådlöst och batteridrivet. Inte smäckert och fint som Apples egna och lite konstiga tangenter med en hel del special både för OSX och Win och man skriver iaf fortare än med en pekskärm, iaf jag som inte skriver fort, men relativt billigt och lätt så det är alltid i ryggan/väskan ihop med min MBPr.

OT: Råkade tappa mitt trådlösa Apple tangentbord så att några tangenter skadades, på 2 st även plastmojen som fjädrar och håller fast dom. Var kan man få tag på nya delar?

Hur lyckades du få in det tangentbordet i iOS 8?

Ursprungligen av Megolon:

Hur lyckades du få in det tangentbordet i iOS 8?

Hahaha, ja du, det kan man ju fråga sig

Läste inte på så jag trodde det gällde fysiska tangentbord, klantig som vanligt :-/

Då börjar vi om då:

Apples egna med:
Svenska
Engelska
Grekiska (för vissa matte tecken mm)
Emoji

Har testat de flesta andra men som Megolon har jag inte hittat något jag gillar/funkar bra för mig

Leker lite med ett som heter Squiggly där man kan rita lite enkelt på flera sidor och som sen blir en animation.
Testade även en där man kunde använda FaceTime kameran för att skicka små selfie-filmsnuttar på sig själv, men som jag ser ut :-/ Jaja, kommer inte ihåg vad det heter dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-27 19:07

Har testat SwiftKey nu en timma. Sjukt smidigt, underbart att man kan svepa fram orden plus att man snabbt växlar mellan olika språk. Skriver många gånger snabbare med detta än original tangentbordet. Rekommenderas varmt ?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-28 09:44

Ja, swiftkey är grymt.
Kör också det efter att ha testat lite olika.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-01 22:30

Älskar Fleksy som idé (världens snabbaste tangentbord), men då de sålt sin själ personal till Pinterest och lämnat appen vind för våg och inte längre fixar buggar så börjar det bli dags att se sig om. Vad finns 2016?
Självklart ska det pratas svenska, och inte erbjuda emojis eller GIF:ar. Sånt har vi meddelandeappar för.

Gboard, Minuum och Word Flow verkar lovande, men ingen pratar svenska ännu.

Lite trist utveckling, först kryllade det av startups, nu har vi ett fåtal (stora) aktörer som erbjuder ett "gratis" tangentbord. Som passar deras dagordning. Jag önskar att det togs fram effektiva, avancerade och genomtänkta tangentbord. Som har en vettig långsiktig affärsplan.

@reboot81, har du provat SwiftKey? Tycker själv det funkar bra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-03 21:10
Ursprungligen av keptang:

@reboot81, har du provat SwiftKey? Tycker själv det funkar bra.

Ja det har jag provat, men eftersom jag inte gillar att släpa fram orden så erbjuder SwiftKey inte en enda usp.

Ska sluta gnälla och förkovra mig istället: App Extension Programming Guide: Custom Keyboard

Ursprungligen av reboot81:

Ja det har jag provat, men eftersom jag inte gillar att släpa fram orden så erbjuder SwiftKey inte en enda usp.

Ska sluta gnälla och förkovra mig istället: App Extension Programming Guide: Custom Keyboard

Säg till när den finns i App Store.

1
Bevaka tråden