Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd : MBP 2015 eller 2016

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2016-10-31 10:23

Jobbar som fotograf och sitter mest med min iMac 27".
Har en 13" mbp från 2010 som jag använder på fält och som behöver bytas ut.

Jobbar mest med Photoshop, Lightroom, Premiere och After Effects.
Har kollat på en 15" nu och är väl inte övertygad att jag behöver en touchbar.
Då kommer jag till frågan om hur långt den näst nyaste mbp räcker ?

Och hur stor skillnad det är på grafikkorten ?
Alltså mellan dessa två modellerna och de nyare ?

http://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/st...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-01 19:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-01 21:16

Bra fråga som också jag undrar över.

Den kapacitet som nya 15" MBP kontra en max-specad mid 2015. Det skiljer typ 10´så är det värt det i längden. Jag jobbar också med krävande program. Ni som har koll på processorer och grafik, hur tänker ni?

A

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-02 18:06

Om det är värt det kan bara du svara på, det beror på vad du använder datorn till, och hur du värdesätter specen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-02 20:37

Aj, det svaret såg jag inte komma. Tack ändå.

Jag ville höra resonerade tankar kring hur mycket som man får ut av de nya maskinerna. Hur stor skillnad är det i tid på en raytrace-rendering i 4000 x 3000 pixlar mellan 2015 och 2016?

Jag sitter på en mid 210 med en i7:a och den extra investeringen var ju mycket rationell. Jag klarar mig än och då kör jag Adobe, CAD och KeyShot. Rendera högupplöst börjar vara för tungt. Det är därför jag längtade till nya MBP. Egentligen är väl iMac mer passande uppgiften då den hanterar 32 i ram te x. Men det är ju den bärbara som detta handlar om.

Snacka med oss!

Senast redigerat 2016-11-03 15:08
Ursprungligen av Hey!:

Aj, det svaret såg jag inte komma. Tack ändå.

Jag ville höra resonerade tankar kring hur mycket som man får ut av de nya maskinerna. Hur stor skillnad är det i tid på en raytrace-rendering i 4000 x 3000 pixlar mellan 2015 och 2016?

Jag sitter på en mid 210 med en i7:a och den extra investeringen var ju mycket rationell. Jag klarar mig än och då kör jag Adobe, CAD och KeyShot. Rendera högupplöst börjar vara för tungt. Det är därför jag längtade till nya MBP. Egentligen är väl iMac mer passande uppgiften då den hanterar 32 i ram te x. Men det är ju den bärbara som detta handlar om.

Snacka med mej!

Kan ju bara säga att om du har en mac från 2010 så är uppgraderingen rättfärdig och kommer märkas. Vet inte om du har ssd på din nuvarande men annars blir det en extrem skillnad.

Jag är positiv till nya MacBook Pro och även en som totalt avskyr att köpa gamla produkter, då har jag hellre kvar min nuvarande ett tag till. Men förstår att priset inte är så tilltalande.

Ett tips kan vara att vänta ett halvår, rykten säger att Apple uppgraderar macbook pro igen i vår med kaby lake och därmed stöd för 32 GB RAM.

Ett annans lite väl kapitalistiskt råd är att köpa nya värstingen nu och sälja den när nästa uppgradering kommer som förväntas bli billigare. Man brukar få tillbaka de tillval man gjort.

Inlägg redigerat, uppmaning till brott är inte ok. /mod

Senast redigerat 2016-11-03 19:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-03 14:51

Har ssd på 250 gb och optibay till den gamla 7500 disken. Så den är fullt maxad vilket har varit mkt bra men nu är det dags att byta upp mej. Som sagt så tycker jag att den hänger med ganska bra i 2D arbetet men vid renderingar och film så är det inte kul.

Nu fick man ytterligare ett förslag. Hänga kvar med nuvarande dator i väntan på en snar och kraftfull uppgradering. Att kunna putta in mer ram är nog en försäkring i längden.

Man kanske ska vänta om man kan istället för att köpa en 2015 som är maxad? Är det smartast att hoppa över 2015 om man kan?

Nya MBP är en fräck maskin men det är något som skaver i pris och kapacitet tycker jag. Jag köper att den bara har USB3. Aldrig PC!

Anders

Senast redigerat 2016-11-03 15:28
Ursprungligen av Hey!:

Jag köper att den bara har USB3.

Den har bara USB Type-C.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-03 20:06

Ops! "My bad" Skulle vara USB Type-C så klart.

1
Bevaka tråden