Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget jättehopp i prestanda för enklaste Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den enklaste modellen av nya Macbook Pro har börjat säljas, och de första prestandatesterna visar på ganska blygsamma förbättringar jämfört med förra årets modeller.

Läs hela artikeln här

Nu tror jag inte att någon köper en MbP för att spela på, så min fråga är egentligen; är den nya märkbart bättre på någon punkt som inte är ett benchmark program?

Eller är det bara att konstatera att för dessa åtskilliga extra tusenlappar får du 7 % snabbare dator med lite annat utseende?

Ursprungligen av Rocklets:

Nu tror jag inte att någon köper en MbP för att spela på, så min fråga är egentligen; är den nya märkbart bättre på någon punkt som inte är ett benchmark program?

Eller är det bara att konstatera att för dessa åtskilliga extra tusenlappar får du 7 % snabbare dator med lite annat utseende?

Skärmen ska vara ljusstarkare och bättre, med mer färgomfång. Och så finns det saker som snabbare SSD-lagring, snabbare anslutningar och sådant. Och såklart tunnare och lättare...

Ska verkligen bli intressant att se jämförelse mellan nya helmaxad 13 och 15 tum samt deras föregångare.

Om det är lätt att byta hårddisk i den så kan det kanske vara värt ett köp för att sedan trycka in en 2 TB-disk.
Vet många som väntat på ny maskin från Apple med huvudförhoppningen att det går att välja 2 TB-disk.
Personligen kör jag både BaseQi med 200 GB-kort och ett Integral USB med 64 GB för att i alla fall få lite extra disk.
1 TB är på tok för lite och jag hatar verkligen att släpa på externa diskar.

Ursprungligen av Chaosstar:

Om det är lätt att byta hårddisk i den så kan det kanske vara värt ett köp för att sedan trycka in en 2 TB-disk

Skämtar du? Det har inte gått, praktiskt, att byta SSD på MacBook Pro på flera år.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Skämtar du? Det har inte gått, praktiskt, att byta SSD på MacBook Pro på flera år.

Det verkar faktiskt gå på den nya 13-tummaren utan Touch Bar:

http://www.macrumors.com/2016/10/28/new-macbo...
https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+1...

Kanske inte en operation vi kan beskriva som varken lätt eller praktisk, men det går. Risken var ju annars att lagringsminnet skulle sitta fast på moderkortet, som på 12-tums Retina Macbook. Även om få kanske vill byta SSD själv hemma öppnar det åtminstone för möjligheten att lämna in datorn hos en Apple-verkstad och uppgradera. Trevligt tycker jag.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det verkar faktiskt gå på den nya 13-tummaren utan Touch Bar:

Alltså, det går på min med, om du menar att man kan plocka ut SSDn och stoppa in den igen.

Men är det inte samma som med alla MBP sedan 2013, att även om kontakten är standard så är Apples enheter speciella och det går inte att köpa en ny ssd på dustin och slänga in, utan man är begränsad till Apples egna?

Alternativt att företag som OWC skapar kompatibla tredjepartsenheter som fungerar som Apples, men inte alltid lika snabba.

Så i praktiken kan man inte räkna med att kunna uppgradera SSD efter köpet. Det var så jag menade.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Alltså, det går på min med, om du menar att man kan plocka ut SSDn och stoppa in den igen.

Men är det inte samma som med alla MBP sedan 2013, att även om kontakten är standard så är Apples enheter speciella och det går inte att köpa en ny ssd på dustin och slänga in, utan man är begränsad till Apples egna?

Alternativt att företag som OWC skapar kompatibla tredjepartsenheter som fungerar som Apples, men inte alltid lika snabba.

Så i praktiken kan man inte räkna med att kunna uppgradera SSD efter köpet. Det var så jag menade.

Ja precis, det är i det avseendet olika grader i helvetet, där Macbook 12" står för lägsta graden (helt fastsatt i moderkortet). Det är som du säger länge sedan det satt en standard 2,5" SSD-disk i en Mac. OWC är en av tillverkare som gör moduler till bland annat Macbook Air, men jag vet inte hur de hängt med hastighetsutvecklingen på de senare modellerna.

1
Bevaka tråden