Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari laddar oönskad reklam och hänger sig

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min mamma laddade ner Flash Player uppdatering och lyckades få med sig Zipcloud och MacKeeper. Jag har avinstallerat det via Applicationsmenyn och även tagit bort Flash player.

Problemet är att nu är det reklam som hela tiden lägger sig i en parallell flik då hon surfar in på sidor hon ofta surfar på, ex svensk golf. Adblock ligger som tillägg, men det verkar inte hjälpa.

Safari hänger sig hela tiden och det gör det även på min dator som är 2 år nyare. Har det kommit någon uppdatering på Safari de senaste dagarna? Hittar inte den, men fick indikation på en webbsida om att Safari behövde uppdateras.

Safari är även oerhört segt på min iPad där jag försökte readers och återskapa från iTuneskopia, men det hjälpte inte.

Någon med samma problem? Bugg i nya programvaran (Safariproblemet)?

Ursprungligen av citygirl76:

Min mamma laddade ner Flash Player uppdatering...

Då laddade hon inte ner Flash Player direkt från Adobe. Man bör i möjligaste mån ladda ner programmen direkt från tillverkaren/utvecklaren.

Ursprungligen av citygirl76:

....Problemet är att nu är det reklam som hela tiden lägger sig i en parallell flik då hon surfar in på sidor hon ofta surfar på, ex svensk golf....

För att slippa reklamen i Safari, så kan ni använda det här programmet:
https://www.malwarebytes.com/antimalware/mac/

Ursprungligen av citygirl76:

...Har det kommit någon uppdatering på Safari de senaste dagarna? Hittar inte den, men fick indikation på en webbsida om att Safari behövde uppdateras.

Ja, det har kommit en Safari-uppdatering nyligen (10.0.1). Men huruvida den är tillgänglig för er beror ju på vilken version av macOS ni kör.

Dyker den inte upp i Mac App Store bland uppdateringarna där, så kör ni för gammalt macOS.

Jag tror hon laddade från Adobe, har automatisk påminnelse om uppdatering installerad. Nu är det iaf avinstallerat så jag installerar det igen från start.

Ska kolla programmet för ads. Det är så konstigt att hon aldrig haft problemet före dagens uppdatering av Flash.

Ang programvara så är Sierra installerat och uppdaterat. Safari ligger inte under Appstore, uppdateringar. Har kollat flera ggr och senast idag. Ligger heller inte under uppdateringar som nyligen gjorts...

Tack för svar Får prova vidare lite.

Ursprungligen av citygirl76:

Jag tror hon laddade från Adobe...

Nej, då får man inte med sådant skräp.

Men hon kanske har laddat ner och installerat något annat också, inte bara Flash.

Ursprungligen av citygirl76:

...Ligger heller inte under uppdateringar som nyligen gjorts...

Det kan vara så att Safari-uppdateringen var en del av Sierra 10.12.1-uppdateringen - och inte släpptes separat.

Jag kör El Capitan, och där kom Safari 10.0.1 som en separat uppdatering.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-30 14:43

Säg åt henna att aldrig mer installera Flash. Funkar inte en sida så kan hon prova Chrome som löser Flash automagiskt.
Har hon fått in skräpprogram så kan hon lika gärna fått in en dålig/fel version av AdBlock. Ta bort och lägg in igen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kan vara så att Safari-uppdateringen var en del av Sierra 10.12.1-uppdateringen - och inte släpptes separat.

Jag kör El Capitan, och där kom Safari 10.0.1 som en separat uppdatering.

Det stämmer nog med Safari. Jag kollade lite extra nu och jag har 10.0.1

Ursprungligen av reboot81:

Säg åt henna att aldrig mer installera Flash. Funkar inte en sida så kan hon prova Chrome som löser Flash automagiskt.
Har hon fått in skräpprogram så kan hon lika gärna fått in en dålig/fel version av AdBlock. Ta bort och lägg in igen.

Byta webbläsare menar du? Varför ska man inte ha Flash?

Ska man tillåta Insticksfiler från Flash, (jag har det på min dator utan problem)? Jag har stängt av på de flesta av insticksfilerna på denna sidan t ex. Rocket Life vet jag inte vad det är.

Ursprungligen av citygirl76:

Byta webbläsare menar du? Varför ska man inte ha Flash?

Ska man tillåta Insticksfiler från Flash, (jag har det på min dator utan problem)? Jag har stängt av på de flesta av insticksfilerna på denna sidan t ex. Rocket Life vet jag inte vad det är.

Googla på problem med Flash så får du svar. Flash har alltid och kommer troligtvis fortsatt vara full med säkerhetshål, sen är det även utdöende. Lika bra att ta klivet bort från Flash nu.

Ursprungligen av citygirl76:

Byta webbläsare menar du?...

Han menar att om man tar bort Flash, så kan man vid de tillfällen då man stöter på en sida (med Flash) som inte fungerar i Safari, tillfälligt använda Chrome för att kunna besöka just den sidan.

Ursprungligen av citygirl76:

...Varför ska man inte ha Flash?

Många anser att Flash är en stor säkerhetsrisk. Och visst har där funnits säkerhetshål som har blivit utnyttjade. Men om man bara ser till att hålla Flash uppdaterad, så anser jag att risken är försumbar *).

*) Men naturligtvis beror det mycket på ens surfvanor, och hur skumma sidor man besöker.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-30 16:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han menar att om man tar bort Flash, så kan man vid de tillfällen då man stöter på en sida (med Flash) som inte fungerar i Safari, tillfälligt använda Chrome för att kunna besöka just den sidan.

Många anser att Flash är en stor säkerhetsrisk. Och visst har där funnits säkerhetshål som har blivit utnyttjade. Men om man bara ser till att hålla Flash uppdaterad, så anser jag att risken är försumbar *).

*) Men naturligtvis beror det mycket på ens surfvanor, och hur skumma sidor man besöker.

Och den ovanan att "tvinga" användare installera något med jämna mellanrum. Då är det bättre att ta bort Flash, installera Chrome och helt enkelt inte installera ny programvara. Det skapar en dålig vana att skriva in lösenord och installera saker – om man inte är bekväm eller riktigt förstår vad man gör.

Sen om en uppdaterad Flash i sig är någorlunda säker så löper användaren risk att installera Flash från "fel" ställe.

Rocket Life kan du ta bort om du inte vet vad det är, eller om du inte använder det.

Ursprungligen av reboot81:

Och den ovanan att "tvinga" användare installera något med jämna mellanrum. Då är det bättre att ta bort Flash, installera Chrome och helt enkelt inte installera ny programvara. Det skapar en dålig vana att skriva in lösenord och installera saker – om man inte är bekväm eller riktigt förstår vad man gör.

Sen om en uppdaterad Flash i sig är någorlunda säker så löper användaren risk att installera Flash från "fel" ställe.

Rocket Life kan du ta bort om du inte vet vad det är, eller om du inte använder det.

Vad är Rocket Life??

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han menar att om man tar bort Flash, så kan man vid de tillfällen då man stöter på en sida (med Flash) som inte fungerar i Safari, tillfälligt använda Chrome för att kunna besöka just den sidan.

Många anser att Flash är en stor säkerhetsrisk. Och visst har där funnits säkerhetshål som har blivit utnyttjade. Men om man bara ser till att hålla Flash uppdaterad, så anser jag att risken är försumbar *).

*) Men naturligtvis beror det mycket på ens surfvanor, och hur skumma sidor man besöker.

OK, jag har stött på liknande problem innan du jag fått öppna det i Firefox, men Chrome kanske är bättre? Safari är jag van vid så att byta webbläsare helt har jag nog inte lust med.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-30 16:28
Ursprungligen av citygirl76:

OK, jag har stött på liknande problem innan du jag fått öppna det i Firefox, men Chrome kanske är bättre? Safari är jag van vid så att byta webbläsare helt har jag nog inte lust med.

Chrome har Flash inbyggt och det uppdateras med Chrome så man slipper tänka på allt vad Flash heter.

Nej, du behöver inte byta webbläsare, utan endast ha Chrome som reservwebbläsare för de extremt få sidor som inte funkar utan Flash.
Firefox och Safari är bra, men ingen av dem har in inbyggd Flash.

Ursprungligen av citygirl76:

Vad är Rocket Life??

Nåt "kreativt" plugin för Safari. Släng ut det tills du vet vad det är eller behöver det.

Tack för alla tips! ?

Ursprungligen av reboot81:

Chrome har Flash inbyggt och det uppdateras med Chrome så man slipper tänka på allt vad Flash heter.

Nej, du behöver inte byta webbläsare, utan endast ha Chrome som reservwebbläsare för de extremt få sidor som inte funkar utan Flash.
Firefox och Safari är bra, men ingen av dem har in inbyggd Flash.

Nåt "kreativt" plugin för Safari. Släng ut det tills du vet vad det är eller behöver det.

Jag hittade förklaringen, HP photo creations som följde med min skrivare

  • Medlem
  • 2016-10-30 20:24

Nämnas bör att Chrome dessutom har en säkrare version av Flash, PPAPI, den vanliga är NPAPI. Den senare skulle jag aldrig använda.

1
Bevaka tråden