Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med WiFi i virtuell maskin (kext/drivrutiner)

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2016-10-17 11:24

Hejsan, jag har nyligen gett mig in i Apple-träsket. Jag har skaffat mig men MacBook Pro 13" Retina.

Mitt problem är att jag har en Virtual machine, Linux Kali som jag behöver då wifi på. Och för att då ha wifi så måste jag ha ett externt nätverkskort alltså en Wifi usb-sticka. Problemet är att när jag har den monterad i USB-uttaget så "använder" min MBP den. Och då kan inte min VM (virtuella maskin) använda den.

Jag har provat att ta bort drivrutiner (kext) genom terminalen. Då fryser hela datorn och det kommer upp ett felmeddelande efter ca 10s och datorn startar om. Och jag kan fortfarande inte använde den i VM.

Har ni något tips på hur man kan använda umount eller liknande för ett externt nätverkskort. Så jag inte fysiskt måste ta ur den eftersom den fryser då.

Tack på förhand

Senast redigerat 2016-10-17 13:20
  • Medlem
  • 2016-10-17 11:59

Kolla filmen, som gäller just Kali Linux.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2016-10-17 12:11
Ursprungligen av Alix:

Kolla filmen, som gäller just Kali Linux.

Tack för snabbt svar.
Det är så att om jag stoppar i den när jag har tryckt igång min VM, så fryser min host. Och startar om MBP,
har jag den i när jag startar min VM, så kan jag inte trycka på den på devices. För då används den av min "host/MBP".

Vänligen

Ursprungligen av znibb:

...jag har en Virtual machine, Linux Kali...

Hur kör du din VM? Med VirtualBox, VMware Fusion, Parallels Desktop eller något annat?

Jag har tidigare använt VMware Fusion, och där fanns möjlighet att "flytta" USB-tillbehör mellan värden och gästen. Funkar t.ex. med USB-minnen och DVD-spelare. Funkar kanske med wifi-kort också.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2016-10-17 12:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur kör du din VM? Med VirtualBox, VMware Fusion, Parallels Desktop eller något annat?

Jag har tidigare använt VMware Fusion, och där fanns möjlighet att "flytta" USB-tillbehör mellan värden och gästen. Funkar t.ex. med USB-minnen och DVD-spelare. Funkar kanske med wifi-kort också.

Hej, ja jag kör VirtualBox. Det kanske kan lösa problemet om jag kör med VMware då alltså? Fungerar det lika bra som Vbox?

Tack för svar

Ursprungligen av znibb:

...VMware då alltså? Fungerar det lika bra som Vbox?...

Ingen aning. Har aldrig använt VirtualBox.

  • Medlem
  • 2016-10-17 13:19
Ursprungligen av znibb:

Tack för snabbt svar.
Det är så att om jag stoppar i den när jag har tryckt igång min VM, så fryser min host. Och startar om MBP,
har jag den i när jag startar min VM, så kan jag inte trycka på den på devices. För då används den av min "host/MBP".

Vänligen

Kolla i inställningarna i VirtualBox att programmet inte använder Macens eget trådlösa nätverk innan du pluggar in det extra nätverkskortet. Det kanske är därför.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-10-17 13:23

Varför måste du ha en separat hårdvara för nätverket? När jag har kört med både Fusion och Parallels så har produkten löst allt med nätverkstrafiken utan att jag har behövs köpa något extra.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2016-10-17 13:42
Ursprungligen av Alix:

Kolla i inställningarna i VirtualBox att programmet inte använder Macens eget trådlösa nätverk innan du pluggar in det extra nätverkskortet. Det kanske är därför.

VBox använder Macens eget trådlösa så att det blir ethernet (trådat nätverk) i VM. För jag kan inte köra bridge på wlan, det blir fortfarande trådat i VM. Jag har provat att ha Macens egna både på och avslaget när jag testar detta.
Tack

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2016-10-17 13:43
Ursprungligen av frazze:

Varför måste du ha en separat hårdvara för nätverket? När jag har kört med både Fusion och Parallels så har produkten löst allt med nätverkstrafiken utan att jag har behövs köpa något extra.

Jag har nätverkstrafik. Men det är trådat i den virtuella maskinen. Jag vill ha wlan, och enda sättet att få det är att ha separat hårdvara.

Lägg in ditt nätverkskort i listan med USB-tillbehör i VirtualBox. Det är ett plustecken vid sidan där man kan lägga på den i ett filter som gör att den automatiskt fångar upp nätverkskortet när det pluggas in.
Jag gör såhär närhelst jag ska lägga på ett nytt USB-tillbehör:
1. Plugga in det i datorn
2. Gå till inställningarna för USB i den VM som du vill ska ha direktåtkomst.
3. Tryck på pluset och välj tillbehöret.
4. Ta ur USB tillbehöret ur datorn.
5. Spara inställningarna och starta VMet
6. Plugga in tillbehöret på nytt när du har VMet igång.

Det funkar bra för min del. Om inte, kan du fylla på med vilken version av VirtualBox du kör?

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2016-10-17 14:03
Ursprungligen av suddgummi:

Lägg in ditt nätverkskort i listan med USB-tillbehör i VirtualBox. Det är ett plustecken vid sidan där man kan lägga på den i ett filter som gör att den automatiskt fångar upp nätverkskortet när det pluggas in.
Jag gör såhär närhelst jag ska lägga på ett nytt USB-tillbehör:
1. Plugga in det i datorn
2. Gå till inställningarna för USB i den VM som du vill ska ha direktåtkomst.
3. Tryck på pluset och välj tillbehöret.
4. Ta ur USB tillbehöret ur datorn.
5. Spara inställningarna och starta VMet
6. Plugga in tillbehöret på nytt när du har VMet igång.

Det funkar bra för min del. Om inte, kan du fylla på med vilken version av VirtualBox du kör?

Hej, jag har provat dessa idéer, problemet är inte att den inte hittas, utan att datorn fryser så fort jag pluggar i den i datorn och VM är igång. Jag har provat med att lägga till Filter osv, innan och efter uppstart. Men MBP fryser och startar om så fort jag pluggar i den.

Jag tankade hem VBox igår så det är senaste versionen, med extensionpack, antar att det är 5.1 sitter på jobbet just nu så vet inte riktigt vilken version det är.

Tack för svar

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-17 14:46

Kör du dongeln genom en USB-hubb? Får de tillräckligt med ström? Funkar den att använda i OS X även när du inte har VB startat?

Om du öppnar console.app och har den överst när du pluggar i den, står det något relevant då?

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2016-10-17 14:57
Ursprungligen av reboot81:

Kör du dongeln genom en USB-hubb? Får de tillräckligt med ström? Funkar den att använda i OS X även när du inte har VB startat?

Om du öppnar console.app och har den överst när du pluggar i den, står det något relevant då?

Hej kör den inte via en hubb. Ja den fungerar felfritt i OS X. Mjuk och hårdvaran.
console.app är det i OS X eller linux? Jag är väldigt ny på OS X.
Tack för svar

Ursprungligen av znibb:

Hej, jag har provat dessa idéer, problemet är inte att den inte hittas, utan att datorn fryser så fort jag pluggar i den i datorn och VM är igång. Jag har provat med att lägga till Filter osv, innan och efter uppstart. Men MBP fryser och startar om så fort jag pluggar i den.

Jag tankade hem VBox igår så det är senaste versionen, med extensionpack, antar att det är 5.1 sitter på jobbet just nu så vet inte riktigt vilken version det är.

Tack för svar

Okej.
Jag vet att det var lite strul med virtualbox när 5:an lanserades (typ vissa USB-tillbehör med Windows 7 funkade inte).
Det hade varit bra om du kunnat ge komplett versionsnummer på både Virtualbox och på ditt OS X/macos. Vissa saker kanske inte fungerar tillfredsställande i Sierra men funkade i El Capitan, t.ex. Svara inte "det senaste" för det öppnar för tolkningar, utan försök få med exakt versionsnummer.

Vad heter nätverkskortet som du ska använda dig av? Har du vilket chipset som det använder?

Hur har du konfigurerat din virtuella maskin? Har du valt en USB 2.0 eller 3.0 controller? Jag har inte lyckats använda USB 3.0 controllern med framgång utan har behövt använda 2.0.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-10-17 16:38

Då spelar jag dum och frågar varför det bara är wi-fi som duger? Kan du berätta något mer om din tillämpning och behov?

Ursprungligen av frazze:

Då spelar jag dum och frågar varför det bara är wi-fi som duger? Kan du berätta något mer om din tillämpning och behov?

Kali Linux är en linuxdistribution som bygger på Debian - men är inriktad på penetrationstestning och intrångsförsök. Antar att Wi-Fi är en del av attackvektorn som ska utforskas här.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2016-10-17 16:46
Ursprungligen av hansfilipelo:

Kali Linux är en linuxdistribution som bygger på Debian - men är inriktad på penetrationstestning och intrångsförsök. Antar att Wi-Fi är en del av attackvektorn som ska utforskas här.

Exakt, jag ska använde den virtuella maskinen för "pen-testing".

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2016-10-17 17:55
Ursprungligen av suddgummi:

Okej.
Jag vet att det var lite strul med virtualbox när 5:an lanserades (typ vissa USB-tillbehör med Windows 7 funkade inte).
Det hade varit bra om du kunnat ge komplett versionsnummer på både Virtualbox och på ditt OS X/macos. Vissa saker kanske inte fungerar tillfredsställande i Sierra men funkade i El Capitan, t.ex. Svara inte "det senaste" för det öppnar för tolkningar, utan försök få med exakt versionsnummer.

Vad heter nätverkskortet som du ska använda dig av? Har du vilket chipset som det använder?

Hur har du konfigurerat din virtuella maskin? Har du valt en USB 2.0 eller 3.0 controller? Jag har inte lyckats använda USB 3.0 controllern med framgång utan har behövt använda 2.0.

Version på Vbox 5.1.6, och OS X 10.11.6
Nätverkskortet är TP-Link T2U, com.Ralink.driver.RT2870USBWirelessDriver (5.0.1)

Jag har valt USB 2.0 som jag läst mig fram på nätet att jag ska använda.

Ursprungligen av znibb:

Version på Vbox 5.1.6, och OS X 10.11.6
Nätverkskortet är TP-Link T2U, com.Ralink.driver.RT2870USBWirelessDriver (5.0.1)

Jag har valt USB 2.0 som jag läst mig fram på nätet att jag ska använda.

Behöver du använda nätverkskortet i OS X också?
Jag tänker mig att det som kanske händer är att drivrutinen hinner läsas in i OS X och den inte laddas ur på ett ordentligt sätt.

Jag har ett Alfa kort med Ralink (AWUS036NH) och att få det att funka tillförlitligt under OS X (10.6 på den tiden jag använde det flitigt) var ett "hit-and-miss". Det var snarare regel än undantag att Ralinks verktyg kunde ansluta och hålla anslutningen. Under Linux funkade det bra (samma drivrutin som för ditt TP-link).

Mitt förslag är att du raderar alla drivrutiner som du installerat för ditt kort under OS X. Behöver du sen ansluta via det är det ganska lätt att sätta upp en linuxrouter i ett VM istället.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2016-10-18 09:39
Ursprungligen av suddgummi:

Behöver du använda nätverkskortet i OS X också?
Jag tänker mig att det som kanske händer är att drivrutinen hinner läsas in i OS X och den inte laddas ur på ett ordentligt sätt.

Jag har ett Alfa kort med Ralink (AWUS036NH) och att få det att funka tillförlitligt under OS X (10.6 på den tiden jag använde det flitigt) var ett "hit-and-miss". Det var snarare regel än undantag att Ralinks verktyg kunde ansluta och hålla anslutningen. Under Linux funkade det bra (samma drivrutin som för ditt TP-link).

Mitt förslag är att du raderar alla drivrutiner som du installerat för ditt kort under OS X. Behöver du sen ansluta via det är det ganska lätt att sätta upp en linuxrouter i ett VM istället.

Jag har nu tagit bort alla drivrutiner samt all mjukvara.
Och efter det så har jag provat med VirtualBox, VMware fusion samt parallels. Samma resultat i alla.
Vad är linuxrouter för något? Någon hårdvara?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-18 21:50

Alltså jag blev lite fundersam när du sa att du varit inne och härjat med kext-filerna. Minns du vilka? Kan vara en bra grej att försöka återställa dom till sitt original.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-18 22:12
Ursprungligen av znibb:

Jag har nu tagit bort alla drivrutiner samt all mjukvara.
Och efter det så har jag provat med VirtualBox, VMware fusion samt parallels. Samma resultat i alla.
Vad är linuxrouter för något? Någon hårdvara?

Ibland funkar det bara inte. Kanske har någon gammal laptop liggandes i förrådet? Shoppat på blocket? De nämner typ 10GB hårddisk och 512MB RAM som minimum...

Sen kanske du inte vill binda upp din huvudmaskin till det här syftet?

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2016-10-19 10:45
Ursprungligen av kladda:

Alltså jag blev lite fundersam när du sa att du varit inne och härjat med kext-filerna. Minns du vilka? Kan vara en bra grej att försöka återställa dom till sitt original.

Det är bara drivrutinerna till USB-wifi så inget speciellt jag har "härjat" runt med. Så dom kan jag enkelt återställa genom att installera dom igen.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2016-10-19 10:47
Ursprungligen av reboot81:

Ibland funkar det bara inte. Kanske har någon gammal laptop liggandes i förrådet? Shoppat på blocket? De nämner typ 10GB hårddisk och 512MB RAM som minimum...

Sen kanske du inte vill binda upp din huvudmaskin till det här syftet?

Ja jag har en äldre laptop som jag kan använde och kommer börja använda den nu. Har haft för mycket huvudvärk med detta redan.
Men tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-19 21:18
Ursprungligen av znibb:

Det är bara drivrutinerna till USB-wifi så inget speciellt jag har "härjat" runt med. Så dom kan jag enkelt återställa genom att installera dom igen.

Du beskrev att datorn hängde sig och sen dog. Känns sådär samt ganska ovanligt när det man gör bara påverkar en ansluten wifi-dongel

1
Bevaka tråden