Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

enklaste sättet att använda enkla bilder (mest text)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man har bilder som man vill kunna visa som ett bildspel är den kanske bästa vägen att först spara bilderna i något Microsoft-Format till exempel PowerPoint eftersom LibreOffice (fri programvara) kan läsa sådana filer.

Om man inte har varken Microsofr Office eller LibreOffice men har en Macintosh-dator hämtar man LibreOffice på https://www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/

Man kan då ladda ned en Macintosh-version av LibreOffice.

Bättre förslag välkomna!
Göran

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-18 20:37
Ursprungligen av goranlin:

Om man har bilder som man vill kunna visa som ett bildspel är den kanske bästa vägen att först spara bilderna i något Microsoft-Format till exempel PowerPoint eftersom LibreOffice (fri programvara) kan läsa sådana filer.

Om man inte har varken Microsofr Office eller LibreOffice men har en Macintosh-dator hämtar man LibreOffice på https://www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/

Man kan då ladda ned en Macintosh-version av LibreOffice.

Bättre förslag välkomna!
Göran

Markera bilderna i Finder. Tryck ⌥ mellanslag.
Nu har du ett bildspel.

(Skulle du inte få ett bildspel, utan ett fönster med en bild, tryck då på fullskärmsikonen. Det är den andra ikonen från vänster längts upp)

Under bildspel:
mellanslag starta/stoppa bildspelet
⌥ zooma i bilden
←föregående bild
→ nästa bild
esc avsluta bildspel

Vill du ha ett mer avancerat bildspel så är det Keynote jag skulle rekommendera. Självklart fungerar valfritt presentationsprogram, men ingen slår Keynote.

bildspel på usb-sticka?

Ursprungligen av reboot81:

Markera bilderna i Finder. Tryck ⌥ mellanslag.
Nu har du ett bildspel.

(Skulle du inte få ett bildspel, utan ett fönster med en bild, tryck då på fullskärmsikonen. Det är den andra ikonen från vänster längts upp)

Under bildspel:
mellanslag starta/stoppa bildspelet
⌥ zooma i bilden
←föregående bild
→ nästa bild
esc avsluta bildspel

Vill du ha ett mer avancerat bildspel så är det Keynote jag skulle rekommendera. Självklart fungerar valfritt presentationsprogram, men ingen slår Keynote.

utan Mac men med usb-sticka

Ursprungligen av goranlin:

Tack för svar Bo! Det fungerar utmärkt när jag testar på min Mac. Men om man vill kunna ta med presentationen och visa den i en samlingssal där det inte finns någon Mac, hur gör man då?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-18 21:21
Ursprungligen av goranlin:

Tack för svar Bo! Det fungerar utmärkt när jag testar på min Mac. Men om man vill kunna ta med presentationen och visa den i en samlingssal där det inte finns någon Mac, hur gör man då?

Du frågade efter det enklaste sättet och sedan har en Macintosh-dator.

Ta med Mac:en??

Om vi då antar att du menar att visa bilder på annan utrustning, tex TV/projektor/DVD:
Enklast på ett USB-minne är nog att lägga bilderna på USB-minnet, stoppa in det i TV/projektor/DVD och visa bilderna genom den enheten. Hur beror helt på vilken enhet det gäller, men ofta dyker USB-minnet upp i menyn för ingångar.

1
Bevaka tråden