Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lightroom vs Bilder?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gjorde en sökning på "Lightroom" men hittade ingen tråd som verkade passa trots att det borde finnas... (Ok, där är brasklappen:)

Jag blev nyfiken på Lightroom vs Bilder. Vad är för- och nackdelar? Jag vill ha bibliotek som är synkade mellan min IOS-device och MacOS Device.

Det ska givetvis vara någon form av molnsynkning och ske helt automagiskt i bakgrunden.

Varför ska jag välja det ena eller andra alternativet.

Idag så kör jag Bilder och har 200 GB eller så i mina bildbibliotek.

  • Medlem
  • 2016-10-16 09:52

Lightroom är mycket mer avancerat än Bilder. I LR kan du gå mer på djupet i bildbehandling medan du bara kan skrapa lite på ytan i Bilder.
Adobe har ju Lightroom CC, detta ska vara molnbaserat och ska fungera på samtliga enheter. Dock är det ett abonnemang istället för en engångskostnad. Därför slog jag istället till på Lightroom 6 och delar bilderna via min NAS istället. Viktigt att tänka på om man väljer LR6 istället för CC är dock att LR6 inte får några nya funktioner längre. Allt krut läggs på LR CC.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-16 10:31

Man kan med Lightroom CC få allt i mobilen synkat till datorn, men inte åt andra hållet. Delar av bildmängden går att synka till molnet, men du får själv välja vilka samlingar som ska synkas.
Lightroom är ett har alla funktioner från Photoshop som kan tänkas behöva för att få fram en bild, utan att man ger sig in och gör om bilden och flyttar pixlar.

Här är priserna på CC. https://creative.adobe.com/sv/plans
Jag kör CC paket med LR/PS/Bridge
Kanske för avancerat för mig pga använder mest för att sortera bilderna i mappar. Funderar själv för att göra tvärtom dvs gå tillbaka till bilder pga föredrar att redigeringsverktygen är inbyggda i appen som i bilder. Det går fortare att redigera.
Mina bilder säkerhetskopieras före och efter bearbetning mot dropbox. Samt även mot TC.
Har appen dropbox på min mobil/iPad samt på datorn.

Tack för beskrivningarna. De var korta och konsisa samt hjälpte mig att inse att det är bättre för mig att ligga kvar på Bilder - i alla fall just nu

Ang fördelar och nackdelar, kan man sortera foton i Bilder manuellt som i Lightroom? Det går ju inte i iPhoto. Är väldigt smidigt för gamla foton och importerade foton från negativ som alla får det datum de importerades.

Ursprungligen av citygirl76:

Ang fördelar och nackdelar, kan man sortera foton i Bilder manuellt som i Lightroom? Det går ju inte i iPhoto. Är väldigt smidigt för gamla foton och importerade foton från negativ som alla får det datum de importerades.

Du kan alltid ändra exif-datan i bilderna så att de sorteras som du vill, på köpet blir det dessutom korrekt.

Jag använder både Lightroom och Bilder, och för mig är det så här:
Lightroom:
+ Lättare att göra vackra bilder.
+ Lättare att sortera och hålla ordning.
+ Snabbare.
+ Bättre filhantering.
- Svårt, kräver sitt engagemang.
- Inte så smidig Apple-integration.
- Inte så smidig ansiktsigenkänning.
- Halvkrånglig bokfunktion.

Bilder:
+ Enkelt.
+ Apple-integration.
+ Inbyggd bildbokshantering som är enkel, blir snyggt och fräscht.
+ Enkel ansiktsigenkänning.
- Dålig filhantering.
- Apple-integrationen funkar inte alltid helt hundra. :/

Min intention är att bara använda LR, men vissa saker är så mycket smidigare i Bilder att det är en blandning för mig. Tyvärr, för det innebär att allt blir så jäkla mycket krångligare, och man har ingen riktigt bra ordning...

Tack för din summering !? Det hjälpte mig mycket. Ska ta mig en funderare.

Hur exporterar du tillbaka bilderna till Bilder/hårddisken från Lightroom? Ladda upp har jag inget problem med, men hittar bara funktionen publicera på nätet då jag vill exportera.

Kommer ursprungsbilden med (RAW, heter det så?) med då man byter program? I iPhoto/ Bilder ligger ju originalet "bakom" den redigerade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-28 09:14
Ursprungligen av carlsson:

[...] men vissa saker är så mycket smidigare i Bilder att det är en blandning för mig. Tyvärr, för det innebär att allt blir så jäkla mycket krångligare [...]

Den ekvationen får jag inte att gå ihop.

Sedan tycker jag vi för sakens skull bör hålla oss till uttrycket att lägga till metadata till bildfilen, inte uttrycka oss som att vi ska editera exif-data. Det senare ska man inte syssla med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-28 09:18
Ursprungligen av citygirl76:

Tack för din summering !? Det hjälpte mig mycket. Ska ta mig en funderare.

Hur exporterar du tillbaka bilderna till Bilder/hårddisken från Lightroom? Ladda upp har jag inget problem med, men hittar bara funktionen publicera på nätet då jag vill exportera.

Kommer ursprungsbilden med (RAW, heter det så?) med då man byter program? I iPhoto/ Bilder ligger ju originalet "bakom" den redigerade.

Ett tips i all välmening (och en liten referens till forumreglerna), försök hålla dig till en tråd. Du har nu flera gånger ställt samma frågor i flera trådar, korspostning.

Som svar på din fråga, vid en vanlig export så följer inget "orginal" med. Det du gör är att du skapar en färdig bild utifrån de editeringar du har gjort av råbilden, som i sig självt ligger kvar i aktuellt program. Råbilden är ditt negativ, den exporterade bilden är ditt framkallade foto.

Ursprungligen av zinned:

Ett tips i all välmening (och en liten referens till forumreglerna), försök hålla dig till en tråd. Du har nu flera gånger ställt samma frågor i flera trådar, korspostning.

Som svar på din fråga, vid en vanlig export så följer inget "orginal" med. Det du gör är att du skapar en färdig bild utifrån de editeringar du har gjort av råbilden, som i sig självt ligger kvar i aktuellt program. Råbilden är ditt negativ, den exporterade bilden är ditt framkallade foto.

Jag ber om ursäkt! Har nog inte fattat om man ska välja snabbsvar eller kryssa i och svara på ett specifikt inlägg. Vilket är det riktiga? Att jag frågar om är för att jag inte tycker jag fått svar på det jag frågar efter, men jag ska kolla vidare själv nu. tacksam för alla som engagerat sig ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-28 10:15
Ursprungligen av citygirl76:

Har nog inte fattat om man ska välja snabbsvar eller kryssa i och svara på ett specifikt inlägg. Vilket är det riktiga?

Det finns inget rätt svar på frågan

Snabbsvar är till för att skriva ett inlägg i tråden utan att citera någon specifik person medan om du kryssar i flera inlägg och svarar markerade eller klickar på citera på ett inlägg och svarar, då gör du just så. Citerar dessa och skriver ditt inlägg.

1
Bevaka tråden