Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS Sierra med Adobe CS5/CS6 och Java

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-10-14 13:55

Har uppdaterat till Sierra och då fungerar inte Adobe Illustrator CS5/CS6, måste installera den äldre Java SE6. Laddar ner den från Apple och vid val av mål blir det badboll eller så kan jag inte välja min skiva då den har en nyare version... Vad gör man? Behöver ju använda mitt Illustrator i jobbet hela tiden

Senast redigerat 2016-10-14 15:14

Är det rätt Java du har laddat ner? Apple har även äldre versioner för nerladdning.

https://support.apple.com/kb/DL1572?locale=en...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-10-14 14:34

Det är denna jag laddat ner

De nämner ju faktiskt inte Sierra på den Java-nerladdningssidan, så den är kanske inte kompatibel med Sierra (ännu?).

Du borde kanske stanna kvar på El Capitan om du vill köra så gamla program som CS5/CS6.

Om man uppgraderar operativsystemet men behåller gamla program (eller tvärtom) så kommer det att sluta fungera förr eller senare - eller åtminstone börja orsaka problem.

Prova installera om CS enligt denna artikel; https://helpx.adobe.com/creative-cloud/kb/ins...

Ursprungligen av keptang:

Prova installera om CS...

Hur skulle detta hjälpa? Det är Java 6-installationen som är problemet, inte Adobe-programmen.

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-10-14 20:45

Jag kör CS5 på Sierra utan problem, men jag har för mig att Java-installationen stannade på badboll i säkert tio minuter innan den gick vidare. Har du väntat ut den ordentligt? Jag brukar vara extremt otålig men visste att det funkade efter att kört Sierra-betorna på min privata laptop.

Inga problem här med Photoshop CS5. Inga badbollar eller andra konstigheter vid Java-installationen.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2016-10-15 14:55
Ursprungligen av 2mac:

Har uppdaterat till Sierra och då fungerar inte Adobe Illustrator CS5/CS6, måste installera den äldre Java SE6. Laddar ner den från Apple och vid val av mål blir det badboll eller så kan jag inte välja min skiva då den har en nyare version... Vad gör man? Behöver ju använda mitt Illustrator i jobbet hela tiden

Vet inte vad jag ska göra...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-15 21:17
Ursprungligen av 2mac:

Vet inte vad jag ska göra...

Prova att ladda ner den på nytt?

  • Medlem
  • 2016-10-16 20:50
Ursprungligen av 2mac:

Vet inte vad jag ska göra...

Avinstallera senare versioner av Java, och försök igen.
Vet inte exakt hur man avinstallerar Java (har det inte installerat själv), men en sökning på "mac java 6 sierra" verkar kunna ge någon slags hintar.

Ursprungligen av 2mac:

Det är denna jag laddat ner

Ursäkta att jag tjatar, men är du säker på att det är exakt den?

För om du har klickat på den där "Mer info..."-rutan som dyker upp när du startar ett Adobe-program, så har du nog hamnat på en äldre nerladdningssida hos Apple, tror jag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta att jag tjatar, men är du säker på att det är exakt den?

För om du har klickat på den där "Mer info..."-rutan som dyker upp när du startar ett Adobe-program, så har du nog hamnat på en äldre nerladdningssida hos Apple, tror jag.

Vilken tur jag hittade den här tråden! Min Illustrator har inte fungerat på ett tag och precis som du skriver så är det fel nerladdningssida man hamnar på när man går via popuprutan men när jag laddade ner via din länk så funkar det som det ska igen, tusen tack för tipset!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-22 09:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är det rätt Java du har laddat ner? Apple har även äldre versioner för nerladdning.

https://support.apple.com/kb/DL1572?locale=en...

Ursprungligen av Videkvisten:

Vilken tur jag hittade den här tråden! Min Illustrator har inte fungerat på ett tag och precis som du skriver så är det fel nerladdningssida man hamnar på när man går via popuprutan men när jag laddade ner via din länk så funkar det som det ska igen, tusen tack för tipset!

Vilken länk? Den Jespers meddelande som jag citerar?
Jag frågar eftersom att det ibland är mycket klurigt att få igång äldre versioner av Illustrator under nyare OS X.

Ursprungligen av iSweden:

Vilken länk? Den Jespers meddelande som jag citerar?

Ja.

Vilken skulle det annars vara? Här finns bara en länk som leder till Java-nedladdning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-22 09:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja.

Vilken skulle det annars vara? Här finns bara en länk som leder till Java-nedladdning.

Hoppas på det, men jag vill gärna få det vidimerat från @Videkvisten.

Ursprungligen av iSweden:

Vilken länk? Den Jespers meddelande som jag citerar?
Jag frågar eftersom att det ibland är mycket klurigt att få igång äldre versioner av Illustrator under nyare OS X.

Japp, det är den länken jag menar.

1
Bevaka tråden