Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av funktioner på mobilen iOS 10.0.2

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man ta bort att det kommer upp en sida (kalender; siri appförslag; News) när man ska logga in sig på telefonen? pga måste numera trycka 2 gånger vilket tar för lång tid för att komma in i telefonen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-14 09:51
Ursprungligen av calinou:

Kan man ta bort att det kommer upp en sida (kalender; siri appförslag; News) när man ska logga in sig på telefonen? pga måste numera trycka 2 gånger vilket tar för lång tid för att komma in i telefonen.

-När kommer detta upp? Du går från vilket läge, och hur?
-Vad har du för telefon?

Ursprungligen av reboot81:

-När kommer detta upp? Du går från vilket läge, och hur?
-Vad har du för telefon?

Jag har en iPhone 6+. Det kommer upp när jag trycker på hemknappen. Använder inte Touch ID utan gör på gammaldags vis och skriver in koden för att logga in mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-14 10:31

Det är annorlunda i iOS 10. Första trycket tänder skärmen så man kan se notiser. Andra trycket låser upp. Detta har anpassats för om man använde Touch-ID var det svårt att bara tända skärmen utan att låsa upp. För dig som inte använder fingeravtrycksläsaren så blir det dubbeltryck ändå.

Det finns en inställning att få tillbaks beteendet som det var tidigare där ett tryck i kombination med touch-id direkt låset upp: Allmänt > Hjälpmedel > Hemknapp > Håll fingret stilla för att öppna. Men den har ingen effekt i ditt fall. Om du inte vill använda Touch ID får du nog leva med dubbeltryck.
Miniguide: Återställ hemknappen i IOS 10

Sedan kan du även ställa in att du inte har åtkomst till Vy för idag eller Notiscenter från låst skärm, om det stör dig. (Inställningar > TouchID och Lösenkod)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-14 10:37
Ursprungligen av calinou:

Jag har en iPhone 6+. Det kommer upp när jag trycker på hemknappen. Använder inte Touch ID utan gör på gammaldags vis och skriver in koden för att logga in mig.

Om du aktiverar TouchID så kommer du till hemskärmen med ett klick med fingret på hemknappen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-14 13:00

Dåligt att Apple inte fixat en inställning för det. Min ipad air har inte touchid, irriterande att behöva trycka två gånger.

  • Avstängd
  • 2016-10-14 14:09

Jag tycker det låter som att du öppnar telefonen på gammalt vis dvs "Slide to unlock"
Då dyker det du beskriver upp.

Ursprungligen av Hffre:

Jag tycker det låter som att du öppnar telefonen på gammalt vis dvs "Slide to unlock"
Då dyker det du beskriver upp.

Stämmer nog. Hur gör jag för att ta bort det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-15 10:54
Ursprungligen av calinou:

Stämmer nog. Hur gör jag för att ta bort det?

Som jag skrev i inlägg #4: stäng av åtkomst till Idag-vyn.

Inställningar > TouchID och Lösenkod > Tillåt åtkomst från låst skärm.

Gesten "slide to unlock" finns inte i iOS 10.

Ursprungligen av IngoX:

Som jag skrev i inlägg #4: stäng av åtkomst till Idag-vyn.

Inställningar > TouchID och Lösenkod > Tillåt åtkomst från låst skärm.

Gesten "slide to unlock" finns inte i iOS 10.

Tack för svaret! jag har stängt av det samt experimenterat mig fram med länken "återställ hemknappen".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-15 11:20

Jag hoppas du av säkerhetsskäl använder en lösenkod. Om du inte gör det bara för att det ska vara enkelt att låsa upp telefonen skall du definitivt använda Touch ID. Det fungerar väldigt bra och säkert.

Tillägg: ok, ser nu att du tidigare skrev att du använder kod, men låter inlägget vara kvar om någon annan läser tråden. Och rekommenderar det även till dig om du stör dig på "dubbeltrycket"

Ursprungligen av IngoX:

Jag hoppas du av säkerhetsskäl använder en lösenkod. Om du inte gör det bara för att det ska vara enkelt att låsa upp telefonen skall du definitivt använda Touch ID. Det fungerar väldigt bra och säkert.

Tillägg: ok, ser nu att du tidigare skrev att du använder kod, men låter inlägget vara kvar om någon annan läser tråden. Och rekommenderar det även till dig om du stör dig på "dubbeltrycket"

Javisst, ska använda både och. Har även ställ in på "håll fingret stilla för att öppna" men måste göra det 2 gånger verkar som.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-15 12:11
Ursprungligen av calinou:

Javisst, ska använda både och. Har även ställ in på "håll fingret stilla för att öppna" men måste göra det 2 gånger verkar som.

På en iphone 5s eller 6 märker du skillnad med inställningen "håll fingret stilla för att öppna" om du först väcker skärmen utan att använda ditt fingeravtryck, t.ex genom att trycka med nageln på hemknappen eller tryck på vilo/väcknings-knappen.

Tillägg: Om du trycker på hemknappen med fingeravtryck och håller kvar låser du upp telefonen med ett enda tryck, oavsett inställning.

Ursprungligen av Json_81:

Dåligt att Apple inte fixat en inställning för det. Min ipad air har inte touchid, irriterande att behöva trycka två gånger.

Ja, de kunde valt att behålla upplåsningsfunktionen som tidigare när iOS 10 installeras på en enhet utan TouchID. Men de vill väl att samma version av iOS ska fungera så lika som möjligt på alla enheter, och här innebar ju förändringen att de tog bort en ganska grundläggande gränssnittsfunktion med "dra för att låsa upp" (som nu ersätts av det andra trycket).

Bakgrunden är att TouchID 2 som kom med iphone 6s har så snabb avläsning, även om det sägs att de byggde in en liten fördröjning. Och så kunde de låta ett drag åt höger istället bli en genväg till Idag-vyn.
Is the iPhone 6s Touch ID 2 sensor too fast?

Senast redigerat 2016-10-15 12:34
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-15 18:18
Ursprungligen av IngoX:

Ja, de kunde valt att behålla upplåsningsfunktionen som tidigare när iOS 10 installeras på en enhet utan TouchID. Men de vill väl att samma version av iOS ska fungera så lika som möjligt på alla enheter, och här innebar ju förändringen att de tog bort en ganska grundläggande gränssnittsfunktion med "dra för att låsa upp" (som nu ersätts av det andra trycket).

Bakgrunden är att TouchID 2 som kom med iphone 6s har så snabb avläsning, även om det sägs att de byggde in en liten fördröjning. Och så kunde de låta ett drag åt höger istället bli en genväg till Idag-vyn.
Is the iPhone 6s Touch ID 2 sensor too fast?

Jag vet varför de ändrade, och det är rimligt på enheter med touchid.
Att iOS ska fungera så likadant som möjligt blir det ju inte oavsett. På min 6S behöver jag inte trycka någon gång, på ipad airen två.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-15 18:54
Ursprungligen av Json_81:

Att iOS ska fungera så likadant som möjligt blir det ju inte oavsett. På min 6S behöver jag inte trycka någon gång, på ipad airen två.

På din iPad Air behövde du om du minns först trycka, sedan svepa åt höger för att kunna knappa in lösenkod. Med iOS 10 har svepet ersatts av det andra trycket. Svepgesten kändes kanske som en del av rörelsen man ändå gjorde för att slå in koden, men det är nog så lika man kan få det med olika hårdvara och annorlunda vyer från låsskärmen nu.

1
Bevaka tråden