Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemknappen iPhone 7

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2016-09-16 13:44

I takt med att folket får sina nya lurar levererade tänker jag att vi kan diskutera den nya hem-knappens förtjänster i denna tråd.

Själv fick jag min iPhone 7 mattsvart för ca 4h sedan och har använt den mer eller mindre konstant sedan dess. Hemknappen var ett klart orosmoment redan vid keynoten, då jag inte tycker mig gilla trackpaden i de nya macarna, och förstärktes sedan av att flera recensenter uttryckte sitt ogillande.

Således hade jag tämligen låga förväntningar från start. Den omedelbara känslan vid första användningen var följdriktigt "åh nej", och min upplevelse var att själva trycket inte registrerades i tummen, utan fingrarna på baksidan av telefonen, i en känsla av att hela luren trycks ihop.

Redan såhär efter ett par timmars användning känner jag mig emellertid mycket mindre skeptisk. Från den initiala känslan av att något var fel har hjärnan redan ställt om sig till att som det känns nu är det riktiga och rimliga. M a o är jag vid det här laget positivt överraskad!

Vad tycker ni andra?

Har någon tips någon app som drar nytta av den konfigurerbara hemknappen? (osäker på huruvida det redan finns...)

Man kan ju ställa in olika hårdhet i hur ett hemknapp-tryck ska kännas, men jag tyckte skillnaderna var marginella och kör på mitten-inställningen 2.

Jag försöker hitta den där inställningen av hemknappen. Vad är det man kan konfigurera egentligen? Är det bara hårdheten på trycket. Jag tycker att det fungerar lika bra på alla tre men landade på 2:an

I övrigt så... det känns annorlunda och inte som en fysisk knapp - jag kommer att vara van i morgon

Men redan den svarta är mycket snyggare än rymdgrå! Skulle gärna se en gagatsvart - men det hinner jag med

  • Medlem
  • 2016-09-16 14:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag försöker hitta den där inställningen av hemknappen. Vad är det man kan konfigurera egentligen? Är det bara hårdheten på trycket. Jag tycker att det fungerar lika bra på alla tre men landade på 2:an

I övrigt så... det känns annorlunda och inte som en fysisk knapp - jag kommer att vara van i morgon

Men redan den svarta är mycket snyggare än rymdgrå! Skulle gärna se en gagatsvart - men det hinner jag med

Ligger under Inställningar->Allmänt->Hemknapp. Det är bara ur mycket "haptic feedback" man ska ha.

Ursprungligen av garda:

Ligger under Inställningar->Allmänt->Hemknapp. Det är bara ur mycket "haptic feedback" man ska ha.

Ok, då har jag redan passerat där

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-09-17 15:22

Verkar som hemknappen inte funkar med lite blöta (svettiga) fingrar, vilket är lite störande vid t ex träning. Inte heller funkar den med vantar.

Ursprungligen av Jånte:

Verkar som hemknappen inte funkar med lite blöta (svettiga) fingrar, vilket är lite störande vid t ex träning. Inte heller funkar den med vantar.

Gör den inte på min iPhone 6 heller.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-09-17 15:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Gör den inte på min iPhone 6 heller.

Menar du att inget händer när du trycker in hemknappen med svettiga fingrar på din iPhone 6? Eftersom den är mekanisk borde ju inte det spela någon roll, och det har alltid funkat på mina tidigare iLurar.

Ursprungligen av Jånte:

Menar du att inget händer när du trycker in hemknappen med svettiga fingrar på din iPhone 6? Eftersom den är mekanisk borde ju inte det spela någon roll, och det har alltid funkat på mina tidigare iLurar.

Då tänder den skärmen, men inte så mycket mer.

  • Medlem
  • 2016-09-17 18:27
Ursprungligen av Jånte:

Verkar som hemknappen inte funkar med lite blöta (svettiga) fingrar, vilket är lite störande vid t ex träning. Inte heller funkar den med vantar.

Ja, det är lite tråkigt, men det blir ju inget stort problem eftersom man har en mekanisk knapp på sidan, låsknappen alltså.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-09-19 12:59

Jag tycker också att den haptiska hemknappen ger en känsla av att jag trycker ner en glapp skärm liksom. Men det är ju såklart en vanesak sen!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-09-20 09:19
Ursprungligen av Jånte:

Verkar som hemknappen inte funkar med lite blöta (svettiga) fingrar, vilket är lite störande vid t ex träning. Inte heller funkar den med vantar.

Du kan ju använda Siri istället. I övrigt tycker jag den fungera perfekt. Bra mycket bättre än den gamla.

Senast redigerat 2016-09-20 10:11
Ursprungligen av garda:

Ligger under Inställningar->Allmänt->Hemknapp. Det är bara ur mycket "haptic feedback" man ska ha.

Behövs högsta (3) om man har ett plånboksfodral typ BookBook. Lite som  Watch - beroende på hur hårt man har armbandet. Bra funktion.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då tänder den skärmen, men inte så mycket mer.

Har väl med TouchID att göra. Är den inte aktiverad funkar det säkert. Men hemknappen på 6 och 7 är helt olika - som konstruktion.

Jag har provat med nytvättade händer utan att torka dem. Inga problem att aktivera knappen även om touchid givetvis inte fungerar

Fick min 7+ igår, jag måste säga att jag gillar hemknappen skarpt, tog några minuter att vänja sig bara så det här blir kanon, har läge 1 inställt.

En annan fråga till er som fått nya telefonen, bakgrundsbilder, trodde jag skulle få dom nya bakgrunderna som figurerar i reklamer osv, ingen stor grej sådär men alltid kul med lite nytt, tycker iOS 10 är lite snålt på vissa grejer.

  • Medlem
  • 2016-10-10 21:56

Nu har jag använt min nya iPhone 7 Plus i några timmar och jag avskyr verkligen hemknappen. Jag kommer förmodligen vänja mig och ändra åsikt, men hittills, inte nöjd. Skulle även vilja ha en större haptisk feedback. Man känner ju typ ingenting med skal, trots att 3-läget är inställt.

Ursprungligen av WiFi:

Nu har jag använt min nya iPhone 7 Plus i några timmar och jag avskyr verkligen hemknappen. Jag kommer förmodligen vänja mig och ändra åsikt, men hittills, inte nöjd. Skulle även vilja ha en större haptisk feedback. Man känner ju typ ingenting med skal, trots att 3-läget är inställt.

Tar helt klart några dagar att vänja sig vid nya hemknappen. Prova lite olika inställningar. Trycka ( olika hårt) eller som tidigare Touch. Du vänjer dig. Haptiken tycker jag låter konstigt. Har BookBook plånboksfodral och känner den tydligt. I annat fall skulle det vara stort problem med hemknappen. Tycker den är lika tydlig som på  Watch.

Det är nog individuellt. Jag vande mig direkt och blir numera förvånad när jag trycker på en vanlig hemknapp

Jag vande mig direkt. Dock när jag provade tjejens några dagar innan jag fick min var jag lite skeptisk.

Nu gillas den skarpt!

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är nog individuellt. Jag vande mig direkt och blir numera förvånad när jag trycker på en vanlig hemknapp

Jo - när man byter fram och tillbaka mellan iPhone 7 och iPad Pro blir det lite strul - ibland. ✋

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-11 11:29

Tycker att den gamla hemknappens beteende blev märkligt på iPhone 6 och iOS 10, men nu när jag bytt till iPhone 7 så känns det mer vettigt. Jag gillar den nya "knappen".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-10-11 11:35

Jag är kvar på iPhone 6, men frugan köpte sjuan. Jag testade förstås och tyckte hemknappen kändes jätteknasig först, men det tog bara ett par minuter att vänja mig. Nu tycker jag knappen på sexan känns sladdrig och slö.

Har haft telefonen i tre timmra och hem knappen driver mig till vansinne. Durrarr på fel ställe!

Lämnat rillbaks den i morgon

  • Medlem
  • 2016-10-13 22:51
Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Har haft telefonen i tre timmra och hem knappen driver mig till vansinne. Durrarr på fel ställe!

Lämnat rillbaks den i morgon

Ge den lite mer tid om det går. Du kanske vänjer dig.

Jag gillade inte hemknappen först heller. Nu har jag vant mig lite mer men är fortfarande inget fan, men det kommer förmodligen.

Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Har haft telefonen i tre timmra och hem knappen driver mig till vansinne. Durrarr på fel ställe!

Lämnat rillbaks den i morgon

Ska du lämna tillbaka den för att hemknappen är konstig?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-14 08:03
Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Har haft telefonen i tre timmra och hem knappen driver mig till vansinne. Durrarr på fel ställe!

Lämnat rillbaks den i morgon

HAHAHA! Du gjorde precis min dag, tack!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-10-14 08:57

Jag skulle säga att haptik vinner mer och mer terräng. Från början i Apple Watch, som visserligen kändes underligt de första timmarna med sedan vann så mycket mark. Nu i iPhone 7 med möjlighet till systeminformation och annat jag ännu inte inser/förstår att det ska användas till.

Så mitt råd: ge det någon timme eller dag så kommer du att ha en annan inställning och relation.

Vad är det som är nytt med hemknappen?

  • Medlem
  • 2016-10-15 11:13
Ursprungligen av calinou:

Vad är det som är nytt med hemknappen?

Det är ingen knapp längre. Inget du fysiskt trycker in. Det är en stum yta som via en "taptic engine" ger dig återkoppling och får din hjärna att tro att du har tryckt på en knapp.

Ursprungligen av Ljung:

Det är ingen knapp längre. Inget du fysiskt trycker in. Det är en stum yta som via en "taptic engine" ger dig återkoppling och får din hjärna att tro att du har tryckt på en knapp.

Tack för information. Jag trodde faktiskt att dom hade lagt funktioner i knappen dvs att man trycker in den på olika sätt. Men vad händer om man trycker som vanligt?

Bevaka tråden