Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reparationsprogram för retinaskärmar som flagnar

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-18 21:22

#nyhetstips

Apple har tänkt färdigt och börjar nu byta ut/ersätta skärmar med problem!
http://www.macrumors.com/2015/10/17/apple-mbp...

  • Medlem
  • 2016-10-13 10:59
Ursprungligen av mattiL:

#nyhetstips

Apple har tänkt färdigt och börjar nu byta ut/ersätta skärmar med problem!
http://www.macrumors.com/2015/10/17/apple-mbp...

Nej, Apple Sverige gör det INTE

Jag har problemet och eftersom några dagar kvar till sista dag om utanför tre år från inköp så gick ned till DigitalIn. De kontaktade Apple och fick svaret att eftersom mer än tre år så godtar inte Apple reparationen.

Ringde AppleCare och de visste inget, hänvisade till Apple Täby Centrum.

Apple Täby Centrum säger att om inte programmet finns på deras hemsida så finns det inte.

Så verkar kört för svenska kunder....

  • Avstängd
  • 2016-10-13 13:35
Ursprungligen av kentb:

Nej, Apple Sverige gör det INTE

Jag har problemet och eftersom några dagar kvar till sista dag om utanför tre år från inköp så gick ned till DigitalIn. De kontaktade Apple och fick svaret att eftersom mer än tre år så godtar inte Apple reparationen.

Ringde AppleCare och de visste inget, hänvisade till Apple Täby Centrum.

Apple Täby Centrum säger att om inte programmet finns på deras hemsida så finns det inte.

Så verkar kört för svenska kunder....

Kan absolut inte stämma för jag lämnade in på min lokala Apple Service Provider och dom bytte ut skärmen.

Ursprungligen av kentb:

Nej, Apple Sverige gör det INTE

Jag har problemet och eftersom några dagar kvar till sista dag om utanför tre år från inköp så gick ned till DigitalIn. De kontaktade Apple och fick svaret att eftersom mer än tre år så godtar inte Apple reparationen.

Ringde AppleCare och de visste inget, hänvisade till Apple Täby Centrum.

Apple Täby Centrum säger att om inte programmet finns på deras hemsida så finns det inte.

Så verkar kört för svenska kunder....

Enligt konsumentköplagen har kunden reklamationsrätt i 3 år på alla varor inköpta i Sverige. Från och med 1 april 2005 förlängdes reklamationstiden från 2 år till 3 år. Reklamationsrätt i 3 år gäller alltså för de varor du köpt detta datum eller senare. För varor inköpta innan 1 april 2005 gäller 2 års reklamationstid. Kort och gott, gå och prata med DigitalIn igen och hävda din reklamationsrätt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

...hävda din reklamationsrätt.

Läs kentb:s inlägg igen! Även om formuleringen inte är så tydlig, så framgår det att det har gått mer än tre år sedan inköpsdatum.

"...några dagar kvar till sista dag om utanför tre år från inköp..."

Reparationsprogrammet skulle gälla (enligt MacRumors artikel):
1) tre år från inköpsdatum
2) eller 1 år från 2015-10-16 då programmet startade.

Från MacRumors artikel:
"...three years from the date of original purchase, or one year from October 16, 2015, whichever is longer...."

Kentb ville hävda den andra punkten, men Apple utgick tydligen bara från den första punkten.

Och eftersom det inte finns något officiellt dokument där man kan läsa att Apple faktiskt har lovat den andra punkten, så blir det svårt att hävda något. Man kan ju ta med sig MacRumors-artikeln till Apple Store och visa den. Men jag tror inte att de ändrar sig utifrån det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Läs kentb:s inlägg igen! Även om formuleringen inte är så tydlig, så framgår det att det har gått mer än tre år sedan inköpsdatum.

"...några dagar kvar till sista dag om utanför tre år från inköp..."

Reparationsprogrammet skulle gälla (enligt MacRumors artikel):
1) tre år från inköpsdatum
2) eller 1 år från 2015-10-16 då programmet startade.

Från MacRumors artikel:
"...three years from the date of original purchase, or one year from October 16, 2015, whichever is longer...."

Kentb ville hävda den andra punkten, men Apple utgick tydligen bara från den första punkten.

Men eftersom det inte finns något officiellt dokument där man kan läsa att Apple faktiskt har lovat den andra punkten, så blir det svårt att hävda något. Man kan ju ta med sig MacRumors-artikeln till Apple Store och visa den. Men jag tror inte att de ändrar sig utifrån det.

TS kan väl fortfarande hävda att det är inom tre år? Som du även skrev:
"...några dagar kvar till sista dag om utanför tre år från inköp..." Han behöver inte yrka på utbytesprogrammet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

TS kan väl fortfarande hävda att det är inom tre år? Som du även skrev:
"...några dagar kvar till sista dag om utanför tre år från inköp..." Han behöver inte yrka på utbytesprogrammet.

Förstår du inte hans formulering? Och inte mitt försök till förtydligande heller?

Han är utanför tre år från inköp.

Hans enda chans skulle vara att utnyttja den andra punkten, men Apple vill tydligen inte kännas vid den andra punkten (vilket alltså skulle vara 1 år från 2015-10-16).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förstår du inte hans formulering? Och inte mitt försök till förtydligande heller?

Han är utanför tre år från inköp.

Hans enda chans skulle vara att utnyttja den andra punkten, men Apple vill tydligen inte kännas vid den andra punkten (vilket alltså skulle vara 1 år från 2015-10-16).

Jag tycker att jag förstår den, förstår även att jag förstår på ett annat sätt än vad du förstår Hur som haver så har TS fått svar.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag tycker att jag förstår den, förstår även att jag förstår på ett annat sätt än vad du förstår Hur som haver så har TS fått svar.

Om vi skriver om hans mening lite:
"Där är några dagar kvar till den gräns som gäller - om man är utanför treårsgränsen".

Förstår du nu på samma sätt som jag?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om vi skriver om hans mening lite:
"Där är några dagar kvar till den gräns som gäller - om man är utanför treårsgränsen".

Förstår du nu på samma sätt som jag?

Nu förstår jag på samma sätt som du

Ursprungligen av kentb:

Nej, Apple Sverige gör det INTE

Jag har problemet och eftersom några dagar kvar till sista dag om utanför tre år från inköp så gick ned till DigitalIn. De kontaktade Apple och fick svaret att eftersom mer än tre år så godtar inte Apple reparationen.

Ringde AppleCare och de visste inget, hänvisade till Apple Täby Centrum.

Apple Täby Centrum säger att om inte programmet finns på deras hemsida så finns det inte.

Så verkar kört för svenska kunder....

Det verkar förvirrande tycker jag.
Jag hade med all säkerhet tagit kontakt med en Senior Advisor på Apple och förklara dilemmat för honom.
Testa, det kan inte bli sämre.
Jag har betydligt bättre erfarenhet och förståelse ifrån de som sitter lite högre upp i hierarkin än de vanliga service folken.
Har också haft okunniga serviceställen som hävdat en massa skit som sen inte stämmer. De ska man inte ta på allvar, de känner inte till sanningen.
Du började ju processa dit ärende innan tiden gått ut, sen fick du ingen kunnig respons, skulle jag hävda

Ursprungligen av panther:

...Du började ju processa dit ärende innan tiden gått ut...

Nja, tiden hade ju gått ut, enligt Apple.

Den där andra punkten (dvs att det skulle gälla 1 år från 2015-10-16) finns ju inte i något officiellt reparationsprogram från Apple. Den enda källan till den tidsgränsen är ett påstående i en artikel på MacRumors. Om Apple inte vill kännas vid den tidsgränsen så är det nog inte mycket att göra.

Men jag skulle göra ett försök till. Jag skulle gå till närmsta Apple Store. Betydligt större chans där än hos en återförsäljare.

  • Medlem
  • 2016-10-14 16:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, tiden hade ju gått ut, enligt Apple.

Den där andra punkten (dvs att det skulle gälla 1 år från 2015-10-16) finns ju inte i något officiellt reparationsprogram från Apple. Den enda källan till den tidsgränsen är ett påstående i en artikel på MacRumors. Om Apple inte vill kännas vid den tidsgränsen så är det nog inte mycket att göra.

Men jag skulle göra ett försök till. Jag skulle gå till närmsta Apple Store. Betydligt större chans där än hos en återförsäljare.

Tack Jesper för att du tolkade ut vad jag menade ur min otydliga beskrivning

Jag ger upp. Bor inte nära en Apple Store. Jag är helt beroende av datorn i jobbet och min MacBook Air som jag har som backup när lämnar in min Retina tvärdog för ett tag sedan.

DigitalIn var vänliga nog att påbörja ärendet men låta mig ha kvar datorn tills nya skärmen kommer, för att sedan ringa mig och snabbt byta ut den. Men detta blev inte av då de sedan fick beskedet av Apple att de säger nej.

Jag får hålla ut tills nya modellerna kommer och min MacBook Pro Retina får sedan duga som backup-dator. Med sina skärmfläckar

  • Avstängd
  • 2016-10-14 17:04
Ursprungligen av kentb:

Tack Jesper för att du tolkade ut vad jag menade ur min otydliga beskrivning

Jag ger upp. Bor inte nära en Apple Store. Jag är helt beroende av datorn i jobbet och min MacBook Air som jag har som backup när lämnar in min Retina tvärdog för ett tag sedan.

DigitalIn var vänliga nog att påbörja ärendet men låta mig ha kvar datorn tills nya skärmen kommer, för att sedan ringa mig och snabbt byta ut den. Men detta blev inte av då de sedan fick beskedet av Apple att de säger nej.

Jag får hålla ut tills nya modellerna kommer och min MacBook Pro Retina får sedan duga som backup-dator. Med sina skärmfläckar

En "lösning" är att du tvättar bort all antiglare så slipper du fläckarna alla fall

1
Bevaka tråden