Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med os-uppgradering till OS Sierra.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan är ny på forumet här så ber om ursäkt om jag postar i fel tråd.
Jag har en Macbook Pro från 2011 som jag skulle uppgradera igår till det senaste operativsystemet, men när jag uppgraderar får jag enbart meddelandet att

"macOS kunde inte installeras på din dator.
Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades.
Avbryt installationsprogrammet så startar datorn om. Försök sedan installera igen."

Jag har flera gånger försökt att starta om datorn men till inget positivt resultat. Efter mycket googlande läste jag till mig att jag kunde gå in på skivverktyg för att partionera hårddisken.
Hårddisken är en toshiba MK7559GSFX Media med ett utrymme på 750 GB
det finns 648GB ledigt utrymme så plats ska det finnas gott om.
Därefter har jag 2 skivavbilder
ena är OS X Base system på 1,29GB och den andra är:
OS X install ESD på ca 5 GB.

Skivkotroll kan jag köra på os X install ESD, men jag kan inte återskapa eller radera denna. Just nu vill jag mest återgå till mitt gamla operativsystem och slippa allt strul mitt i uppsatsskrivandet. Av felmeddelandena jag lyckats få fram verkar det som att filen med nya OSet har en eller flera korrupta filer vilket inte kan återskapas med datorn. När jag gick in på apples supportsida vill de att jag ska betala 250 spänn i serviceavgift för att bli uppringd och då det inte säkert att de lyckas lösa problemet så jag tänkte att det är lika bra att kolla här. Har ni något tips på hur man kan gå tillväga utan att betala en förmögenhet i service?

Stort tack på förhand,
/Martin

Vilken version av macOS hade du - före uppgraderingen?

Ett tips:
Starta datorn med Cmd-R nedtryckta. Då kommer du in i din s.k. Recovery-partition. Därifrån kan du försöka reparera ditt gamla system. Läs mer här: https://support.apple.com/en-us/HT201314

Men om du inte upplevde några problem med systemet tidigare, så blir det kanske ännu enklare att bara gå tillbaka till den senaste backupen före uppgraderingsförsöket.

Hur har det gått?

@Borg91

  • Medlem
  • 2016-10-28 15:04

Lånar denna tråd lite då de går lite under samma kategori.

Jag uppdaterade min MID 12 Macbook Pro Retina nu till Sierra.
Uppdaterade via Appstoren, och under själva uppdateringen märker jag att skärmen är svart och inget funkar.
Den hade bara kommit en liten bit på ladd-strecket innan jag upptäckte att den slocknat.

Efter att inget hände och vid knapptryck var de utan resultat höll jag inne power knappen och fick igång.
Den började fortsätta ladda lite grann sen kom den direkt till inloggningfönstret och de kom upp en massa konstig kod i vänster hörn.
Försökte jag logga in så kom de upp något att de inte gick pga misslyckad uppdatering eller vad de stod.
Provade alla möjliga sätt. Tillslut lyckades jag få till att den "uppdaterade" klart.
Men tyckte då att de var märkligt att jag fick göra en setup som om man installerat om allt.
Och mina misstankar var sanna.
Allt var väck och en ny ren mac kom upp när de var klart.

Då jag inte använt TimeMachine på ett tag såklart kan jag inte gå in där och återskapa.
Men däremot såg jag något konstigt som gör mig hoppfull att jag kan få tillbaka allt jag hade på datorn.

Kollar jag på lagringen så av mina 250gb inbyggt org utrymme är bara 94gb ledigt. Vilket kan stämma med hur mkt utrymmet jag hade innan uppdateringen.
Jag har inte gjort något alls mer en startat upp efter uppdatering.
Hoppas någon er kanske har en lösning så jag kan få tillbaka allt innehåll eller om de är kört?

MVH Spaan.

1
Bevaka tråden