Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan "skräpladdare" förstöra iphone?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hört tidigare att de här billiga 1 dollars laddarna är dåliga för en iphone. Vilket jag tror är bullshit.

Nu när man köpt en iphone 7 plus är det sista man vill att den går sönder. Och original laddaren räcker inte. Brukar använda 3-4 olika (hemma, datorn, ute).

Så vad tror ni? Tror ni att de kan skada en iphone? Att de inte lär funka förevigt är jag medveten om. Men kan det påverka en iphone/iPad negativt?

https://m.aliexpress.com/item/32700171353.htm... Är ett exempel

Skulle inte ta risken. De kan ju teoretiskt ge för hög spänning och elda upp din telefon.

  • Medlem
  • 2016-10-07 17:37

En inte helt ovanlig brist i sådana laddare är felaktigt isoleravstånd mellan primär- och sekundärsidan. Det kan leda till väldigt obehagliga överraskningar.

Om du köpt en telefon för åtskilliga k så behöver du väl inte snåla med sån’t
Har också haft sån skit tidigare, det är inte värt det.
iPad/Phone säger dessutom till numer att det här tillbehöret/laddaren kanske inte stöds, och så laddar den inte.
Köp 3-4 riktiga (verifierade) lightning sladdar/laddare så kan du sova lugnt & vakna upp till en full laddad enhet.

Ursprungligen av panther:

Om du köpt en telefon för åtskilliga k så behöver du väl inte snåla med sån’t
Har också haft sån skit tidigare, det är inte värt det.
iPad/Phone säger dessutom till numer att det här tillbehöret/laddaren kanske inte stöds, och så laddar den inte.
Köp 3-4 riktiga (verifierade) lightning sladdar/laddare så kan du sova lugnt & vakna upp till en full laddad enhet.

Jo jag förstår, men jag skulle ändå behöva en del 4-5. Och 1000 spänn för laddare som jag troligen kommer tappa bort någon gång.

Är det bara Apples egna lightningcable som är verifierad? Finns det något billigare?

Ursprungligen av Hasseny45:

Jo jag förstår, men jag skulle ändå behöva en del 4-5. Och 1000 spänn för laddare som jag troligigen kommer tappa bort någon gång.

Är det bara Apples egna lightningcable som är verifierad? Finns det något billigare?

Dela upp köpet på 2 månader, så slipper du skräpet och vet garanterat att det inte skadar och fungerar till din din fina iPhone.
Det är bara bortkastade pengar att köpa skit, de funkar kanske en stund sen har du slängt de pengarna i slasken.
Finns säkert flera verifierade, googla. Jag har verifierade sladdar till mina Dock+,
som ingick till mina något dyrare laddare.

Ursprungligen av Hasseny45:

J
Är det bara Apples egna lightningcable som är verifierad? Finns det något billigare?

Jag har en hel rad icke-Apple-kablar köpta på eBay UK, som fungerar helt OK - och ingen varning om "inte stöds" kommer heller.

Ursprungligen av Hasseny45:

Har hört tidigare att de här billiga 1 dollars laddarna är dåliga för en iphone. Vilket jag tror är bullshit.

Nu när man köpt en iphone 7 plus är det sista man vill att den går sönder. Och original laddaren räcker inte. Brukar använda 3-4 olika (hemma, datorn, ute).

Så vad tror ni? Tror ni att de kan skada en iphone? Att de inte lär funka förevigt är jag medveten om. Men kan det påverka en iphone/iPad negativt?

https://m.aliexpress.com/item/32700171353.htm... Är ett exempel

Du länkar till en sladd, dock finner jag ingen laddare där. Är länken korrekt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-08 00:53

Det finns ju laddare på skalan som placerar sig mellan Apples och Ali's.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-10-11 12:36

Ikeas laddare med 3 st usb-portar ska vara av bra kvalitet. Såg nån elektroniksnubbe på youtube som plockade isär en och analyserade den. Kostar 79 spänn. Sen gillar jag Quickdraw-kablarna skarpt. Ja, de är certifierade.

Artikeln har några år på nacken men den är ändå aktuell för kopior av alla de slag lär det alltid finnas o det kan vara svårt att se vilka som är bra

http://gizmodo.com/why-fake-apple-chargers-to...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-10-11 14:37
Ursprungligen av Mymac4ever:

Artikeln har några år på nacken men den är ändå aktuell för kopior av alla de slag lär det alltid finnas o det kan vara svårt att se vilka som är bra

http://gizmodo.com/why-fake-apple-chargers-to...

Mycket bra!

Här är en som har plockat isär ikeas laddare som jag länkade ovan:
http://lygte-info.dk/review/USBpower%20Ikea%2...

Och det här är nog youtubeklippet jag kollade på tidigare:
https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE

Känns som bra bang for the buck och något åtminstone jag litar på. Klart ovärt att köpa billigare laddare från ebay eller nåt shady ställe när den där går på under hundringen.

En väldigt nylig artikel från M3 om samma sak. Tyvärr har de i sin information om CE-märkningen missat att uppmärksamma om att det finns två CE eller rättare sagt "CE" och "C E" där den senare betyder "China Export". Mellanslaget är det enda som skiljer märkningarnas utseende från varann.

M3 om fejkladdare o original

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-12 15:12
Ursprungligen av Mymac4ever:

En väldigt nylig artikel från M3 om samma sak.
...
M3 om fejkladdare o original

M3 återpublicerar ett IDG-test som gjordes redan november 2013 (länkats tidigare av t.ex aftonbladet och mig )

Men det är lika bra och minst lika aktuellt nu tre år senare!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-10-12 17:53

Som yrkesskadad måste jag invända mot formulering i M3s ordlista om CE-märkning
"Märkningen tas fram av ett oberoende organ."
Detta är inte sant, märkning är helt och hållet en "självdeklaration" från tillverkaren (eller importören om tillv. utanför EU). Den enda CE-märkning som görs av ett anmält organ gäller s.k. farliga maskiner, t.ex. motorsågar etc.

Håll er till ämnet, Kan "skräpladdare" förstöra iphone?, tack.

Ursprungligen av Mymac4ever:

En väldigt nylig artikel från M3 om samma sak. Tyvärr har de i sin information om CE-märkningen missat att uppmärksamma om att det finns två CE eller rättare sagt "CE" och "C E" där den senare betyder "China Export". Mellanslaget är det enda som skiljer märkningarnas utseende från varann.

M3 om fejkladdare o original

Det är väl omvänt som gäller, en riktig märkning är mer utdraget ungefär som "C E".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-13 10:05
Ursprungligen av hummel:

Det är väl omvänt som gäller, en riktig märkning är mer utdraget ungefär som "C E".

Som @Gunnar B skriver, märkningen är en självdeklaration. Vilket gör att vem som helst kan sälja en pryl som den satt ett CE märke på. Inte lagligt men fullt möjligt. Därför behövs Kjell, Clas och andra butiker som står garant för att tillverkare/leverantör X sköter detta korrekt. Köper man en CE märkt laddare direkt från en försäljare i Kina saknar man den här garanten.

"Varje CE-märkt produkt måste ha en EU-försäkran. Genom att skriva EU-försäkran intygar tillverkaren att produkten uppfyller de krav som ställs i relevanta EU-direktiv."

Gör en sökning på "USB" på elsakerhetsverket.se. Säljförbud på laddare från bl.a. Media Markt, Åhlens ,Jula, NetOnNet, Gekås osv.
Slutsatsen jag drar är att det trots CE-märkning säljs farliga laddare, även från välrenommerade butiker. Man får vad man betalar för.

Men för att ge TS svar på sin fråga: Ja, en skräpladdare kan förstöra din iPhone genom att huset brinner ner.

Senast redigerat 2016-10-13 10:41
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-10-13 10:48
Ursprungligen av reboot81:

Men för att ge TS svar på sin fråga: Ja, en skräpladdare kan förstöra din iPhone genom att huset brinner ner.

Kan batteriet eller laddningskretsen ta skada av dålig strömkvalitet, som den som visades i M3:s artikel ovan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-13 12:04

Behöver du fler laddare?
Nästa gång du är på hotell säger du till i receptionen: "sist jag bodde här glömde jag en iPhone-laddare, ni har inga sådana kvarglömda?"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-13 12:14
Ursprungligen av jonasn:

Kan batteriet eller laddningskretsen ta skada av dålig strömkvalitet, som den som visades i M3:s artikel ovan?

Det krävs antagligen större fluktuationer i utspänningen än någon volt för att orsaka bestående skada. Men enligt Ken Shirriffs blog (test av 12 laddare 2012) så kan det ge störningar i skärmens touch-funktion när laddaren är inkopplad.

Det vanligaste problemet med laddare av låg kvalitet är nog att uppladdning kan ta längre tid än nödvändigt och strömförbrukning när laddaren inte används men är inkopplad. Och så naturligtvis brandrisken pga överslag eller värmeutveckling.

Citat:

A poor design can suffer several problems. If the output voltage is not filtered well, there will be noise and spikes due to the high-frequency switching. At extreme levels this could damage your phone, but the most common symptom is the touchscreen doesn't work while the charger is plugged in.[1] A second problem is the output voltage can be affected by the AC input, causing 120 Hz "ripple".[5] Third, the charger is supposed to provide a constant voltage. A poor design can cause the voltage to sag as the load increases. Your phone will take longer to charge if the charger doesn't provide enough power.

Ursprungligen av bjorsi:

Behöver du fler laddare?
Nästa gång du är på hotell säger du till i receptionen: "sist jag bodde här glömde jag en iPhone-laddare, ni har inga sådana kvarglömda?"

Bra idé , kanske
Kan finnas en hatch om du INTE har bott där innan, och ditt namn inte finns i deras register, och de kollar.
Tidigare när register inte fanns digitalt, var nog lögnen lättare att inte bli upptäckt.
Ingen vill väl inte bli tagen som lögnare, särskilt inte för en så'n skitsak, eller?

Fast jag tror att om man håller sig till kvalitetsladdare som Belkin etc. så är det nog inte så stor risk. På samma sätt som man använder en laddkabel i en dator (vilken som helst) så tror jag risken är minimal.

Men "kinaladdarna" skulle jag sky som pesten. Mer för att jag inte vill bränna upp mitt hus.

Ursprungligen av hummel:

Det är väl omvänt som gäller, en riktig märkning är mer utdraget ungefär som "C E".

Du har rätt o där ser vi hur lätt det är att blanda ihop dem

Ursprungligen av Hasseny45:

Har hört tidigare att de här billiga 1 dollars laddarna är dåliga för en iphone. Vilket jag tror är bullshit.

Nu när man köpt en iphone 7 plus är det sista man vill att den går sönder. Och original laddaren räcker inte. Brukar använda 3-4 olika (hemma, datorn, ute).

Så vad tror ni? Tror ni att de kan skada en iphone? Att de inte lär funka förevigt är jag medveten om. Men kan det påverka en iphone/iPad negativt?

https://m.aliexpress.com/item/32700171353.htm... Är ett exempel

Lite petigt nu kanske, men det vi pratar om här i tråden är inte "laddare" utan "strömadaptrar".
Kombinationen dåligt konstruerad laddare och ackumulator med litium-kemi är garanterad katastrof. Se alla sk "hoverboards" som tar eld med de mest besvärande konsekvenser. Inte under några som helst omständigheter bör man använda en litium-laddare (inbyggd eller extern) från tillverkare man inte litar 100% på!

Men som sagt gäller detta strömadaptar - då riskerar man ju främst att ha ihjäl sig själv, så det är mindre allvarligt.
Jag använder adaptrar från välkända tillverkare så lång det är möjligt. Ta Ikea eller Apple som exempel - de har mer att förlora på en kass adapter som har ihjäl en (enda) kund än vad de kan räkna hem i ökad marginal. Alltså är förmodligen deras adaptrar säkra att använda.

Jag tror att TS syftar på Laddningskabeln, alltså lightningkabeln (USB) och inte strömadaptern som du sätter i väggen.
Lite dåligt formulerat bara.

Jag undrar förresten också ifall de där billiga 1 dollars lightning kablarna på ebay är "farliga". Kan de skada din iphone? Det värsta som hänt mig är att sladden slutat fungera.

Ursprungligen av ryckarn34:

Jag tror att TS syftar på Laddningskabeln, alltså lightningkabeln (USB) och inte strömadaptern som du sätter i väggen.
Lite dåligt formulerat bara.

Jag undrar förresten också ifall de där billiga 1 dollars lightning kablarna på ebay är "farliga". Kan de skada din iphone? Det värsta som hänt mig är att sladden slutat fungera.

Skulle aldrig ta risken.

https://www.reddit.com/r/iphone/comments/2jlw...
http://www.redmondpie.com/warning-cheap-third...

Ursprungligen av ryckarn34:

Jag undrar förresten också ifall de där billiga 1 dollars lightning kablarna på ebay är "farliga". Kan de skada din iphone? Det värsta som hänt mig är att sladden slutat fungera.

Så är det nog, förutsatt att man använder en ofuskig strömadapter med fungerande belastningsskydd.

Ursprungligen av jonasn:

Kan batteriet eller laddningskretsen ta skada av dålig strömkvalitet, som den som visades i M3:s artikel ovan?

Den bilden visar rippel på 150 mikrovolt, det är inget att skryta med!

1
Bevaka tråden