Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildström och Kamerarulle

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-10-05 14:25

Finns det något sätt att förhindra att foton raderas från "Bildströmmen" när de tas bort från "Kamerarullen"?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-10-05 14:34

Sluta använd Apples pisstjänst. Finns massa alternativ typ Dropbox, Flickr...osv

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-10-05 14:40
Ursprungligen av onnyt:

Sluta använd Apples pisstjänst. Finns massa alternativ typ Dropbox, Flickr...osv

Haha, ja det är klart att man kan hitta andra alternativ som är bättre. Om man dock ändå skulle vilja använda pisstjänsten... Är det inte längre möjligt att behålla bilder där som raderas från Kamerarullen? Det måste ha funkat tidigare, för jag har kvar en massa gamla foton i "Strömmen" som definitivt är raderade från "Rullen".

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-10-05 15:03

Strömmen raderas när det behövs frigöras plats, den är inte synkad till din telefon. Om du vill ha kvar något i strömmen så måste du spara in det i ett bildbibliotek på datorn eller någon annan enhet. Alternativet till strömmen är iCloud bildlagring. Där stannar allt "för alltid".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-10-05 15:58
Ursprungligen av andas:

Strömmen raderas när det behövs frigöras plats, den är inte synkad till din telefon. Om du vill ha kvar något i strömmen så måste du spara in det i ett bildbibliotek på datorn eller någon annan enhet. Alternativet till strömmen är iCloud bildlagring. Där stannar allt "för alltid".

Jag förstår att det måste frigöras plats när strömmen blir full, men varför raderas inte de äldsta bilderna i så fall när nya tillkommer?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-05 20:38

Bildströmmen är en lurig rackare. När något händer på enhet A, tex en ny bild, så skickas detta kommandot till samtliga enheter. Men utan någon form av verifiering eller kontroll. Om enhet B gör som den ska så tar den emot den nya bilden. Är den inte det, ja då kommer inte bilden dit. Men du får inte reda på det, och har ingen möjlighet att se så att bilderna är i synk.
Smidigt när det funkar, men nåt att lita på? NEJ.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-10-06 07:42

En "pisstjänst" alltså, som onnyt så fint beskriver den

Hos mig läggs nya bilder upp i Bildströmmen utan problem, men de försvinner alltså lika fort därifrån som de raderas från Kamerarullen i den enhet där de kommer ifrån. Så är det väl ändå inte tänkt att fungera?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-10-07 08:32
Ursprungligen av lensv:

En "pisstjänst" alltså, som onnyt så fint beskriver den

Hos mig läggs nya bilder upp i Bildströmmen utan problem, men de försvinner alltså lika fort därifrån som de raderas från Kamerarullen i den enhet där de kommer ifrån. Så är det väl ändå inte tänkt att fungera?

Någon som kan kolla om det funkar likadant hos er?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-10-08 09:29

WTF - Nu testade jag att radera några bilder från datorn/Photos (som har importerats automatiskt tidigare från My Photo Stream). Vips, så försvann även de från "Strömmen". Så ska det väl ändå inte vara?!?

Ursprungligen av lensv:

WTF - Nu testade jag att radera några bilder från datorn/Photos (som har importerats automatiskt tidigare från My Photo Stream). Vips, så försvann även de från "Strömmen". Så ska det väl ändå inte vara?!?

Nu minns jag inte riktig, det var länge sedan som jag körde fotoströmmen. Har du kopierat bilderna från strömmen till en separat mapp? Så att du inte tar bort bilderna från datorns representation av fotoströmmen? I sådana fall försvinner bilderna från strömmen.

Men det var som sagt länge sedan som jag körde bildströmmen så min minnesbild av hur det fungerar kan vara fel.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-10-09 16:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu minns jag inte riktig, det var länge sedan som jag körde fotoströmmen. Har du kopierat bilderna från strömmen till en separat mapp? Så att du inte tar bort bilderna från datorns representation av fotoströmmen? I sådana fall försvinner bilderna från strömmen.

Men det var som sagt länge sedan som jag körde bildströmmen så min minnesbild av hur det fungerar kan vara fel.

Det är alltså Photos/Bilder som sköter själva importen, då specifik inställning i programmet är aktiverad (se bif. bild). I det här fallet borde väl inte objekt i "Strömmen" påverkas när något tas bort ifrån det material som redan är importerat?

Senast redigerat 2016-10-09 17:47
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-10-11 08:25

Är det ingen som använder den här tjänsten? Är den verkligen så här dålig?!?

Jag tror snarare att det beror på att de flesta av oss använder Icloud fotobiblioteket för våra foton

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-10-11 11:38
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror snarare att det beror på att de flesta av oss använder Icloud fotobiblioteket för våra foton

Ja, den tjänsten passar säkert många här. Det konstiga tycker jag dock är att ingen ens verkar veta hur "gratisvarianten" fungerar (eller är tänkt att fungera)

1
Bevaka tråden