Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mäta volt i en laddare.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-04 22:37

Jag försöker mäta upp hur många volt min MBP magsafe 2 & 1 levererar i magsafekontakten. Av de 5 pinnarna är de två på sidornaplus och minus. Men jag får inget utslag på min voltmätare . Laddarna fungerar. Vad har jag missat?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-04 22:45

Den kanske inte lämnar så mycket spänning ut innan du har kopplat den till en Mac, och den känner av belastningen?
Uppgiften borde väl finnas på Nätet?

Edit:
Google: https://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe
"The inner large pins are V+ (14.5 / 16.5 / 18.5 / 20 V DC). Measuring with no load will give 6.86 V DC for MagSafe and about 3 V DC for MagSafe 2; the full voltage is provided after a ~40kOhm load is applied for one second.[10]"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-04 22:50
Ursprungligen av kenjon:

Den kanske inte lämnar så mycket spänning ut innan du har kopplat den till en Mac, och den känner av belastningen?
Uppgiften borde väl finnas på Nätet?

Edit:
Google: https://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe
"The inner large pins are V+ (14.5 / 16.5 / 18.5 / 20 V DC). Measuring with no load will give 6.86 V DC for MagSafe and about 3 V DC for MagSafe 2; the full voltage is provided after a ~40kOhm load is applied for one second.[10]"

Tack det var något sådan jag letade efter. Så nu måste jag försöka ta reda på hur jag kan mäta den utan att den är inpluggad. Antar att det måste införskaffas motstånd då bla.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-04 23:00

Japp.
Varför ska du mäta den? Om den funkar och du har info om spänningen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-04 23:05
Ursprungligen av kenjon:

Japp.
Varför ska du mäta den? Om den funkar och du har info om spänningen...

För att jag ska köpa (minst) en tredjepartsladdare. Om man bara mäter upp den innan man pluggar in den så är är Mac laddarna inget konstigare än vilken laddare som helst. Jag har fått det bekräftat av en kompis som är Apple tekniker med.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-04 23:46

Jag förstår fortfarande inte varför du ska mäta, spänningarna står ju på wikipedia.
Är tredjepartsladdaren avsedd för Mac med en MagSafe borde det väl inte vara något problem? Eller tänker du köpa en med fast spänning och fixa kontakt själv? Det kan vara svårt att ta reda på hur sense (mittpinnen) används, för att avbryta laddningen vid fullt batteri t ex.
Jag skulle inte våga mej på för avancerade egna saker med en dator för så många tusenlappar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-04 23:50
Ursprungligen av kenjon:

Jag förstår fortfarande inte varför du ska mäta, spänningarna står ju på wikipedia.
Är tredjepartsladdaren avsedd för Mac med en MagSafe borde det väl inte vara något problem? Eller tänker du köpa en med fast spänning och fixa kontakt själv? Det kan vara svårt att ta reda på hur sense (mittpinnen) används, för att avbryta laddningen vid fullt batteri t ex.
Jag skulle inte våga mej på för avancerade egna saker med en dator för så många tusenlappar...

Ja en Mac laddare med magsafe.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-04 23:55

Då vet säkert tillverkaren vilka spänningar den ska klara, så det är bara att köra.
Det jag har haft problem med är att vissa av pinnarna i MagSafe-kontakten kan kärva efter en tid, och inte ge riktig kontakt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-05 12:44

Man blir ju nyfiken på varför du ska mäta?

Ursprungligen av Json_81:

Man blir ju nyfiken på varför du ska mäta?

Har du läst inlägg #5? En närmare förklaring än det får du nog inte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-05 13:41
Ursprungligen av Matsaki:

För att jag ska köpa (minst) en tredjepartsladdare.

Ett varningens finger
jag har provat ett par och en blev så varm så man kunde bränna sig på den
den andra låter som blandningen av ett vattenfall och ett gammalt uppringande modem, brusar och knastrar om den

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-05 16:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du läst inlägg #5? En närmare förklaring än det får du nog inte.

Tycker inte det är någon förklaring.
Jag antar att laddaren är märkt med vilken spänning den ger och att den är avsedd för datorn.

Även om spänningen uppmäts korrekt säger det ju ingenting om ifall den kommer börja brinna eller förstöra datorn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-05 17:04
Ursprungligen av Json_81:

Tycker inte det är någon förklaring.
Jag antar att laddaren är märkt med vilken spänning den ger och att den är avsedd för datorn.

Även om spänningen uppmäts korrekt säger det ju ingenting om ifall den kommer börja brinna eller förstöra datorn.

Vad menar du? En MBP laddare ska mata 16-20v. Om jag kan mäta upp så den inte matar mer eller läcker till jorden så vet jag att den inte kommer bränna upp min dator eller mig.

Men nu har jag beställt en original laddare

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-05 17:43
Ursprungligen av Matsaki:

Vad menar du? En MBP laddare ska mata 16-20v. Om jag kan mäta upp så den inte matar mer eller läcker till jorden så vet jag att den inte kommer bränna upp min dator eller mig.

Men nu har jag beställt en original laddare

Det är ingen garanti alls. Det blir en helt annan effekt när du använder den till datorn än när du mäter.

Jag gissar att du tittat på kina-laddare från ebay. En CE-märkt laddare i sverige avsedd för MBP finns ingen anledning att mäta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-05 17:46
Ursprungligen av Json_81:

Det är ingen garanti alls. Det blir en helt annan effekt när du använder den till datorn än när du mäter.

Jag gissar att du tittat på kina-laddare från ebay. En CE-märkt laddare i sverige avsedd för MBP finns ingen anledning att mäta.

Läs mitt första inlägg och svaren. Det är just det som vi diskuterat.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-05 20:32
Ursprungligen av Matsaki:

Läs mitt första inlägg och svaren. Det är just det som vi diskuterat.

Nej, det framgår inte att du vill mäta icke godkända laddare.
Bara 3:e parts.

1
Bevaka tråden