Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adressuppgifterna sparade på datorn?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur kan det komma sig att mitt namn/adressuppgifter dyker upp automatiskt när jag ska handla på nätet på ett ställe jag inte handlat på förut. Det kom upp efter att jag lagt varorna i kundvagnen och gick till kassan.

Du har antagligen använt typ Klarna eller Qliro. Det brukar stå på hemsidan varifrån uppgifterna kommer.

Vad menar du med "dyker upp"?

Menar du att allting var färdigifyllt och klart, direkt när du gick till kassan? Utan att du hade fyllt i någonting, eller gjort någon inloggning alls? Det enda du hade gjort var att lägga några produkter i varukorgen?

Eller menar du något annat? Beskriv gärna lite mer i detalj.

Det skulle ju helt enkelt kunna vara så att din webbläsare känner igen en "Namn"-ruta, en "Gata"-ruta, osv - och fyller på med sådant som du har angett på andra ställen i "Namn", "Gata", osv. Om det handlar om detta så kan du stänga av det i din webbläsare.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "dyker upp"?

Menar du att allting var färdigifyllt och klart, direkt när du gick till kassan? Utan att du hade fyllt i någonting, eller gjort någon inloggning alls? Det enda du hade gjort var att lägga några produkter i varukorgen?

Eller menar du något annat? Beskriv gärna lite mer i detalj.

Det skulle ju helt enkelt kunna vara så att din webbläsare känner igen en "Namn"-ruta, en "Gata"-ruta, osv - och fyller på med sådant som du har angett på andra ställen i "Namn", "Gata", osv. Om det handlar om detta så kan du stänga av det i din webbläsare.

Nej, det betyder nog just att uppgifterna "dyker upp" färdiginskrivna - inte autofyll. Har själv sett det, och då var det typ Qliro eller Klarna som såg att jag betalat med hjälp av dom på något annat ställe tidigare genom en cookie e dyl. Det står hyfsat tydligt anledning/förklaring till det hela i anslutning till nämnda uppgifter. Allt ska tydligen ske lokalt i egna webbläsaren, och inget skickas iväg förrän man klickat vidare till typ kundvagnen och "köp"-knapp.

Ursprungligen av johan_tanying:

...Det står hyfsat tydligt anledning/förklaring till det hela i anslutning till nämnda uppgifter...

Om det framgår så tydligt, så skulle man ju inte behöva ställa frågan. Därför tänkte jag att det kanske var något annat.

Efter man hade betalat skulle man ange postnummer och det var redan ifyllt. Sedan skulle man välja leveransombud och det var redan föreslagit. Under detta står det som rubrik: Adress - inte du? alla uppgifter namn, adress, tfnnr var redan skrivna.
Det måste då har varit att Klarna sparade mina uppgifter från något annat stället jag har handlat på. På denna hemsida jag handlade nyss står det längs ned.
"Kom ihåg mina uppgifter
Klarna gör det enklare för dig att handla. Nästa gång du handlar med Klarna kan vi automatiskt fylla i dina uppgifter i köpformuläret. Dina uppgifter sparas lokalt i din webbläsare. Om du inte vill att dina uppgifter ska sparas klickar du bara ur checkboxen."

Nu har jag raderat hela historiken och testat. Det kommer inte automatiskt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det framgår så tydligt, så skulle man ju inte behöva ställa frågan. Därför tänkte jag att det kanske var något annat.

Se TS svar nedanför ditt. Hade jag rätt eller hade jag rätt?...

Ursprungligen av calinou:

Det måste då har varit att Klarna sparade mina uppgifter från något annat stället jag har handlat på.

Så är det nog. Klarna eller din webbläsare.

Ursprungligen av johan_tanying:

Se TS svar nedanför ditt. Hade jag rätt eller hade jag rätt?...

Man måste vara väldigt uppmärksam och hade faktiskt missat. Det är efter du nämnde om klarna som jag tittade om vad som var skrivet längs ned. Det var i-bockad "kom ihåg mig på denna enheten" och det borde ha varit att man själv sätter en bock i stället för tar bort den. Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden