Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail-progammet/bifoga filer

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man för att bifoga filer separat? mina filer/dess innehåll visas i själva mejlet.

Den här kanske hjälper: https://support.apple.com/kb/PH22285?viewloca...

Menar du att det du bifogar läggs till i texten å att säga?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Den här kanske hjälper: https://support.apple.com/kb/PH22285?viewloca...

Menar du att det du bifogar läggs till i texten å att säga?

Det funkar med vanliga filer att dom bifogas till mejlet men ifall det är bildfiler så ser man dom i mejlet.

Ursprungligen av calinou:

Det funkar med vanliga filer att dom bifogas till mejlet men ifall det är bildfiler så ser man dom i mejlet.

Det är så Mail fungerar. Fanns förr ett tillägg till Mail som man kunde köpa. Tror det hette Attachment Tamer. Fast jag hade det sist på Snow Leopard så jag vet inte om detta är aktuellt längre.

Hade du sökt lite i forumet så hade du hittat ett par trådar som redan tagit upp den här frågan. Där tipsas bl.a. om det här tillägget till Mail: http://clivegaleni.com/os-x-mail-anti-inline-...

Kan informera att bara för Mail visar bilden betyder det inte att mottagaren ser bilden direkt i mailet.

Skickar jag mig själv en bild via Mail (programmet) till jobbmailen och öppnar det i Outlook så ser jag bara en bifogad bildfil som jag måste öppna.

Men om mottagaren också har en Mac så kommer denne se bilden direkt i Mail precis som du ser den.

Ursprungligen av pmarriott:

...så jag vet inte om detta är aktuellt längre.

Nej, det är inte aktuellt längre. Det lades ner för ett par år sedan. I stället finns Anti Inline Plugin (se länk i mitt förra inlägg). Det kostar en slant, men det gjorde Attachment Tamer också.

Eller så kör man en annan epost-klient som hanterar bilagorna "rätt" från början.

Tack för alla svar och tips på tillägg. Konstigt att det ska vara på det viset. Det var för 3 dokument som scannades in och det blev ett förfärligt långt mejl. Dessutom gick det inte att skicka alla samtidigt pga för stora filer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-02 23:36
Ursprungligen av calinou:

…Dessutom gick det inte att skicka alla samtidigt pga för stora filer.

Det där är ett annat problem. Men det löser man med MailDrop.

Ursprungligen av reboot81:

Det där är ett annat problem. Men det löser man med MailDrop.

Vad är MailDrop?

Ursprungligen av calinou:

Vad är MailDrop?

Du har inte funderat på att googla när du ser ett begrepp som du inte förstår?

Här är första träffen på Google på sökordet "maildrop":
http://macworld.idg.se/2.1038/1.593653/mejla-...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har inte funderat på att googla när du ser ett begrepp som du inte förstår?

Här är första träffen på Google på sökordet "maildrop":
http://macworld.idg.se/2.1038/1.593653/mejla-...

Jag trodde att det bara fanns Airdrop. Sökte faktiskt via spotlight och fick ingen träff. Hamnade bara i mail-programmet. Provade även högerklicka på filerna och det finns inte där.
Denna fråga fick jag inte:
"När Mail märker att du försöker skicka en bilaga som är större än den tror att du kan skicka (eller mottagaren ta emot) får du upp en dialogruta som frågar om du vill avbryta, försöka skicka med e-post i alla fall, eller skicka med Mail Drop"

Ursprungligen av calinou:

Jag trodde att det bara fanns Airdrop. Sökte faktiskt via spotlight och fick ingen träff. Hamnade bara i mail-programmet. Provade även högerklicka på filerna och det finns inte där.
Denna fråga fick jag inte:
"När Mail märker att du försöker skicka en bilaga som är större än den tror att du kan skicka (eller mottagaren ta emot) får du upp en dialogruta som frågar om du vill avbryta, försöka skicka med e-post i alla fall, eller skicka med Mail Drop"

Är det iclouds mail du använder?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det iclouds mail du använder?

Nej och det är väl därför. Nu är det i alla fall skickat och det är bra att veta till nästa gång men varför ska det krånglas på det viset att man ska först ta reda på saker om mottagaren:s system.

Ursprungligen av calinou:

Nej och det är väl därför. Nu är det i alla fall skickat och det är bra att veta till nästa gång men varför ska det krånglas på det viset att man ska först ta reda på saker om mottagaren:s system.

Vad snackar du om? Har du ens läst det som Jesper länkade till?

Citat:

En av de nya funktionerna i OS X Yosemite kallas Mail Drop och är Apples egna variant på tjänster som Dropsend och liknande, där du använder ditt Icloud-konto för att enklare skicka riktigt stora bilagor med mejl.

Om båda använder iCloud så ser det ut som en vanlig bifogad fil.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad snackar du om? Har du ens läst det som Jesper länkade till?

Om båda använder iCloud så ser det ut som en vanlig bifogad fil.

Jag läste det Jesper länkade till. Använder iCloud väldigt begränsat och den person som jag skulle skicka till har PC. Inte hade jag tid att kolla alternativ när det var bråttom och skulle skickas bums till mottagaren. Det kom fram i alla fall. Då vet jag det till nästa gång.

Ursprungligen av calinou:

Jag läste det Jesper länkade till. Använder iCloud väldigt begränsat och den person som jag skulle skicka till har PC....

Om du verkligen hade läst det, så hade du sett att det går alldeles utmärkt att skicka till mottagare som kör andra mailklienter och andra operativsystem.

De får bilagan som en länk där de kan ladda ner filen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du verkligen hade läst det, så hade du sett att det går alldeles utmärkt att skicka till mottagare som kör andra mailklienter och andra operativsystem.

De får bilagan som en länk där de kan ladda ner filen.

Måste erkänna att jag läste lite slarvigt eller rättare sagt märkte inte att det fanns mer text under bilden.
Dialogrutan dök aldrig upp.
....."När Mail märker att du försöker skicka en bilaga som är större än den tror att du kan skicka (eller mottagaren ta emot) får du upp en dialogruta som frågar om du vill avbryta, försöka skicka med e-post i alla fall, eller skicka med Mail Drop"

1
Bevaka tråden