Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iphones dialer, ingen t9?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är ny på Iphone men reagerar över en sak som jag bara inte kan begripa hur det funkar. På dialerna i Iphone finns det bokstäver till siffrorna, men ska jag tex ringa Ida men inte vet telefonnumret borde jag ju bara kunna klicka på siffrorna för hennes nummer tex. 4(I) 3(D) 2(A) och få fram ida. Är det nåt jag missat eller finns bokstäverna på siffrorna till ingen nytta alls?

Det finns inte inbyggt i iOS.
Du får använda en annan dialer-app, t.ex. https://itunes.apple.com/us/app/simpler-diale...

Ursprungligen av keptang:

Det finns inte inbyggt i iOS.
Du får använda en annan dialer-app, t.ex. https://itunes.apple.com/us/app/simpler-diale...

Tack, då vet jag. Men känns ju störtlöjligt. Varför ha siffrorna där då. Helt bortkastat, och det kan ju inte vara nån raketvetenskap liksom att fixa dit det.

Senast redigerat 2016-09-30 12:35
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-30 13:38
Ursprungligen av Mikael625:

Varför ha siffrorna där då. Helt bortkastat.

I USA är det vanligt att företag marknadsför sitt telefonnummer med ett ord som bildas av bokstäverna på knappsatsen.

Ett exempel: Riksdagen har nummer 08-7864000 till växeln. De skulle därför kunna gå ut med informationen:

Vill du kontakta din riksdagsledamot? Ring 08-PUNG-000 så kopplar vi dig!

Men det gör de inte. Men å andra sidan kommer du numera ihåg numret till Riksdagen, det gjorde du inte för en minut sedan.

Ursprungligen av IngoX:

I USA är det vanligt att företag marknadsför sitt telefonnummer med ett ord som bildas av bokstäverna på knappsatsen.

Ett exempel: Riksdagen har nummer 08-7864000 till växeln. De skulle därför kunna gå ut med informationen:

Vill du kontakta din riksdagsledamot? Ring 08-PUNG-000 så kopplar vi dig!

Men det gör de inte. Men å andra sidan kommer du numera ihåg numret till Riksdagen, det gjorde du inte för en minut sedan.

Tack för svaret!
Jobbar för övrigt själv på Riksdagen så kunde deras nummer. Så "pung" tycker jag inte att vi är, vi kämpar hårt för att förändra och förbättra Sverige. Beror helt på vilket parti man jobbar för förstås

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-30 14:45
Ursprungligen av Mikael625:

Jobbar för övrigt själv på Riksdagen så kunde deras nummer.

Ha, vilket sammanträffande! Valde riksdagens nummer som exempel för att det är det mest offentliga vi har. (håller mitt eget mer privat). Ni gör ett gott jobb. Men jag kan inte låta bli att bjuda informationsavdelningen på ett förslag till:

Idag besöks vi av ledamöter från den polska nationalförsamlingen.
Ring 08-STOI-000 om du gillar polsk riksdag!

  • Medlem
  • 2016-09-30 14:54

Som gammal invand T9-nörd köpte jag omgående Type Nine. Men att långtrycka för att få en siffra går ändå inte. Lite trist. Det inbyggda tangentbordets dikteringsfunktion är dock utmärkt!

Ursprungligen av IngoX:

I USA är det vanligt att företag marknadsför sitt telefonnummer med ett ord som bildas av bokstäverna på knappsatsen.

Det mest minnesvärda numret jag såg när jag var i USA för ett par veckor sedan var 1-800-TOILETS. Att se företag skriva ut alla siffrorna i telefonnumret var ovanligt. Smart system dock. Lätt att glömma siffror!

  • Medlem
  • 2016-09-30 15:55
Ursprungligen av IngoX:

Ha, vilket sammanträffande! Valde riksdagens nummer som exempel för att det är det mest offentliga vi har. (håller mitt eget mer privat). Ni gör ett gott jobb. Men jag kan inte låta bli att bjuda informationsavdelningen på ett förslag till:

Idag besöks vi av ledamöter från den polska nationalförsamlingen.
Ring 08-STOI-000 om du gillar polsk riksdag!

Kul

Nu kanske jag är övertydlig men jag tror att man menade att via knappsatsen trycka på bokstäver så letas det i telefonens adressbok på namn

Det har inget med 800 nummer i USA

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-30 16:17
Ursprungligen av PaO:

Kul

Nu kanske jag är övertydlig men jag tror att man menade att via knappsatsen trycka på bokstäver så letas det i telefonens adressbok på namn

Det har inget med 800 nummer i USA

Det framgick, men eftersom namnsökning via iOS inbyggda knappsats inte funkar var följdfrågan varför bokstäverna ändå finns där.

Ursprungligen av IngoX:

Det framgick, men eftersom namnsökning via iOS inbyggda knappsats inte funkar var följdfrågan varför bokstäverna ändå finns där.

Precis, jag förstår varför man har dem i USA där använder man väl dem rätt ofta för företags telefonnummer så det blir lätt att komma ihåg, men i Sverige används de inte så borde ha tagit bort i det svenska IOS. Men men.....

9 år efter introduktionen så kommer frågan...

Ursprungligen av BlackSmp:

9 år efter introduktionen så kommer frågan...

Ja
Så blir det när man haft android senaste sex åren.

1
Bevaka tråden