Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes tar mycket RAM

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-30 10:46

iMac 2012 med macOS Sierra och senaste iTunes v12.5.1.

Jag märkte igår, av en tillfällighet, att iTunes reserverar väldigt mycket minne till sig, vid tillfället låg den på ca 5-6 GB (!) och även kernel_task hade ett par GB knutna till sig. Jag startade om datorn och naturligtvis låg den då på vad jag tror är helt normala nivåer. När jag nu tittar idag så har iTunes rusat iväg igen (nästan 6 GB!) och kernel_task ligger också ganska högt, se bild, vad jag kan avgöra. Tittar man i iStat Pro som jag har installerat (se bild) så ser man också att Safari ligger väldigt högt och jag har ändå inte mer än fem-sex flikar igång, dessa kan man ju dessutom se minnesanvändningen för separat i Aktivitetskontrollen och summerar man värdena för dessa så blir det inga 2+ GB för just Safari.

Jag har för dålig kunskap för att kunna undersöka detta, hur kan man kolla vad som orsakar detta?

Minne ska användas, inget att bry sig om så länge du inte har slut på minne (och det har du verkligen inte).
Oanvänt RAM-minne är värdelöst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-30 11:43
Ursprungligen av keptang:

Minne ska användas, inget att bry sig om så länge du inte har slut på minne (och det har du verkligen inte).
Oanvänt RAM-minne är värdelöst.

Jag visste att den kommentaren skulle komma...men, du predikar i kyrkan

Det handlar dock inte om det utan jag vill veta varför. Det är en enorm skillnad mot hur jag vill minnas att det var för en kort tid sedan, då under El Capitan. Jag tror aldrig jag har sett iTunes ligga på över 2 GB minne bundet till sig. Det hade ju varit en sak om den numera ligger sjukt mycket högre och pendlat på samma nivå men den verkar vara ständigt ökande, jag kollade för 10 sekunder sedan och nu är den uppe på över 6,5 GB RAM, har alltså ökat med 650 MB på bara en timme. Jag startar givetvis inte om min dator mer än nödvändigt så om detta fortsätter så kommer den ha bokat upp allt RAM inom ett dygn från nu.

Något är fel...men vad? Och hur undersöker vi det?

  • Medlem
  • 2016-09-30 11:54

Tittar du på köpt/hyrd film via Itunes?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-30 13:05
Ursprungligen av Alix:

Tittar du på köpt/hyrd film via Itunes?

Nej nej, inget sådant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-30 13:06
Ursprungligen av keptang:

Minne ska användas, inget att bry sig om så länge du inte har slut på minne (och det har du verkligen inte).
Oanvänt RAM-minne är värdelöst.

Kontrollerade igen, nu har minnesmängden för iTunes ökat med ytterligare 350 MB. Ligger nu på 6,85 GB.

OBS! Jag använder inte datorn, den är hemma och jag är på jobbet. Allt detta vi diskuterar här sker när datorn är idle.

Håller iTunes på med massa nätverksaktivitet?

Ursprungligen av zinned:

Kontrollerade igen, nu har minnesmängden för iTunes ökat med ytterligare 350 MB. Ligger nu på 6,85 GB.

OBS! Jag använder inte datorn, den är hemma och jag är på jobbet. Allt detta vi diskuterar här sker när datorn är idle.

Fråga Siri vad hon gör med iTunes när du kommer hem, hon gör mycket konstigheter uppenbarligen när man inte har koll på henne

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-30 20:12
Ursprungligen av keptang:

Håller iTunes på med massa nätverksaktivitet?

Hur kollar jag det?

Nu har jag precis kommit hem till bostaden efter jobb och annat, sätter mig vid datorn och då ser det ut så här:

Ökat med över 2,5 GB på sju timmar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-02 10:43

@keptang o alla andra:

Hur går detta till? Summerar man minnesmängden tilldelad i den inramade delen så kanske man landar på 10 GB men den säger att totalt allokerat minne är över 20 GB? Fattar inte detta.

Senast redigerat 2016-10-02 11:49

Minnesläcka i iTunes????

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-03 12:19
Ursprungligen av The Real Viking:

Minnesläcka i iTunes????

Det känns så. Märkligt.

1
Bevaka tråden