Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man få slut på tjatet, hur är den allmäna opinionen?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet inte om jag är extra känslig men jag håller på att gå fullständigt bananas på allt tjat från mina iOS-enheter.
Problemet är ju att det inte går att stänga av tjatet.

  • uppdateringstjat från varje app

  • tjat om att rejta varje app

  • tjat om att uppdatera systemet

Jag har ett antal iOS-enheter och kanske 10-50 appar i varje.
Det blir ett ständigt tjatande. Visst skall man uppdatera, särskilt systemet, men det kan finnas anledning att vänta och dessutom, uppdaterar man så blir det ju tjat om att rejta uppdateringen som tack.

Är det bara jag eller finns det en större opinion mot detta?
Jag menar, skall jag verkligen tillbringa resten av mitt liv med att uppdatera samt rejta appar? Skall det här tjatet bara pågå dag efter dag, månad efter månad, år efter år?
Det är ju helt sjukt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-28 00:42
Ursprungligen av torsig1967:

Jag vet inte om jag är extra känslig men jag håller på att gå fullständigt bananas på allt tjat från mina iOS-enheter.
Problemet är ju att det inte går att stänga av tjatet.

  • uppdateringstjat från varje app

  • tjat om att rejta varje app

  • tjat om att uppdatera systemet

Jag har ett antal iOS-enheter och kanske 10-50 appar i varje.
Det blir ett ständigt tjatande. Visst skall man uppdatera, särskilt systemet, men det kan finnas anledning att vänta och dessutom, uppdaterar man så blir det ju tjat om att rejta uppdateringen som tack.

Är det bara jag eller finns det en större opinion mot detta?
Jag menar, skall jag verkligen tillbringa resten av mitt liv med att uppdatera samt rejta appar? Skall det här tjatet bara pågå dag efter dag, månad efter månad, år efter år?
Det är ju helt sjukt!

• Uppdateringstjatet från varje app kan du väl bli av med om du väljer automatiska uppdateringar (Inställningar > iTunes Store och App Store). Med nackdel att man förlorar en del kontroll.

• Tjatet om att betygsätta appar är ett otyg, upp till varje app-utvecklare hur de gör det. Håller med om att beteendet i sig gör att jag känner för att lämna ett dåligt betyg. Jag gillar t.ex 1Password som i sina reslease-notes lovar att de aldrig tjatar om detta i appen, men ändå är glada om man vill lämna ett betyg.

• Systemuppdateringar tjatar väl inte så farligt, och där brukar det säkerhetsmässigt vara klokt att inte låta de ligga och vänta för länge. De stora uppdateringarna (som iOS 9 till iOS 10) kan man göra klokt i att vänta någon tid med tills eventuella buggar gett sig till känna, men de brukar väl inte tjata alls, mer än eventuellt en liten röd bricka?

Ursprungligen av torsig1967:

Jag menar, skall jag verkligen tillbringa resten av mitt liv med att uppdatera samt rejta appar? Skall det här tjatet bara pågå dag efter dag, månad efter månad, år efter år?
Det är ju helt sjukt!

Just därför rejtar jag ALDRIG på nätet, i iPhonen/iPaden/iMacen.
Det har väl varit några undantag genom åren, då är det fa**mig något BRA.
Jag låter skiten och tjatet passera, som alltid.
Uppdateringar upplever inte jag som tjat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-28 01:44

Betygtiggeriet kan du ignorera eller agera på:
-sätta lagt betyg och ange orsak
-sluta använda appen

Jag låter appar uppdatera automatiskt, systemet låter jag vänta en dag eller två utifall att det skulle vara något allvarligt problem

Dock har jag auto på en iOS enhet och den hade inte uppdaterat efter två dagar, så det kanske tar längre tid än så?

Att du räknar upp systemuppdateringar som tjatmoster begriper jag inte förutom om du också kör de publika betorna. Men då får du faktiskt skylla dig själv.

Om du inte kör publik beta så kommer det omkring 4-6 uppdateringar per år - knappast tjatigt.

Uppdatering av appar fick du ett svar på av ingox

Ratingsurret är svårare. Välj appar med större noggrannhet?

Jag håller med dig om att iOS är sjukt jobbigt med att påminna om att det finns en uppdatering. På min jobblur så har jag en managerad telefon där jag inte kan uppdatera den förrän IT godkänt det på förhand. Sedan har jag några testenheter med olika versioner av iOS som heeeeela tiden tjatar om uppdateringar. "Vill du uppdatera nu? Nä? Ikväll? Hallå?".

Jag håller också att gå fullständigt bananas på alla uppdateringar som man blir ständigt påmind om på iOS och även på OSX. Nästan varje dag ska man hålla på uppdatera någonting och starta om i tid och otid. Därefter ska man hålla på och småfixa saker som bli fel pga uppdateringarna. Man hinner snart inte jobba pga all uppdateringshysteri.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-28 08:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Om du inte kör publik beta så kommer det omkring 4-6 uppdateringar per år - knappast tjatigt.

Det är inte antalet iOS-uppdateringar som är problemet.

Problemet är att påminnelserna kommer - av självklara skäl - när man plockar upp telefonen för att göra något. Då blir reaktionen "Nej, nu ska jag ringa frugan, inte uppdatera telefonen", och så trycker man bort påminnelsen. Vilket leder till att den dyker upp igen nästa gång man ska göra något och därmed inte har tid att uppdatera. Om och om och om igen.

Jag plågas ofta av påminnelser om iOS-uppdatering i över en vecka innan jag kan ta mig ro en sysslolös kväll att starta uppdateringen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-28 11:28

Det har jag aldrig råkat ut för trots att jag har över 400 appar i telefonen (inga spel). Kanske beror på vilka appar.... Och jag har Automatiska uppdateringar avslaget.
iOS uppdaterar jag oftast innan jag hinner få en enda uppmaning, det är ju så enkelt. Kan göras medan jag tittar på Aktuellt, fikar, duschar etc. Behöver ju inte sitta med den under hela tiden

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-29 23:21
Ursprungligen av Vassius:

Det är inte antalet iOS-uppdateringar som är problemet.

Problemet är att påminnelserna kommer - av självklara skäl - när man plockar upp telefonen för att göra något. Då blir reaktionen "Nej, nu ska jag ringa frugan, inte uppdatera telefonen", och så trycker man bort påminnelsen. Vilket leder till att den dyker upp igen nästa gång man ska göra något och därmed inte har tid att uppdatera. Om och om och om igen.

Jag plågas ofta av påminnelser om iOS-uppdatering i över en vecka innan jag kan ta mig ro en sysslolös kväll att starta uppdateringen.

Touche - datorerna ska fråga när det är lämpligt. Och relevant.
Tomt i kalendern? På hemadress? 75%+ batteri? Tänd skärm, men inaktiv användare i 10s? -Bra, då slänger vi upp en uppdateringsfråga!

Ursprungligen av reboot81:

Touche - datorerna ska fråga när det är lämpligt. Och relevant.
Tomt i kalendern? På hemadress? 75%+ batteri? Tänd skärm, men inaktiv användare i 10s? -Bra, då slänger vi upp en uppdateringsfråga!

Jag håller inte med om villkorslistan

Skämt åsido, du trasslar snabbt in sig i problem när du försöker hitta en antal villkor som ska göra alla nöjda. Det går inte så det är i princip alltid bättre att köra på en enkel lösning i stället.

Och så svårt är det inte att komma ihåg att uppdatera telefonen efter första påminnelsen. Ett enkelt sätt: "Hej Siri, påminn mig om att uppgradera telefonen när jag kommer hem..."

  • Avstängd
  • 2016-09-30 07:01

I-lands problem

Vilket är bästa sortens problem!

  • Avstängd
  • 2016-09-30 08:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Vilket är bästa sortens problem!

Absolut för annars skulle detta forum inte existera

Apptillverkare (vissa i alla fall) ser uppdateringar som ett rödljus för att synas, vilket gör att man fixar varje liten sketen bug i stället för att samla på sig ett antal och minska uppdateringsfrekvensen.

Själv är jag ofta inne på samma tankar som nämndes ovan - att skriva negativa recensioner för att demonstrera mot eländet!

  • Avstängd
  • 2016-09-30 09:41

Verkar som många klagar över ett problem som inte är ett problem om man ställer in på rätt sätt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-30 09:50

Gemene man bör uppdatera åtminstone appar automatiskt.
Dock finns det skäl när man inte kan/vågar. Tex på verksamhetskritiska enheter eller på enheter där man använder sin iPhone ihop med hårdvara där det inte får ske problem.

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag håller med dig om att iOS är sjukt jobbigt med att påminna om att det finns en uppdatering. På min jobblur så har jag en managerad telefon där jag inte kan uppdatera den förrän IT godkänt det på förhand. Sedan har jag några testenheter med olika versioner av iOS som heeeeela tiden tjatar om uppdateringar. "Vill du uppdatera nu? Nä? Ikväll? Hallå?".

Japp, det är ju det som är problemet. Att man vill vänta en avsevärd tid eller aldrig med att uppdatera en del enheter. Det är ju fullständigt orimligt att enheten skall tjata om det varenda dag.

Ursprungligen av kenjon:

Det har jag aldrig råkat ut för trots att jag har över 400 appar i telefonen (inga spel). Kanske beror på vilka appar.... Och jag har Automatiska uppdateringar avslaget.
iOS uppdaterar jag oftast innan jag hinner få en enda uppmaning, det är ju så enkelt. Kan göras medan jag tittar på Aktuellt, fikar, duschar etc. Behöver ju inte sitta med den under hela tiden

På datorsidan var det ju en generationsuppdatering (från 10.8 till 10.9) som var fullständigt förödande för prestandan på en del datorer. På en laptop går det ju (med en hel del besvär) att backa men det går inte på en iOS-enhet efter att det gått ett tag. Jag vågar därför inte uppdatera t.ex. min äldsta iPhone som jag har som fjärrkontroll till Sonos och lite annat grejs. Samma med en gammal iPad. Det kanske vore bra om man slapp allt tjat då? Alla os-uppdateringar är inte friktionsfria och även om man har tid till själva uppdateringen så kanske man inte har tid till det strul som skulle kunna bli följden.

Ursprungligen av reboot81:

Gemene man bör uppdatera åtminstone appar automatiskt.
Dock finns det skäl när man inte kan/vågar. Tex på verksamhetskritiska enheter eller på enheter där man använder sin iPhone ihop med hårdvara där det inte får ske problem.

Som jag skrev ovan (angående MacOS 10.8 -> 10.9) så kräver det i så fall att systemutvecklarna ovillkorligen aldrig släpper uppgraderingar som allvarligt förändrar prestanda och kompatibilitet. Det är naturligtvis helt omöjligt.

Därmed finns det inget som är "automatiskt" med automatiska uppdateringar. Det är ju inte systemet i sig som är det jag använder och om enheten uppdaterar något automatiskt och det sedan visar sig ha förstört användbarheten för viktiga appar så har jag ett herke att ta hand om som inte är ett dugg automatiskt för mig. Att 19 av 20 uppdateringar är smärtfriga är föga tröst när den 20:e inte är det och inträffar precis när jag inte har tid.

Ursprungligen av IngoX:

• Uppdateringstjatet från varje app kan du väl bli av med om du väljer automatiska uppdateringar (Inställningar > iTunes Store och App Store). Med nackdel att man förlorar en del kontroll.

Menar du Automatiska Hämtningar?
Det har väl inte enbart med uppdateringar att göra och handlar väl dessutom enbart om ett fåtal system och innehållsprogram?

Det finns ju också Allmänt>Bakgrundsuppdatering men den funktionen har väl inte enbart med appuppdatering att göra heller utan om innehåll och data som appar använder. Dessutom saknas många appar där också.

Ursprungligen av Hffre:

Verkar som många klagar över ett problem som inte är ett problem om man ställer in på rätt sätt.

Nu har du chansen att visa vad du kan om du kan något.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-02 00:33
Ursprungligen av torsig1967:

Menar du Automatiska Hämtningar?
Det har väl inte enbart med uppdateringar att göra och handlar väl dessutom enbart om ett fåtal system och innehållsprogram?

Jo, du kan ställa in det så att det bara gäller automatisk uppdatering av alla enhetens appar, så att du slipper att någonsin uppdatera via App Store-appen. (det gäller alltså ej systemuppdateringarna)

Inställningar > ITunes Store och App Store > Automatiska hämtningar. Där har du fyra reglage:
• Musik
• Appar
• Böcker och ljudböcker
• Uppdateringar <--- Denna på, de övriga förslagsvis av

De tre första handlar om att automatiskt hämta nya köp av musik, appar och böcker som gjorts på andra enheter. Jag föreslår att du har dessa avstängda.

Den sista - Uppdateringar - aktiverar att man automatiskt hämtar nya versioner av appar till den aktuella enheten. Det gäller alla för tillfället installerade appar på enheten.

Längre ner kan man välja att slå på eller av om uppdateringar ska tillåtas med mobildata. Undantaget är att Apple har lagt in en begränsning så att en appuppdatering som är över 100 MB aldrig sker över mobilnätet, utan först när man har Wifi.

https://support.apple.com/sv-se/HT202180

Ursprungligen av torsig1967:

Det finns ju också Allmänt>Bakgrundsuppdatering men den funktionen har väl inte enbart med appuppdatering att göra heller utan om innehåll och data som appar använder. Dessutom saknas många appar där också.

Helt riktigt, Allmänt > Bakgrundsuppdatering har ingenting med uppdatering av appar till nya versioner. Det handlar om att tillåta att appen kan hämta nytt innehåll så det är klart redan innan du öppnar appen. Detta gör den i bakgrunden när iPhonen ändå är aktiv och har nätuppkoppling av någon anledning, enligt en prioriteringsordning bl.a beroende på hur ofta du använder appen. Allt för att dra så lite extra batteri som möjligt och ändå ge en snabbare uppstart av appar du använder ofta.

Senast redigerat 2016-10-02 01:07

Bra tack.
Fast en del appar kan nog ändå tjata om uppdateringar genom att de får reda på det vid uppkoppling. Ungefär som de gör gällande betygssättning.
Återstår att se med de som varit värst på att tjata hos mig.

Ursprungligen av IngoX:

Jo, du kan ställa in det så att det bara gäller automatisk uppdatering av alla enhetens appar, så att du slipper att någonsin uppdatera via App Store-appen. (det gäller alltså ej systemuppdateringarna)

Inställningar > ITunes Store och App Store > Automatiska hämtningar. Där har du fyra reglage:
• Musik
• Appar
• Böcker och ljudböcker
• Uppdateringar <--- Denna på, de övriga förslagsvis av

De tre första handlar om att automatiskt hämta nya köp av musik, appar och böcker som gjorts på andra enheter. Jag föreslår att du har dessa avstängda.

Den sista - Uppdateringar - aktiverar att man automatiskt hämtar nya versioner av appar till den aktuella enheten. Det gäller alla för tillfället installerade appar på enheten.

Längre ner kan man välja att slå på eller av om uppdateringar ska tillåtas med mobildata. Undantaget är att Apple har lagt in en begränsning så att en appuppdatering som är över 100 MB aldrig sker över mobilnätet, utan först när man har Wifi.

https://support.apple.com/sv-se/HT202180

Helt riktigt, Allmänt > Bakgrundsuppdatering har ingenting med uppdatering av appar till nya versioner. Det handlar om att tillåta att appen kan hämta nytt innehåll så det är klart redan innan du öppnar appen. Detta gör den i bakgrunden när iPhonen ändå är aktiv och har nätuppkoppling av någon anledning, enligt en prioriteringsordning bl.a beroende på hur ofta du använder appen. Allt för att dra så lite extra batteri som möjligt och ändå ge en snabbare uppstart av appar du använder ofta.

Jag har svårt att förstå problemet. Jag minns inte ens när jag fick en påminnelse om att det finns en uppdatering för en app.

Uppmaning att lämna betyg, ja - men inte om uppdatering.

Jag har givetvis aktiverat automatisk hämtning av uppdateringar. Det är en enkel lösning.

Inlägg borttagna, tänk på våra trivselregler.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har svårt att förstå problemet. Jag minns inte ens när jag fick en påminnelse om att det finns en uppdatering för en app.

Uppmaning att lämna betyg, ja - men inte om uppdatering.

Jag har givetvis aktiverat automatisk hämtning av uppdateringar. Det är en enkel lösning.

Den centrala frågeställningen här var ju vad man kan göra för att förbättra sin situation i det fall man inte vill ha automatiska uppdateringar med tillhörande betygssättartjat. På vilket sätt skulle automatiska uppdateringar med tillhörande betygssättningstjat vara en lösning då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-04 23:53

Se inlägg #24.
Vad gäller betygssättartjat är det ju upp till varje utvecklare, där kan man inte göra annat än att påpeka det för utvecklaren ifråga, eller avinstallera den/de apparna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-05 01:04

Hallå där @torsig, jag hann se ditt inlägg som nu är raderat men hann inte kommentera då vilket är lika bra för det gjorde mig sur. Jag vill bara påminna om att du i rubriken på denna tråd faktiskt frågar om den allmänna opinionen. Det uppfattar jag som en tydlig inbjudan till att skriva vad man tycker, även om man kanske inte håller med dig. När jag nu läser om sista stycket i ditt första inlägg undrar jag om du kanske egentligen ville starta en sorts protestlista där alla som tycker som du ska skriva under, men det var inte så tydligt, så det har vi nog alla missförstått i så fall.

Ursprungligen av torsig1967:

Den centrala frågeställningen här var ju vad man kan göra för att förbättra sin situation i det fall man inte vill ha automatiska uppdateringar med tillhörande betygssättartjat. På vilket sätt skulle automatiska uppdateringar med tillhörande betygssättningstjat vara en lösning då?

Jag vill inte heller ha automatisk uppdatering av appar och har inte det aktiverat, fastän jag gav det tipset tidigare, eftersom jag gillar att läsa utvalda releasenotes. Oftast trycker jag sedan på "uppdatera alla" men periodvis går jag med kanske upp till ett 20-tal ouppdaterade appar. Det kan vara tiden innan den årliga stora iOS-uppdateringen då jag låter appar jag ändå tänkt rensa bort stå kvar i listan med ouppdaterade appar, som en påminnelselista till den där kvällen när jag har lust att göra upprensningen. Ändå har jag aldrig fått någon irriterande uppmaning om att uppdatera, annat än en röd bricka på App Store-ikonen. Uppmaningar att betygsätta just dessa appar får jag ju inte heller, eftersom jag inte använder dem. (Men betygsättningshetsen inuti appar man både vill uppdatera och använda är som tidigare sagts en fråga som är upp till den enskilde app-utvecklaren)

Har du en annan erfarenhet när det gäller iOS app-uppdateringar så är det intressant. Då är det något i våra system som skiljer. Eller så talar vi om olika problem. (Jag är medveten om att det är lite annorlunda på macOS) Jag funderade ett tag om det kunde bero på inställningar i notiscenter, men där har jag inställt att tillåta alla notiser från App Store, men kan inte minnas att jag någonsin fått upp någon notis från App Store om uppdateringar. (däremot om systemuppdatering) Om du får det, vad skiljer i våra inställningar? Annat än att vi kanske har olika mental inställning till fenomenet uppdateringar.

Ursprungligen av torsig1967:

Den centrala frågeställningen här var ju vad man kan göra för att förbättra sin situation i det fall man inte vill ha automatiska uppdateringar med tillhörande betygssättartjat. På vilket sätt skulle automatiska uppdateringar med tillhörande betygssättningstjat vara en lösning då?

Jag förstår fortfarande inte problemet men har slagit av automatiska hämtningar av uppdateringar så får jag se hur det är...

Och som ingox skriver. I ditt första inlägg så har du inte den begränsning som du nämner här men du har rätt att ändra dig under resans gång.

Edit: är det inte bara att slå av notiserna för app store? Jag insåg att jag får notiser om att appar är uppdaterade men ser dem bara när jag drar ner notisrullgardinen så de är inte störande

Senast redigerat 2016-10-05 05:25

Jag kanske tog i för mycket så det var bra att det inlägget plockades bort.

MEN

Det är också ganska otrevligt och tjatigt att när man ställer en fråga om en viss situation och diskussionen jämt skall handla om att man gör fel, vilket helt klart var vinkeln i somliga inlägg. Jag ställde en liknande fråga i ett engelskspråkigt forum och där fick jag uppmaningen att sluta använda iOS och börja använda gammal yuppienalle om det inte duger med iOS. Det var lite den inställningen jag vände mig mot och den fanns i vardande även här.

Jag har appar som tjatar om uppdateringar hur jag än gör men det verkar komma och gå. Bland annat Tidal har från och till tjatat. Sedan hör det till saken att jag har ett antal olika iPhones och iPads så summan av tjat från en enda app multipliceras med antalet enheter vilket förstorar problemet jämfört med de som enbart använder en enhet.

Det stora problemet är att jag inte vill köpa grisen i säcken. Särskilt inte när jag är nöjd med en app eller ett system. Ett flertal gånger har jag fått något som är sämre och i värsta fall skapar uppdateringar merarbete. Jag har varit med om en app till en hårdvara vars uppdatering tvingade mig att uppdatera firmware vilket i sin tur gjorde att jag tvingades uppdatera systemet på den enheten. Den typen av kaskadeffekter är inte något man vill ha när man har annat att göra.

Jag antar att den andel som störs av sånt här är ungefär lika stor som den andel som använder AdBlock och liknande för att de är trötta på popuprutor, animerade gifar och annat otyg.

Bevaka tråden