Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPCG5 bombar

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-08-30 20:10

Macintosch PPCG5 med program 10.4.11 Kopplat till den Apples 27 tum plattskärm. Datorn bombar och jag får inte igång den.
Har kört Alsoft Diskwarrior från en annan dator och via Firewire.
Allt ok på båda av PPCG5s diskar.
Men när jag skall starta så bombar den igen.
Vad göra?

Jag har startat om med äpple-alt-R-P hjälpte ej.
Finns det några andra kommandon man kan använda?

Bomben försvann när Mac OS X introducerades. Jag förmodar att TS menar Kernel Panic.

Startat från cd/dvd (håll ner C vid uppstart)?

Startat i felsäkert läge (håll ner Shift precis efter startljudet hörs).

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-08-31 19:33
Ursprungligen av johan_tanying:

Startat från cd/dvd (håll ner C vid uppstart)?

Startat i felsäkert läge (håll ner Shift precis efter startljudet hörs).

Tack, funkade utmärkt med att hålla ner skift.
Men när jag petar in en DVD så säger den att det inte finns något program för det. Kollade på båda diskarna och fick samma svar.
Vid omstart så bombade den igen för att jag inte höll ner skift.
Funderar på att installera om systemet, det kanske hjälper.

Och vilken DVD stoppar du i? Det måste antingen vara en DVD (eller CD) som skeppades med just den G5an, eller en retail-skiva. Den får ju inte heller vara en äldre systemversion än vad nämnda G5a skeppades med i original.

Läs mer om felsäkert läge här: https://support.apple.com/sv-se/HT201262 Följ rådet vad gäller startobjekt etc.

Och bara för att vara säker - när den "bombar" ser det då ut såhär? Det kallas "kernel panic" och kan bero på en massa saker. Bl a trasig hårdvara som felaktiga RAM-minnen.

Ursprungligen av johan_tanying:

Och vilken DVD stoppar du i? Det måste antingen vara en DVD (eller CD) som skeppades med just den G5an, eller en retail-skiva...

Jag tror att DVD-frågan är helt separat från startproblemen. Jag får bara en känsla av att han menar en DVD-film, och att han får meddelande om att DVD-spelar-programmet saknas.

När du startar datorn i felsäkert läge genom att hålla ner shift-tangenten är det för felsökning och inte för att arbeta med datorn. Allt som inte är Apple-installerat i systemet stängs tillfälligt av och du tappar mycket funktionalitet.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-09-01 17:43

Har nu installerat om systemet 10.4.11 och datorn fungerar som tidigare. Tack för hjälp!

Men jag har tappat Tenfourfox G5.
Laddade ner den men nu påstår datorn att den versionen inte fungerar. Den är skapad 29 juli 2016 och är på 137,6 MB
Jag letar via google men hittar ingen annan version. Tacksam för tips.
Datormodell är 7,3
Serie nr CK442JGVS8J

Ursprungligen av torin:

...Laddade ner den...

Varifrån laddade du ner den?

På deras egen hemsida finns bara en version för G5, så det är inte mycket att ta fel på: http://www.floodgap.com/software/tenfourfox/

Ursprungligen av torin:

...påstår datorn att den versionen inte fungerar...

Berätta gärna exakt hur felmeddelandet lyder. Gärna med en bild.

Senast redigerat 2016-09-01 20:39
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-09-02 15:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varifrån laddade du ner den?

På deras egen hemsida finns bara en version för G5, så det är inte mycket att ta fel på: http://www.floodgap.com/software/tenfourfox/

Berätta gärna exakt hur felmeddelandet lyder. Gärna med en bild.

Jag tror att jag laddade ner från floodgap

Är du säker på att du har uppdaterat hela vägen till 10.4.11? Om du har ominstallerat från en skiva, så har du kanske en annan lägre 10.4.x-version.

Och du har installerat programmet rätt? Det kan väl inte vara så att du försöker köra programmet direkt från image-filen på Skrivbordet? (Din bild kan tolkas så.)

Och om du bara tror att du har laddat ner från rätt ställe, så ska du kanske ladda ner igen, så att du vet att det är från rätt ställe.

Senast redigerat 2016-09-02 16:25
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-09-03 22:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är du säker på att du har uppdaterat hela vägen till 10.4.11? Om du har ominstallerat från en skiva, så har du kanske en annan lägre 10.4.x-version.

Och du har installerat programmet rätt? Det kan väl inte vara så att du försöker köra programmet direkt från image-filen på Skrivbordet? (Din bild kan tolkas så.)

Och om du bara tror att du har laddat ner från rätt ställe, så ska du kanske ladda ner igen, så att du vet att det är från rätt ställe.

Jag har ju varit inne på den där floodGAP SIDAN. Men när jag trycker på G5 så hamnar jag alltid på Sourceforget sidan och där är så himla rörigt att jag inte vet var jag skall trycka. länken direkt och då laddas det ner en fil som inte går att öppna på min dator.
10.4.11 Har jag laddat ner från en startskiva. Tidigare system ligger i en mapp märkt Previus.

Ursprungligen av torin:

...länken direkt och då laddas det ner en fil som inte går att öppna på min dator...

Men det är ju den filen du ska ha. Om ditt 10.4-system inte klarar att packa upp zip-filer, så får du lösa det problemet - inte börja ladda ner andra versioner av programmet.

För att packa upp zip-filer, prova Stuffit, UnRar eller UnArchiver. De har kanske någon gammal version som funkar på 10.4.

Eller ladda ner, och packa upp, zip-filen på din nya dator, och flytta sedan över den uppackade installationsfilen till den aktuella datorn.

Hur har det gått med din Tenfourfox?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-09-17 11:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur har det gått med din Tenfourfox?

Tack för att du frågar!
Jag har tills vidare lagt problemet åt sidan. Det innebär att jag enbart använder den datorn till att se på DVD.
Uppkoppling till Yutube får vänta tills vidare.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-09-28 16:45

Hopplöst

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur har det gått med din Tenfourfox?

Jag har TenfourfoxG5= fungerar ej
Jag har Tenfourfox7450= fungerar ej med den här modellen
Har Firefox 3.6.19. dmg, Går att öppna och får en symbol, typ hårddisk på skrivbordet. Klickar jag på den så kommer en ruta med Firefoxgloben och en mappsymbol.
Klickar jag på Firefoxgloben så öppnas programmet och apple.com visas
Nu kan jag öppna ex.vis Tubaskinny filer och ser bilder men inget händer. Det dyker upp en text som säger ”klicka här för att installera insticksfiler” Men den försvinner innan jag hinner klicka.
Däremot finns det en knapp ”Klicka här för att installera saknade insticksfiler” men det händer inget, bara en ruta ”inga lämpliga insticksfiler hittades”.

Jag ger upp!

Ursprungligen av torin:

...Klickar jag på Firefoxgloben så öppnas programmet och apple.com visas...

Du ska inte öppna programmet där. Du ska först dra programmet till programmappen på din hårddisk.

Den där "mappsymbolen" som ligger i det fönstret är en genväg till din programmapp. Den finns där för att det ska vara lättare att dra programmet till rätt ställe. Där finns nog t.o.m en text som säger det - att du ska dra programmet dit.

Det jag beskriver ovan är installationsprocessen för majoriteten av Mac-program. Att du inte ens känner till detta gör mig faktiskt förvånad. Jag rekommenderar dig att läsa igenom den här artikeln några gånger: http://www.enkelteknik.se/installera-och-avin...

Men det är inte lönt att du försöker med en så gammal Firefox-version. Det är inte många hemsidor som kommer att fungera där. Om du ska ha en webbläsare på den gamla datorn, så är det TenFourFox som gäller.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-09-29 13:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du ska inte öppna programmet där. Du ska först dra programmet till programmappen på din hårddisk.

Den där "mappsymbolen" som ligger i det fönstret är en genväg till din programmapp. Den finns där för att det ska vara lättare att dra programmet till rätt ställe. Där finns nog t.o.m en text som säger det - att du ska dra programmet dit.

Det jag beskriver ovan är installationsprocessen för majoriteten av Mac-program. Att du inte ens känner till detta gör mig faktiskt förvånad. Jag rekommenderar dig att läsa igenom den här artikeln några gånger: http://www.enkelteknik.se/installera-och-avin...

Men det är inte lönt att du försöker med en så gammal Firefox-version. Det är inte många hemsidor som kommer att fungera där. Om du ska ha en webbläsare på den gamla datorn, så är det TenFourFox som gäller.

Tack för länken till enkelteknik, skall läsa den sedan.
Jag har kommit så långt att jag har en sida upp, men filmer visas inte. Det står bara en grej och snurra i bildrutan.
Fattar inte vad du menar med gammal Firefox, det är version 3.6.19 och det var ju den som kom upp att ladda ner i den där länken floodgap. Visst jag vill ju ha Tenforfox men det blev ju denna.
Bli nu inte sur Jesper, jag är inte så snabb som du på det här.

Ursprungligen av torin:

...Fattar inte vad du menar med gammal Firefox, det är version 3.6.19...

Firefox 3.6.19 är flera år gammal. Majoriteten av hemsidor fungerar inte i en så gammal webbläsare. Så lägg inte tid på det. Du kommer aldrig att få en bra surfupplevelse med en så gammal webbläsare.

Aktuell version av Firefox är 49.0.1. Det har hänt mycket från version 3.x till 49.x.

TenFourFox utvecklas fortfarande. Den fungerar mycket bättre än en 5-6 år gammal Firefox.

Ursprungligen av torin:

...Bli nu inte sur Jesper, jag är inte så snabb som du på det här.

Du behöver inte vara snabb. Men du behöver läsa vad vi skriver.

Du envisas med att vilja surfa på en gammal dator med gammalt operativsystem. Och då säger vi att det bara finns ett alternativ som funkar någorlunda bra, och det är TenFourFox.

Men i stället för att be om hjälp med att ladda ner TenFourFox, så tar du en annan väg (Firefox). Jag har redan gett dig tips för hur du ska få ner rätt version av TenFourFox, men det struntar du bara i, och kör vidare på Firefox-spåret, som vi redan har sagt inte kommer att fungera.

Mitt råd är följande: Antingen försöker vi fixa TenFourFox åt dig, eller så lägger du helt ner att surfa på den datorn.

Ursprungligen av torin:

...Tack för länken till enkelteknik, skall läsa den sedan....

Jag rekommenderar att du läser den så snart som möjligt. För om du inte känner till de olika sätten att installera program i en Mac, så är det ju inte konstigt att det händer konstiga saker, och att program inte fungerar, i dina datorer.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-09-29 17:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Firefox 3.6.19 är flera år gammal. Majoriteten av hemsidor fungerar inte i en så gammal webbläsare. Så lägg inte tid på det. Du kommer aldrig att få en bra surfupplevelse med en så gammal webbläsare.

Aktuell version av Firefox är 49.0.1. Det har hänt mycket från version 3.x till 49.x.

TenFourFox utvecklas fortfarande. Den fungerar mycket bättre än en 5-6 år gammal Firefox.

Du behöver inte vara snabb. Men du behöver läsa vad vi skriver.

Du envisas med att vilja surfa på en gammal dator med gammalt operativsystem. Och då säger vi att det bara finns ett alternativ som funkar någorlunda bra, och det är TenFourFox.

Men i stället för att be om hjälp med att ladda ner TenFourFox, så tar du en annan väg (Firefox). Jag har redan gett dig tips för hur du ska få ner rätt version av TenFourFox, men det struntar du bara i, och kör vidare på Firefox-spåret, som vi redan har sagt inte kommer att fungera.

Mitt råd är följande: Antingen försöker vi fixa TenFourFox åt dig, eller så lägger du helt ner att surfa på den datorn.

Jag rekommenderar att du läser den så snart som möjligt. För om du inte känner till de olika sätten att installera program i en Mac, så är det ju inte konstigt att det händer konstiga saker, och att program inte fungerar, i dina datorer.

Problemet löst. Datorn går nu med Ten4fox.
Tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden