Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac med el capitan startar inte

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, problemet började i morse med att den tog tid att starta. När den kom till skrivbordsvyn såg jag filerna som låg där, dock inte docken eller skrivbords bildenKunde inte komma in i skivverktyget utan då hängde det sig. Ringde Apple care som ledsagade mig för att installera om OS X. Dom är säkra på att det är ett mjukvarufel. Efter 5 Tim hade de tankat ner men ville inte installera. "Detta osX gick inte att installera"!!! Provade att starta i safe mood vilket inte heller gick. Några idéer om vad man kan göra innan digital in får ta den??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-29 19:07

Starta Skivverktyg, ta bort partitionen (alla dina filer försvinner), skapa en ny partition och installera om OSX från början.
Alternativt är hårddisken trasig. Att de kan säga säkert att det är mjukvaran tycker jag är konstigt.

Jag kommer ju inte åt skivverktyg

Provat att installera om via Recoverymode? Kommando+R vid uppstart

Och varför har ingen instruerat dig till att köra hårdvarudiagnostiken ännu?

En dator byggd efter juni 2013 - Apple Diagnostics

Modeller introducerade innan juni 2013 - Apple Hardware Test

Ok, det ska jag prova, tack

Skulle tippa på att hårddisken har gett upp. Speca gärna vilken iMac du har. Har du möjlighet att köra OSX från en annan disk så prova gärna det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-30 11:06
Ursprungligen av panther:

Provat att installera om via Recoverymode? Kommando+R vid uppstart

Precis, och därifrån kan man köra Skivverktyg från menyn.

Installerande ett program (wacom ritplatta) och när jag skulle starta om hänger den sig?

Hjälp! Jag har en Mac tidigt 2011 med El Capitan. Den har krigat på bra men efter att han införskaffat och installerat en Wacom ritplatta så började helvetet. Jag installerade mjukvaran och den krävde omstart, och efter omstart så kommer den inte till inloggningsrutan utan står bara och tuggar med det svarta laddnings strecket och äpplet. Jag har låtit den stå i typ en timme sen provade jag alla möjliga och omöjliga commands. Jag kommer in i skivverktyget och kan installera en säkerhetskopia (tar 6-8 tim) försökt 2 g till samma resultat, någon som har tips? Jag har provat Com+r, shift, comand+alt+r+v, comand+C. Tips?

Ursprungligen av andyandy:

...comand+alt+r+v

R och V? Vad ska det kommandot göra? Du menar kanske P och R (som i PRAM).

Men hur är det men program som automatiskt öppnar vid start kan det vara det? Hur stänger man av dessa?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

R och V? Vad ska det kommandot göra? Du menar kanske P och R (som i PRAM).

Ursprungligen av andyandy:

...Hur stänger man av dessa?

Man startar i säkert läge. (Shift, vilket du enligt uppgift redan har provat)

Precis men kan man inte göra det via inställningarna på något sätt? när datorn funkar efter återställningen jag kan göra till gamal kopia. Alltså inte via någon combo av tangenter när man star upp utan kanske via systeminställningarna?

Senast redigerat 2016-09-26 08:34
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-26 10:27

Äpplet - Systeminställningarna - Användare.... - Startobjekt, är det det du menar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-26 11:24

Har du ett trådlöst Apple-tangentbord? I så fall tar den inte kommandot för start utan tillägg om du håller ner shift-tangenten samtidigt som du slår på datorn, utan du trycker ner shift direkt efter du hör startljudet.
https://www.cnet.com/news/how-to-manage-os-x-...

Tack ska prova det när backupen är klar:)

Ursprungligen av kenjon:

Äpplet - Systeminställningarna - Användare.... - Startobjekt, är det det du menar?

Yes det har jag, men jag har kopplat bort allt och provat alla varianter som går. Så himla konstigt, allt fungerar felfritt efter jag installerat programmet. Ritplattan och allt men det är sen när jag trycker på starta om i installationsprogrammet datorn börjar "Tugga" Jag lämnade till och med datorn över natten inget hade hänt i morse. I skivverktyget är allt grönt med efter felsökning.
Jag tänker att det ligger någon liten obehaglig fil som inte går i samklang med nya mjukvaran.
Vad tror ni om att kanske försöka installera om El C?

Ursprungligen av IngoX:

Har du ett trådlöst Apple-tangentbord? I så fall tar den inte kommandot för start utan tillägg om du håller ner shift-tangenten samtidigt som du slår på datorn, utan du trycker ner shift direkt efter du hör startljudet.
https://www.cnet.com/news/how-to-manage-os-x-...

1
Bevaka tråden