Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vänjer man sig vid storleken (från 5/5s/SE)?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2016-09-24 23:49

Vad säger ni, vänjer man sig fort vid storleken på 6/6s/7? Jag har en 5:a idag och gillar formatet. Har klämt på en sexa-sjua några gånger och tycker att den känns orimligt stor och bökig att hantera. Lutar åt en SE, eller att vänta tills SE uppdateras med sjuans inkråm. Eller vänjer man sig någorlunda fort vid storleken?

  • Medlem
  • 2016-09-25 00:00

Jag vänjer mig inte vid större mobiler i alla fall. Hade länge en Moto G1 som var stor som en Iphone 5s. Sedan växte Moto G och nu är den 5,5 tum! Jag fick en Iphone 5s men den har dottern lagt rabarber på (hon gillar större mobiler så hon sparar till en större Iphone). En Iphone 5s är alldeles lagom. Jag vill kunna ha den i fickan. Jag har större händer än de flesta så det är inte det. Nej, jag klarar inte av stora mobiler. Hade jag råd skulle jag nog skaffa en Iphone SE ögonaböj. Så små Androider finns inte längre!

  • Avstängd
  • 2016-09-25 00:43

Beror helt på vad du ska använda den till.
Pratar man bara i telefon,sms:ar och spelar inga spel så fungerar iPhone 5 storleken.
Har alltid tyckt den formfaktorn är den ultimata men nu med iPhone 7+´s kamera gjorde att jag valde den.
Kommer nog inte få några problem att vänja mig med storleken och det större formatet är bara en fördel när jag redigera dokument,bilder och videos.
Men allting är individuellt och vad andra tycker,kan anpassa sig till betyder inte att det stämmer på dig.

Vissa vänjer sig, andra inte. Du får prova om du vill veta om du gör det eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-25 08:15

Jag drog mig för att gå från 5S till 6 pga storleken. När 6S kom blev det ändå en beställning. Och jag vande mig mycket snabbt. Visst är den lite knepigare att använda med en hand, men som sagt jag vande mig mycket snabbt.

  • Medlem
  • 2016-09-25 09:33

Alla är ju så olika, så det är svårt att säga hur snabbt du skulle vänja dig, eller om du skulle göra det alls. Du kommer få mycket blandade svar. Men jag vande mig direkt och tyckte den inte var stor alls. Men beställ en från Apple Store då, online, och testa och kläm lite på den. Behåll den om den passar dig, och om storleken inte passar dig så returnerar du den.

Du vänjer dig, den som säger annat ljuger.

Skulle tro att du vänjer dig vid 7:an. Mer tveksam till 7 plus

6/7 går att köra med en hand

Plus-modellerna kräver två

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-25 11:14

Jag gick från iPhone 4s till 6:an.

Funderade också på om 6:an skulle bli för stor. I mitt fall så ville jag ha större skärm, men problemet är att jag cyklar året runt, och vill ha mobilen i fickan. Så jag gjorde en prototyp i kartong som jag hade i fickan. Efter en vecka insåg jag att det var inget problem.

Nu har det gått två år och jag kan ärligt säga att jag kommer aldrig köpa en mindre telefon.
Jag har små händer.

  • Medlem
  • 2016-09-25 11:19
Ursprungligen av cyber:

Jag gick från iPhone 4s till 6:an.

Funderade också på om 6:an skulle bli för stor. I mitt fall så ville jag ha större skärm, men problemet är att jag cyklar året runt, och vill ha mobilen i fickan. Så jag gjorde en prototyp i kartong som jag hade i fickan. Efter en vecka insåg jag att det var inget problem.

Nu har det gått två år och jag kan ärligt säga att jag kommer aldrig köpa en mindre telefon.
Jag har små händer.

Smart!

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-09-25 11:29

Jag gick igenom i princip varje generation från 3GS till 5S, sedan har jag vägrat större skärm och funderade till och med ett tag på att byta till annat fabrikat. Sen kom SE.

Jag har testat de större modellerna, men tycker de glider i händerna och är på tok för stora. Vänjer mig inte. Jag har en iPad mini om jag vill surfa längre sessioner. Men telefonen ska vara liten! (i mitt tycke).

Personligen hade jag helst sett en blank vit iPhone (som 5C-designen, den absolut mest ergonomiska telefonen Apple gjort) men med prestanda som iPhone 7

Jag var väldigt skeptisk till att skaffa en större telefon först, men hade mentalt förberett mig på att jag kanske skulle behöva göra det ändå om Apple bytte standardstorlek på sina telefoner (vilket de gjorde). När jag väl skaffade 6:an tog det typ en dag, sedan kändes det naturligt med större skärm. Det hjälper också att telefonen var tunnare och lättare än den 4s som jag hade innan, onekligen.
Älskar att ha en större skärm, och tycker nu nästan att de äldre iPhoneskärmarna är "för" små – men det är självfallet en vanesak. Har själv små händer (korta fingrar ...) men hanterar oftast 6:an med en hand.

Det beror väl på vad man har iPhonen till mest kanske.
Jag köpte en SE och är jättenöjd.
Kunde inte motivera att köpa en större och dyrare telefon, när jag gör det mesta som jag behöver på iOS på min iPad.
Men den nya kameran i 7+ får det att klia lite i fingrarna, men storleken njaaa.
Men det kanske jag skulle kunna motivera just för kameran då vid ett senare tillfälle.
En vanlig 7:a? Nej! Då har jag hellre min SE

  • Medlem
  • Finspång
  • 2016-09-25 17:19

Jag var tveksam när jag bytte från en 5:a till en 6:a. Tyckte 6:an var på gränsen till för stor men gav det en chans.

Nu sitter jag med en 7+ och gillar den

Tror som flera har nämt att är olika från person till person. Om inte annat vad man använder telefonen till. Jag använder min mer som handdator än som telefon och då går stor skärm före smidigheten. För visst är en plus inte lika smidig som en vanlig. Frågan är väl vad man prioriterar mest bara.

När jag bytte från 5an till 6 plus så tyckte jag den var gigantisk och tänkte en stund att jag nog gjort fel val.
Det dröjde inte länge innan jag knappt kunde hantera en 5a längre (hjälper dottern som tog över den) - den är så absurt liten numera.
Alltså; våra hjärnor anpassar oss till allt möjligt och nya mönster i hjärnan bildas snabbt. Skulle jag bära omkring på min iPad Mini och bara använda den dagligen i en månad - och sedan plötsligt gå tillbaka till min iPhone 6 plus så skulle jag garanterat tycka den varr i minsta laget för att trivas med.
Så är det med allt. Homo Sapiens är ett extremt anpassningsbart djur och vi ställer hela tiden om våra hjärnor; det gäller allt; smaker, dimensioner, färgmiljö, ljusmiljö, ljudmiljö, lukter...

  • Medlem
  • 2016-09-25 18:41

Men i byxfickan är inte alla mobiler små!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-25 18:51

Jag bytte från 5s till 6 för två år sedan. Innehållsmässigt är det skönt med en större skärm, men tangentbordet är fortfarande off. Jag skriver fortfarande fel mycket oftare än jag någonsin gjorde med 3,5" och 4". Som om mitt muskelminne i tummen vägrar kalibrera om sig till det större tangentbordet.

Om jag lånar frugans 5s känns den mycket bättre att skriva på. Fortfarande, efter två år. Märkligt.

Sant. Skulle jag ha mobilen i fickan så skulle jag aldrig köpa en 6a eller 7a plus. Jag kan inte ha en telefon i byxfickan - oavsett hur lite den är. Det känns helt galet för mig - helt knasigt.
Jag kör hölster eller benficka - har aldrig ägt byxor utan benfickor sedan 30 år.

Ursprungligen av Alix:

Men i byxfickan är inte alla mobiler små!

  • Medlem
  • 2016-09-25 19:15
Ursprungligen av Demiurgen:

Sant. Skulle jag ha mobilen i fickan så skulle jag aldrig köpa en 6a eller 7a plus. Jag kan inte ha en telefon i byxfickan - oavsett hur lite den är. Det känns helt galet för mig - helt knasigt.
Jag kör hölster eller benficka - har aldrig ägt byxor utan benfickor sedan 30 år.

Mening två och tre är paradoxala.

"Vanliga" fickor alltså. Framfickor och bakfickor. Utgick från att alla skulle fatta det.

Ursprungligen av Alix:

Mening två och tre är paradoxala.

  • Medlem
  • 2016-09-25 21:06
Ursprungligen av Demiurgen:

"Vanliga" fickor alltså. Framfickor och bakfickor. Utgick från att alla skulle fatta det.

Nej, det var inte det som var det paradoxala. Never mind.

Jag gick från 5s till 6s för snart en vecka sen och är inte riktigt kompis med luren än, 5s ligger betydligt bättre i både ficka och hand för min del...då jag har små händer.
Sen att 6s skärm är större är guldvärt, mycket trevligare och surfa på.

Lite OT kanske
Men har märkt att 6s är sjukt hal utan skal, svårt att få ett bra grepp den glider den som tusan så man är livrädd för att tappa den.

Senast redigerat 2016-09-26 02:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Skulle tro att du vänjer dig vid 7:an. Mer tveksam till 7 plus

6/7 går att köra med en hand

Plus-modellerna kräver två

Jag använder till 99% min 7 plus med en hand, handlar om teknik! Har normalstora händer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-26 15:28
Ursprungligen av Bjofor:

Jag använder till 99% min 7 plus med en hand, handlar om teknik! Har normalstora händer.

"Teknik" är ordet. Vilken använder du?

Ursprungligen av IngoX:

"Teknik" är ordet. Vilken använder du?

Haha

Ursprungligen av Bjofor:

Jag använder till 99% min 7 plus med en hand, handlar om teknik! Har normalstora händer.

Nu börjar du låta som Donald Trump...

Om det nu är teknik det är frågan om så får du gärna beskriva den.

BTW: Storlek 9/10 i handskar;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Nu börjar du låta som Donald Trump...

Om det nu är teknik det är frågan om så får du gärna beskriva den.

BTW: Storlek 9/10 i handskar;)

Känsligt ämne! Menar bara att ingen kan påstå att plus kräver tvåhandsgrepp! Upp till var och en.

1
Bevaka tråden