Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För full HD, kan inte starta!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2016-09-17 12:30

Hej
Vi är fler användare på en iMac och nu har det fyllts på lite väl mycket i den. Nu går den inte ens att starta. Jag har försökt att starta med flera olika komandon och det enda den vill starta med är "återställning via internet".
Här kan jag starta Terminalen men när jag skriver in något , typ: tmutil startbackup så kommer det upp, command not found. Jag skulle vilja dra en backup innan jag gör något annat.
Helst skulle jag vilja radera en användare som inte bor hemma längre (skulle gjorts för längesen).
Fråga: Varför svarar inte Terminalen? Vad är komandot för att radera en användare?

Borde finnas info om du googlar, tex: http://apple.stackexchange.com/questions/2306...

Testat att boota med säker start?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2016-09-17 12:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Borde finnas info om du googlar, tex: http://apple.stackexchange.com/questions/2306...

Testat att boota med säker start?

Hej
Jag har testat shift-start och den vill inte boota upp. Terminalen som man kan öppna när jag startade i "återställ från internet" reagerar inte på komandon.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-17 13:30

Det kan vara en hårddiskkrasch...
Har du någon annan Mac, så du kan komma åt den via FW Target Mode?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-17 13:53

Är disken helt full?
Har du fler Mac:ar i hemmet? Jag tänker mig att man kan starta upp den i hårddiskläge inkopplat till en fungerande Mac. https://support.apple.com/sv-se/HT201462
Lär mer om säkert läge.
En annan väg att gå är att starta upp datorn från en Linux-dist på ett USBminne/DVD och därifrån radera några filer.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2016-09-18 14:55
Ursprungligen av reboot81:

Är disken helt full?
Har du fler Mac:ar i hemmet? Jag tänker mig att man kan starta upp den i hårddiskläge inkopplat till en fungerande Mac. https://support.apple.com/sv-se/HT201462
Lär mer om säkert läge.
En annan väg att gå är att starta upp datorn från en Linux-dist på ett USBminne/DVD och därifrån radera några filer.

Haha! Kollade din länk på hur man gör för att starta den i hd-läge. Min son har en macbook air med usb och thunderbolt och min iMac har fw och usb. Tack Apple för alla olika kontakter!
Kan man koppla ihop dom via usb?

Ursprungligen av Cygni:

Haha! Kollade din länk på hur man gör för att starta den i hd-läge. Min son har en macbook air med usb och thunderbolt och min iMac har fw och usb. Tack Apple för alla olika kontakter!
Kan man koppla ihop dom via usb?

Ethernetkabel har jag för mig skall funka men supportdokumentet nedan nämner INTE det...?

https://support.apple.com/en-us/HT201462

Och hittade nedan på OSXDaily:

Citat:

And no, for the record, you can’t use Target Disk Mode with USB, for now at least, though you can boot from an external USB drive or flash drive if necessary, just not in target mode like this.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2016-09-18 19:18
Ursprungligen av Sixten:

Ethernetkabel?

MacBook air har inte sådant utag.

Ursprungligen av Cygni:

Haha! Kollade din länk på hur man gör för att starta den i hd-läge. Min son har en macbook air med usb och thunderbolt och min iMac har fw och usb. Tack Apple för alla olika kontakter!
Kan man koppla ihop dom via usb?

Använd en Thunderbolt-->FireWire-adapter: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-19 12:10

Köp ingen sladd, åtminstone inte nu.
Om vi alla backar tre steg och återgår till vad vi har och vet:
"återställning via internet" med ⌘⌥R fungerar. (Lokal) återställning med ⌘R fungerar inte(?)

Med

tmutil startbackup

försöker du starta säkerhetskopiering till TimeMachine? Vad vill du göra?

Det och andra kommandon funkar inte då terminalen i återställning är starkt begränsad i funktionalitet. Nedan ser du att jag inte använder kommandot

du

utan anger hela sökvägen till det kommandot på din systemdisk med

“/Volumes/MacintoshHD/usr/bin/du”

Har du provat att installera om OS X via återställning? Resultat? Förstahandsvalet.
Har du en TimeMachine säkerhetskopia som du kan nyttja?
Har du undersökt/reparerat disken med Skivverktyg?

Vad sägs om att börja med en selektiv rensning av ett konto, tex ta bort det som tar mest plats?
kör då:

/Volumes/MacintoshHD/usr/bin/du -h /Volumes/MacintoshHD/Users/användare

där MacintoshHD är namnet på din hårddisk och användare är namnet på den användare med för mycket filer.

Därefter går du till användarens sökväg med

cd /Volumes/MacintoshHD/Users/användare

För att tex ta bort dennes Dropbox-mapp kör du

rm -r /Volumes/MacintoshHD/Users/användare/Dropbox

Alla kommandon ovan är förslag som jag själv testat, men jag utgår från att du har en säkerhetskopia om något ovan inte skulle stämma.

Senast redigerat 2016-09-19 12:20
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2016-09-19 20:18
Ursprungligen av reboot81:

Köp ingen sladd, åtminstone inte nu.
Om vi alla backar tre steg och återgår till vad vi har och vet:
"återställning via internet" med ⌘⌥R fungerar. (Lokal) återställning med ⌘R fungerar inte(?)

Med

tmutil startbackup

försöker du starta säkerhetskopiering till TimeMachine? Vad vill du göra?

Det och andra kommandon funkar inte då terminalen i återställning är starkt begränsad i funktionalitet. Nedan ser du att jag inte använder kommandot

du

utan anger hela sökvägen till det kommandot på din systemdisk med

“/Volumes/MacintoshHD/usr/bin/du”

Har du provat att installera om OS X via återställning? Resultat? Förstahandsvalet.
Har du en TimeMachine säkerhetskopia som du kan nyttja?
Har du undersökt/reparerat disken med Skivverktyg?

Vad sägs om att börja med en selektiv rensning av ett konto, tex ta bort det som tar mest plats?
kör då:

/Volumes/MacintoshHD/usr/bin/du -h /Volumes/MacintoshHD/Users/användare

där MacintoshHD är namnet på din hårddisk och användare är namnet på den användare med för mycket filer.

Därefter går du till användarens sökväg med

cd /Volumes/MacintoshHD/Users/användare

För att tex ta bort dennes Dropbox-mapp kör du

rm -r /Volumes/MacintoshHD/Users/användare/Dropbox

Alla kommandon ovan är förslag som jag själv testat, men jag utgår från att du har en säkerhetskopia om något ovan inte skulle stämma.

Tack för utförligt svar. Jag ska testa detta.
Jo jag vill helst göra en backup innan jag gör en återställning. Jag har en backup på TM men den har en månad på nacken.
Men kan jag ta bort användaren som inte använder datorn via terminalen så kan jag nog starta normalt igen.
Återkommer med hur det går.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2016-09-21 21:12
Ursprungligen av Cygni:

Tack för utförligt svar. Jag ska testa detta.
Jo jag vill helst göra en backup innan jag gör en återställning. Jag har en backup på TM men den har en månad på nacken.
Men kan jag ta bort användaren som inte använder datorn via terminalen så kan jag nog starta normalt igen.
Återkommer med hur det går.

Terminalen svarar bara med "No such file or direcyory".

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2016-09-21 21:38
Ursprungligen av Cygni:

Hej
Vi är fler användare på en iMac och nu har det fyllts på lite väl mycket i den. Nu går den inte ens att starta. Jag har försökt att starta med flera olika komandon och det enda den vill starta med är "återställning via internet".
Här kan jag starta Terminalen men när jag skriver in något , typ: tmutil startbackup så kommer det upp, command not found. Jag skulle vilja dra en backup innan jag gör något annat.
Helst skulle jag vilja radera en användare som inte bor hemma längre (skulle gjorts för längesen).
Fråga: Varför svarar inte Terminalen? Vad är komandot för att radera en användare?

Det här är det enda som händer.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-09-22 01:36
Ursprungligen av Cygni:

Det här är det enda som händer.

Prova att skriva ett backslash före mellanslaget i sökvägen:
/Volumes/macintosh\ HD/usr/bin/du -h (osv)

Detta görs för att systemet annars tror att du försöker köra /Volumes/Macintosh med argumentet HD/usr/bin/du i stället för /Volumes/Macintosh HD/usr/bin/du med argumentet -h. Man talar med backslashen helt enkelt om att mellanslaget hör till sökvägen.

Om du inte orkar skriva hela (och dessutom vill vara säker på att det blir rättt) så räcker det med att skriva första bokstaven/bokstäverna och sedan trycka på tab-tangenten så fyller bash själv i mappens/filens namn. Detta knep fungerar överallt där du skriver sökvägar, även efter kommandon som cd och rm. Prova tex att skriva /V och trycka på tab.

Sen är väl filsystemet per default skifteslägeskänsligt så om du inte har formaterat om disken utan skifteslägeskänsligt filsystem så är inte /Volumes/macintosh\ HD/ och /Volumes/Macintosh\ HD/ samma sak. Även detta löses enklast mha tab-knepet ovan.

Nu orkar jag inte heller boota om mitt system i recovery mode för att testa hur det är där, men inne i OSX är /Volumes/Macintosh HD/usr/bin/du samma som /usr/bin/du men det är möjligt att du måste ha med /Volumes/Macintosh HD när du är i recovery mode.

Senast redigerat 2016-09-22 01:48
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-22 02:58

Väl författat @jonasn.

@Cygni: bra med bilder. Om du gör som jonasn skrev och börjar skriva
/Vol
och trycker tabb, så får du upp alla möjliga sökvägar som börjar på /Vol. I det här fallet bör det bara vara /Volumes/
Trycker du återigen på tabb, så kommer den visa alla möjliga sökvägar som börjar på /Volumes. Det är alltså alla diskar på datorn.
Ser du att i inlägg #13 så har du träffat rätt. Din hårddisk heter alltså Macintosh HD, och kommandot du fungerade. Du fick ut en lista där det presenterades diskanvändning för katalogen Library, dock utan växlen/tillägget -h. -h ger dig resultatet läsbart för human, dvs filstorlekar i B/kB/MB/GB istället för blockstorlek som är standard med du-kommandot.

Du kan gå till valfri mapp genom kommandot cd.
Vill du gå "upp" ett steg, dvs från /Volumes/mappA/ till /Volumes/ igen så skriver du
cd ..
dvs cd mellanslag och två punkter. Eller cd och den kompletta sökvägen
cd /Volumes

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-09-22 09:13
Ursprungligen av reboot81:

Väl författat @jonasn.

Ser du att i inlägg #13 så har du träffat rätt. Din hårddisk heter alltså Macintosh HD, och kommandot du fungerade. Du fick ut en lista där det presenterades diskanvändning för katalogen Library, dock utan växlen/tillägget -h. -h ger dig resultatet läsbart för human, dvs filstorlekar i B/kB/MB/GB istället för blockstorlek som är standard med du-kommandot.

Just, nu ser jag ju att det funkade precis ovanför. Jag var lite trött i natt. Då är ju enda felet i kommandot att Macintosh måste skrivas med stor bokstav.

1
Bevaka tråden