Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med uppdatering till macos Sierra

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2016-09-20 23:25

Hämtade hem Sierra i App store och startar installationen .....

Program installerar i 2 min vill sedan starta om datorn, jag klickar på okej.

Datorn startar om...jag loggar in ....och är kvar i el capitan ??

Har testat 3 gånger nu ?

Någon som har något tips ?

Försökt googla men hittar inget vettigt...

/PE

Testa med en säker start, sen startar du om och testar igen.

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2016-09-21 12:00
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa med en säker start, sen startar du om och testar igen.

Fungerade tyvärr inte...

Ursprungligen av pererikk:

Fungerade tyvärr inte...

Du kan alltid lägga det på en USB-sticka och installera efter att du har formaterat hårddisken, dvs en clean install.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-21 14:44

Men... Efter omstart så höll min dator på i ca 30 min (MBA early-2014) med att installera innan det gick att logga in igen. Hur lyckas du logga in igen på direkt? För min är becksvart och visar på den vita aktivitetslinjen.

Ursprungligen av frazze:

...Hur lyckas du logga in igen på direkt?...

För att installationen av någon anledning har misslyckats. Vilket bevisas av att han är kvar i El Capitan efter omstarten.

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2016-09-21 16:10

Blev tvungen att installera via en usb sticka för att få in macos Sierra

Hur raderar man och installerar om ifrån säkert läge?
Där är jag nu.

Har provat att starta ifrån USB, kommer efter alt-start till USB etc men kan inte komma vidare därifrån.
Har alltså Sierra Installeraren på sticka.

Datorn startar, men långsamt i ElCap, så jag kommer tillbaka.
Men vill radera och installera om eftersom det är dags och systemet är segt, speciellt vid omstart.

Behöver assistans.

Ursprungligen av panther:

...Har alltså Sierra Installeraren på sticka...

(Kanske har du redan gjort nedanstående, men det framgår inte helt klart, så därför påpekar jag det ändå)

Det räcker inte att bara lägga installationsfilen på en USB-sticka. Du måste göra USB-stickan bootningsbar. Enklaste sättet (tycker jag) är med Disk Maker X - men det går att göra med Skivverktyg också.

http://diskmakerx.com/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

(Kanske har du redan gjort nedanstående, men det framgår inte helt klart, så därför påpekar jag det ändå)

Det räcker inte att bara lägga installationsfilen på en USB-sticka. Du måste göra USB-stickan bootningsbar. Enklaste sättet (tycker jag) är med Disk Maker X - men det går att göra med Skivverktyg också.

http://diskmakerx.com/

Diskmaker funkade inget vidare för mig idag, men jag använde ett annat program som var bättre och tydligare i processen tyckte jag.
Kom inte ihåg vad det hette. Ikonen var ett Gult X i alla fall
Och sitter nu i alt uppstarten försatt se om det kan funka efter den säkra uppstarten.
Men det är lika segt där ändå.
Tar säkert 5 minuter att komma in....sen ska den logga in till wi-fi, där sitter jag igen (säkert mer än 5 minuter också). Sist hjälpte det inte efter att wi-fi loggat in och jag tryckte på sierra installeraren.
Får väl ha lite mer tålamod kanske...
Ringer och beställer en pizza under tiden

Efter att Wi-fi inloggningen gjorts och jag kommer tillbaka till disk väljaren så kan jag inte byta ifrån tex install macOS sierra till recovery eller startdisken den stannar bara där. Trycker på pilen under Install macOS Sierra inget händer...

Jag har USB tangentbord och mus kopplat också för sådana här ändamål.

Senast redigerat 2016-09-21 21:35

Fick ingen lösning på att kunna boota ifrån USB och göra en clean install.
Får undersöka det senare.
Det gick i alla fall hur bra som helst att uppgradera till macOS Sierra,
Det kan ju inte bli sämre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-22 15:08
Ursprungligen av panther:

Diskmaker funkade inget vidare för mig idag, men jag använde ett annat program som var bättre och tydligare i processen tyckte jag.
Kom inte ihåg vad det hette. Ikonen var ett Gult X i alla fall

Panther,

Låter som det är Install Disk Creator du syftar på..!?

Precis, tyckte den var generellt mycket stabilare, tydligare och trevligare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-22 15:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

(Kanske har du redan gjort nedanstående, men det framgår inte helt klart, så därför påpekar jag det ändå)

Det räcker inte att bara lägga installationsfilen på en USB-sticka. Du måste göra USB-stickan bootningsbar. Enklaste sättet (tycker jag) är med Disk Maker X - men det går att göra med Skivverktyg också.

http://diskmakerx.com/

...eller via Terminalen enligt denna instruktion på Apples Supportsidor..

Ursprungligen av panther:

Fick ingen lösning på att kunna boota ifrån USB och göra en clean install.
Får undersöka det senare.
Det gick i alla fall hur bra som helst att uppgradera till macOS Sierra,
Det kan ju inte bli sämre

Någonting hände nog i systemet, till det bättre, när jag uppgraderade till Sierra.
Sen när jag väl var där gick det normalt att komma in i alt startup-väljaren och kunde välja nyinköpt USB 3.0 med Sierra Installeraren på. Allt fungerade som det skulle med att radera HD’n och installera ett fräscht Sierra.
Nu utan gamla rester av El Capitan, bye bye. Härligt att vara uppgraderad, nästan allt fungerar

1
Bevaka tråden