Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte spara en enkel Word-fil trots ca 4 GB ledigt i HD

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-20 01:42

Hej!

Försöker förgäves spara en word-fil utan får hela tiden svaret "Det gick inte att spara på grund av för lite minne eller diskutrymme." Dock finns ca 4 GB ledigt i HD.

Vågar inte göra en omstart för då försvinner väl hela filen, har tagit rätt lång tid att få ihop. Har stängt av många program som var öppna, men det hjälpte inte. RAM-minnet uppdaterat för ett år sedan till 2x4 GB i min iMac 24" (tidigt 2009).

Vad ska jag göra för att kunna spara filen? Tacksam för svar.

(Vet inte om det är rätt kategori eftersom jag inte vet var felet finns).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-20 01:58

4GB är inte så mycket för ett modernt operativsystem.
Kopiera all text och spara i anteckningar.
Eller exportera som PDF. Eller annat format.

  • Medlem
  • Framför skärmen
  • 2016-09-20 07:07

Ta säkerhetskopia och städa

Jag blir otrygg med mindre än 30 Gb ledigt på systemdisken.

Leta och släng stora filer, oftast film. Glöm inte att tömma papperskorgen.

Rekommenderar starkt att du spar dina dokument, bilder och filmer på dvd-skiva och usb-minne.

Sedan en ren nyinstallation av systemet.

Läs på först.

Lycka till!

Ursprungligen av Fierro:

..Vad ska jag göra för att kunna spara filen?...

Spara den på ett USB-minne, eller extern hårddisk.

Och jag håller med övriga. Det är dags för en storstädning. 4 GB ledigt på hårddisken är alldeles för lite. Minst 10% ledigt brukar vara en bra regel.

Ursprungligen av Fierro:

Hej!

Försöker förgäves spara en word-fil utan får hela tiden svaret "Det gick inte att spara på grund av för lite minne eller diskutrymme." Dock finns ca 4 GB ledigt i HD.

Vågar inte göra en omstart för då försvinner väl hela filen, har tagit rätt lång tid att få ihop. Har stängt av många program som var öppna, men det hjälpte inte. RAM-minnet uppdaterat för ett år sedan till 2x4 GB i min iMac 24" (tidigt 2009).

Vad ska jag göra för att kunna spara filen? Tacksam för svar.

(Vet inte om det är rätt kategori eftersom jag inte vet var felet finns).

Man säger alltid att minst 10% ledigt på disk.

En dator kan ta upp mycket i virtuellt minne och annan lagring du inte ser.
Med andra ord kanske du inte har de 4GB tillgängligt som du ser.

Spara på USB-minne som nämnts redan och rensa som bara den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-21 02:36
Ursprungligen av Borttaget:

Man säger alltid att minst 10% ledigt på disk.

En dator kan ta upp mycket i virtuellt minne och annan lagring du inte ser.
Med andra ord kanske du inte har de 4GB tillgängligt som du ser.

Spara på USB-minne som nämnts redan och rensa som bara den!

Tack för alla goda råd!
Jag försökte att kopiera över till en annat minne m.fl. övningar men inget fungerade. Jag fick då tjuren vid hornen och stänga av datorn, naturligtvis med bortfall av alla ändringar jag gjort i en tidigare sparad fil.

Nu har jag gjort om ändringarna från den tidigare sparade med den skillnaden att jag sparade för varje ändring jag gjort, allt efter som.

Jag har nu en fil på endast 9,6 MB i HDn, det är skillnad det. Jag undrar om det kan ha varit något spök i de ändringar jag gjort som plötsligt tog så stor plats.

Konstigt var det i alla fall.

Jag ska rensa igen och igen, men jag spelar in från TV och redigerar innan jag sparar i en extern HD. Det gäller att hålla igång och rensa ...

Tack än en gång!

Senast redigerat 2018-07-23 15:16

Om Wordfilen nu "bara" är 96 MB - betyder det att den var 4 GB+ tidigare? En Wordfil på 96 MB är redan det j___________fligt stort... Eller sitter du och layoutar med en massa bilder? Glöm då inte det gamla djungelordspråket "Du skola icke bruka Word för layout".

Words bildbehandling är ju notoriskt usel med märkliga interna konverteringar. Det verkar ibland som om en futtig jpeg internt behandlas som en okomprimerad tiff inne i Words irrgångar. Vill du sedan högerklicka för att exportera nämnda bamsebild får du max ut en suddig skärmdump... Text är en annan femma - då är det inte mycket som Word inte klarar.

1
Bevaka tråden