Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med uppdatering till el capitan

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-20 14:49

Hej!

Gick och köpte en klassiker, en äldre Mac pro billigt (8-core, 2008, 2,8ghz).

Den har snow leopard (10.6.8) men tänkte uppdatera till el capitan via Mac app store. Ska tydligen vara kompatibel enl vad jag förstår.

När jag klickar "hämta" i app store händer det dock inget. Något man behöver göra innan eller så?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-09-20 15:05
Ursprungligen av HEK:

Hej!

Gick och köpte en klassiker, en äldre Mac pro billigt (8-core, 2008, 2,8ghz).

Den har snow leopard (10.6.8) men tänkte uppdatera till el capitan via Mac app store. Ska tydligen vara kompatibel enl vad jag förstår.

När jag klickar "hämta" i app store händer det dock inget. Något man behöver göra innan eller så?

Det är nog något annat som krånglar. Maskinen klarar köra El Capitan. Har du någon annan maskin du kan tanka ner med?

Pröva en gammal hederlig reperation av rättigheterna på hårddisken. (Sista gången du kan göra det för övrigt hehe).

Om det inte funkar kanske du kan installera om snow leopard och pröva igen. Det kanske är en gammal installation som inte är värd att fortsätta bygga på ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-20 18:49

Tack för svar. Hade en installation som behövde uppdateras för att jag ens skulle få tag i Mac App Store. Men när jag går in i app store så ser jag inga bilder på appar osv. Versionen verkar kunna uppdateras mer, men när jag ska starta om datorn efter installation så hänger den sig.

Kontroll och reparation av skrivrättigheterna kunde jag inte komma åt, ikonerna var utgråade. Testar nu att installera om snow leopard. För att sedan uppdatera på nytt för att få mac app store. Tror dock att detta redan var gjort av förra ägaren. Men vi får se vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-20 21:00

Kom sierra just ut? Ser bara Sierra och inte el capitan i app store. Och fattar det som att datorn inte klarar Sierra :///

Kanske kan hitta det någon annanstans iofs...

Ursprungligen av HEK:

Kom sierra just ut? Ser bara Sierra och inte el capitan i app store...

Ja, Sierra kom ut idag.

Om du har laddat ner El Capitan tidigare, så ska den finnas under "Köpt" i App Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-20 21:44

Ah, hittade yosemite på en annan dator. Den kanske kan få duga. Har trivts ganska bra med det.

Eller vad rekommenderas? Är inte ute efter ett OS med massa bling-bling. Mer stadigt och snabbt.

El Capitan är ju snabbare än Yosemite.

  • Medlem
  • 2016-09-20 22:59

Sierra är snabbare än El Capitan på min dator.

On topic: Med Sierra Patcher Tool kan man installera Sierra även på TS Mac Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-23 22:21

Kör Yosemite så länge ändå!

Nytt problem! Har en 144hz skärm och valde den inställningen i "bildskärmar". Då tappade skärmen signalen. Grafikkortet kanske inte har stöd för den? Kan man göra nått för att återgå till något annat? Nått uppstartsläge eller så. Ser just nu inget på skärmen :/

Ursprungligen av HEK:

Kan man göra nått för att återgå till något annat?

Gör en reset av NVRAM. Det innehåller bland annat upplösningen, antar att frekvensen ligger där med.
https://support.apple.com/en-us/HT204063

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-23 22:31

Ok gick igång i felsäkert läge. Skönt.

Nån som har ett tips på ett grafikkort för att hotta denna dator lite? Skulle gärna kunna köra 144hz tex.

1
Bevaka tråden