Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone med flera datorer?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-18 23:18

Ska köpa en ny telefon på jobbet och funderar på att gå tillbaka till iPhone efter 3 år med Samsung/Android.

Undrar om det fortfarande är så att man kopplar sin iPhone till en specifik Mac?

Jag tänker i huvudsak på när man lägger in ljudfiler via iTunes (musik och ljudböcker).

Kan man lägga in media från flera olika datorer? (hemdator/jobbdator)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-18 23:45

Vad gäller musik så är det en dator som gäller. Men du kan köra AppleMusic (eller Spotify).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-19 00:02

Hur kan Apple styra en sådan här sak så här???

Jag vill kunna lägga in egen musik från min dator innan jag åker på arbetsresa, men sedan kunna uppdatera ljudbok eller liknande från min arbetsdator, men det går inte!

Om jag av någon anledning inte kommer åt den valda datorn så kan jag inte längre lägga in ljud (video?) på min telefon, utan måste gissningsvis backa upp och skapa en "ny" telefon, lägga tillbaka backup och sedan kunna lägga in från dator 2?!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-19 00:32

Ljudbok kanske du kan, men inte musik. Av kopieringsskäl säger de.
Video kan du lägga in från flera datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-19 07:40
Ursprungligen av kenjon:

Ljudbok kanske du kan, men inte musik. Av kopieringsskäl säger de.
Video kan du lägga in från flera datorer.

Och hur kan Apple avgöra om jag rippat egna CD eller laddat hem musiken?!... (Retorisk fråga)

Då blir det en till Samsung

  • Avstängd
  • 2016-09-19 08:18
Ursprungligen av TureB:

Och hur kan Apple avgöra om jag rippat egna CD eller laddat hem musiken?!... (Retorisk fråga)

Då blir det en till Samsung

Dom kan inte det så därför gör dom så här (gissningsvis)
Men detta är egentligen ett icke problem för 249:- per år så kommer du åt all din musik du har i datorn med iTunes Match.
https://support.apple.com/en-us/HT204146

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-19 09:20
Ursprungligen av Hffre:

Dom kan inte det så därför gör dom så här (gissningsvis)
Men detta är egentligen ett icke problem för 249:- per år så kommer du åt all din musik du har i datorn med iTunes Match.
https://support.apple.com/en-us/HT204146

Tänker inte betala för en funktion som borde vara självklar.

Jag kan lägga in musik på min iPod från vilken Mac som helst, varför skulle min iPhone vara annorlunda?!

Ursprungligen av TureB:

Hur kan Apple styra en sådan här sak så här???

Jag vill kunna lägga in egen musik från min dator innan jag åker på arbetsresa, men sedan kunna uppdatera ljudbok eller liknande från min arbetsdator, men det går inte!

Om jag av någon anledning inte kommer åt den valda datorn så kan jag inte längre lägga in ljud (video?) på min telefon, utan måste gissningsvis backa upp och skapa en "ny" telefon, lägga tillbaka backup och sedan kunna lägga in från dator 2?!

I princip behövs ingen dator alls längre, kör iTunes Match som redan föreslagits så kommer du åt all musik direkt på telefonen och kan där välja vilken som ska sparas för offlinelyssning. Apple Music fungerar på ett snarlikt sätt, men har du en massa musik på datorn som inte finns på AM, så som specialversioner av skivor, liveinspelningar etc. så är iTunes Match värt att lägga till.

  • Medlem
  • 2016-09-19 09:48

Om du vill fortsätta på "ditt" sätt kanske https://imazing.com/ skulle vara något, inte testat själv men ska funka

  • Avstängd
  • 2016-09-19 10:08
Ursprungligen av TureB:

Tänker inte betala för en funktion som borde vara självklar.

Jag kan lägga in musik på min iPod från vilken Mac som helst, varför skulle min iPhone vara annorlunda?!

Tänker inte gå in i en diskussion som är meningslös eftersom funktionen inte kommer ändras bara för att du är missnöjd.
Nu fungerar det på detta viset och då får man göra det bästa av situationen och iTunes Match är lösningen.

Sen så vill jag påstå att du har fel angående att du kan synka din iPod med två datorer.
Förklara i detalj hur du lyckas med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-19 18:53
Ursprungligen av Hffre:

Sen så vill jag påstå att du har fel angående att du kan synka din iPod med två datorer.
Förklara i detalj hur du lyckas med det.

Jag har en iPod Touch som jag aldrig skapat som ny, alltså samma iPod sedan den var ny och jag lyssnar på ljudböcker jag rippar från CD skivor, mina egna samt biblioteket. Dessa har jag lagt in på min iPod från gissningsvis ett dussin olika Mac datorer genom åren.

Jag har lagt in den som musik, trots att det finns audiobooks, men funktionen är den samma.

Hoppas detta svarar på din fråga då jag har svårt att se hur jag kan ha fel när det fungerar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-19 20:01
Ursprungligen av garda:

Om du vill fortsätta på "ditt" sätt kanske https://imazing.com/ skulle vara något, inte testat själv men ska funka

Mer instabilt program än Imazing får man nog leta efter...

Känns som länge sedan "Think Different" faktiskt stod för något

Korean shit it is then...

  • Avstängd
  • 2016-09-20 07:36
Ursprungligen av TureB:

Jag har en iPod Touch som jag aldrig skapat som ny, alltså samma iPod sedan den var ny och jag lyssnar på ljudböcker jag rippar från CD skivor, mina egna samt biblioteket. Dessa har jag lagt in på min iPod från gissningsvis ett dussin olika Mac datorer genom åren.

Jag har lagt in den som musik, trots att det finns audiobooks, men funktionen är den samma.

Hoppas detta svarar på din fråga då jag har svårt att se hur jag kan ha fel när det fungerar...

Det där var motsägelsefullt om något

Nej jag är övertygad om att du inte synkar din iPod mot flera datorer.
Har själv en iPod Touch och den går inte att synka mot flera datorer samtidigt.

Ursprungligen av Hffre:

Det där var motsägelsefullt om något

Nej jag är övertygad om att du inte synkar din iPod mot flera datorer.
Har själv en iPod Touch och den går inte att synka mot flera datorer samtidigt.

Funktionen att manuellt hantera musik på en iPad eller iPod möjliggör att överföra musik från olika iTunes-bibliotek, men gäller inte iPhone. Sen är det ju inte samma sak som att synkronisera, men det är inte det som avses här.

  • Avstängd
  • 2016-09-20 09:35
Ursprungligen av pushloop:

Funktionen att manuellt hantera musik på en iPad eller iPod möjliggör att överföra musik från olika iTunes-bibliotek, men gäller inte iPhone. Sen är det ju inte samma sak som att synkronisera, men det är inte det som avses här.

Nej men TS nämnde aldrig hur han gjorde. Jag efterfrågade det men fick aldrig något svar.
Ger man fel information ska man inte räkna med ett svar som faller en på läppen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-20 18:06
Ursprungligen av Hffre:

Det där var motsägelsefullt om något

Nej jag är övertygad om att du inte synkar din iPod mot flera datorer.
Har själv en iPod Touch och den går inte att synka mot flera datorer samtidigt.

Ursprungligen av Hffre:

Nej men TS nämnde aldrig hur han gjorde. Jag efterfrågade det men fick aldrig något svar.
Ger man fel information ska man inte räkna med ett svar som faller en på läppen.

Var har jag gett "fel" information? Om jag sagt att jag synkat så hade jag gjort det, allt jag sa var att jag vill kunna lägga in musik från olika datorer. Hur får du det till att synka?

Jag skrev "Kan man lägga in media från flera olika datorer? (hemdator/jobbdator)"

Det är du som fått för dej att jag synkar!

Pushloop verkar ha förstått utan problem...

På min iPod väljer jag den i iTunes, skapan ny spellista och lägger in en ljudbok genom att dra alla dess filer från en mapp på datorn till den spellistan, när de kopierats över så är det bara att lyssna, oavsett vilken dator jag kopierade från.

Att Apple ska styra så att man bara kan göra detta från en enda dator är idiotiskt. Hur ska detta på något sätt vara bra? För vem?

  • Avstängd
  • 2016-09-21 14:54
Ursprungligen av TureB:

Var har jag gett "fel" information? Om jag sagt att jag synkat så hade jag gjort det, allt jag sa var att jag vill kunna lägga in musik från olika datorer. Hur får du det till att synka?

Jag skrev "Kan man lägga in media från flera olika datorer? (hemdator/jobbdator)"

Det är du som fått för dej att jag synkar!

Pushloop verkar ha förstått utan problem...

På min iPod väljer jag den i iTunes, skapan ny spellista och lägger in en ljudbok genom att dra alla dess filer från en mapp på datorn till den spellistan, när de kopierats över så är det bara att lyssna, oavsett vilken dator jag kopierade från.

Att Apple ska styra så att man bara kan göra detta från en enda dator är idiotiskt. Hur ska detta på något sätt vara bra? För vem?

Du gav missvisande information helt enkelt. Hade du skrivit att du försöker synka hade det varit glasklart. Hade du skrivit att du vill "manuellt hantera" filerna så hade det varit glasklart.
Du skrev varken eller och eftersom jag skrev synka flera gånger utan att du påpekade vad det egentligen du ville göra så är det verkligen svårt att ge dig ett korrekt svar.
"vill kunna lägga in" kan man säga att man gör med bägge metoderna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-21 19:37
Ursprungligen av Hffre:

Du gav missvisande information helt enkelt. Hade du skrivit att du försöker synka hade det varit glasklart. Hade du skrivit att du vill "manuellt hantera" filerna så hade det varit glasklart.
Du skrev varken eller och eftersom jag skrev synka flera gånger utan att du påpekade vad det egentligen du ville göra så är det verkligen svårt att ge dig ett korrekt svar.
"vill kunna lägga in" kan man säga att man gör med bägge metoderna.

Fast egentligen gör det inte så mycket eftersom Apple begränsar hur man kan lägga in media oavsett, det går bara att lägga in manuellt eller synka från en dator.

  • Avstängd
  • 2016-09-21 19:43
Ursprungligen av TureB:

Fast egentligen gör det inte så mycket eftersom Apple begränsar hur man kan lägga in media oavsett, det går bara att lägga in manuellt eller synka från en dator.

Ja det är sant.

1
Bevaka tråden