Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Clean install Yosemite utan USB nu när El Capitan är ute?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag skulle vilja göra en clean installation av Yosemite utan att skapa en flash disk på USB. Jag har Yosemite installerat på datorn redan. Jag sökte runt på liknande trådar och hittade detta:

Without a USB thumb drive? Yes, if you already have OS X Yosemite installed restart into the Recovery HD by pressing
Command+R at start up. Then from the OS X Utilities menu select Disk Utility to erase your Macintosh HD then go back to the menu and select Reinstall OS X.

Men det svaret var givet innan El Capitan var ute. Kanske bara då det funkade... Nu är El Capitan ute. Och Yosemite är unavailable i app store. Jag har en hunch om att jag inte kommer kunna välja Yosemite utan bara El Capitan som alternativ när jag väl gör den där metoden så jag vågar inte riktigt.
Är det någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig?

/Kim

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-09-15 19:11
Ursprungligen av KimPaerson:

Hej! Jag skulle vilja göra en clean installation av Yosemite utan att skapa en flash disk på USB. Jag har Yosemite installerat på datorn redan. Jag sökte runt på liknande trådar och hittade detta:

Without a USB thumb drive? Yes, if you already have OS X Yosemite installed restart into the Recovery HD by pressing
Command+R at start up. Then from the OS X Utilities menu select Disk Utility to erase your Macintosh HD then go back to the menu and select Reinstall OS X.

Men det svaret var givet innan El Capitan var ute. Kanske bara då det funkade... Nu är El Capitan ute. Och Yosemite är unavailable i app store. Jag har en hunch om att jag inte kommer kunna välja Yosemite utan bara El Capitan som alternativ när jag väl gör den där metoden så jag vågar inte riktigt.
Är det någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig?

/Kim

Om du tidigare har laddat ner Yosemite från App Store borde du kunna ladda ner den genom att gå till fliken för dina tidigare inköp. På min engelska version heter fliken "Purchased" och där kan jag ladda ner Yosemite.

Vet inte om du måste skapa en USB av den då eller inte…

edit: Mer info - http://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software...

Tack, men det är just angående USB eller inte jag undrar över.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-16 09:52

Jag tror inte du kan installera en lägre version av OSX om du har bootat datorn med en högre. Du måste starta datorn med den version du vill installera, eller med en lägre, så det blir en uppgradering.

Jag förstår inte vad du menar. Jag startar ju datorn med den versionen jag vill installera. Yosemite. Den är redan installerad. Jag vill ha kvar den. Men installera den fresh.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-17 09:57

OK, då är det bara att ladda ner och köra enligt #2.

Ursprungligen av kenjon:

OK, då är det bara att ladda ner och köra enligt #2.

Nja, kanske inte "bara". Det finns ju ett hinder som nämns i inlägg 2.

Det förutsätter att man har laddat ner Yosemite via App Store tidigare, så att den nu ligger under "Köpt".

Men om så är fallet, så är det bara att tuta och köra.

Men om jag har Yosemite nedladdat, och eftersom ja helst undviker att skapa en USB-flash av den - Kan den ligga som en fil som är tillgänglig i detta steg: "Then from the OS X Utilities menu select Disk Utility to erase your Macintosh HD then go back to the menu and select Reinstall OS X" - Och var lägger jag i så fall den filen?

Vänligen

Ursprungligen av KimPaerson:

...helst undviker att skapa en USB-flash av den...

Varför vill du undvika det?

I mina ögon är USB-minne det smidigaste sättet att göra en "clean install".

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-09-19 13:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför vill du undvika det?

I mina ögon är USB-minne det smidigaste sättet att göra en "clean install".

Kan ju dessutom vara bra att ha Yosemite på USB för senare bruk. HDn kan ju tex rasa eller behöver bytas av annan anledning.

Hur går jag tillväga för att göra en clean install via USB?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-20 17:22
Ursprungligen av KimPaerson:

Hur går jag tillväga för att göra en clean install via USB?

Två alternativ:
DiskMaker X
Skapa en startbar installerare för OS X - Apple-support

1
Bevaka tråden