Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder appen + personer

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2016-09-16 08:42

Hur skall man få personer att fungera i bild appen? Står anslut laddaren och lås telefonen. Har gjort detta utan resultat även startat om telefonen men den scannar inte av en bild för mig.

Du går in i Bilder och i Album finner du Personer. Där lägger du till dina foton.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2016-09-16 08:48
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du går in i Bilder och i Album finner du Personer. Där lägger du till dina foton.

Hur skall man göra detta? Finns ingen knapp för att lägga till album.

Ursprungligen av Exstaz:

Hur skall man göra detta? Finns ingen knapp för att lägga till album.

Vilken version av iOS har du? Jag har iOS 10. Album finner du längst till höger i tab-menyn och Personer finns längst upp i det högra hörnet.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2016-09-16 08:55
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilken version av iOS har du? Jag har iOS 10. Album finner du längst till höger i tab-menyn och Personer finns längst upp i det högra hörnet.

Tydligen har den börjat genomsöka nu. men det gjorde den inte förens den nådde 100% på batteriet. Jag har ios 10 annars hade funktionen inte funnits.
Dock förstår jag inte vad du menar med att lägga till fotton. Den funktionen finns inte för mig. Den bara scannar av alla mina bilder.

Ursprungligen av Exstaz:

Tydligen har den börjat genomsöka nu. men det gjorde den inte förens den nådde 100% på batteriet. Jag har ios 10 annars hade funktionen inte funnits.
Dock förstår jag inte vad du menar med att lägga till fotton. Den funktionen finns inte för mig. Den bara scannar av alla mina bilder.

Har man ingen person inlagd (dvs, den bild som den ska basera sina skanningar på) så kan man lägga till en bild. Det krävs även när du vill lägga till nya personer.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2016-09-16 12:40

Det sägs ju också att bilder skall känna igen djur osv men det gör det inte hos mig.

Ursprungligen av Exstaz:

Hur skall man få personer att fungera i bild appen? Står anslut laddaren och lås telefonen. Har gjort detta utan resultat även startat om telefonen men den scannar inte av en bild för mig.

Det som oroar mig (men jag har dålig koll på hur det egentligen fungerar med Apples lösning) är detta efter byte till Iphone 7...

Det är väl inte så illa att jag måste göra om alla mappningar när jag byter telefon? Jag hoppas verkligen inte det - för då har de en jättebrist i sin lösning

  • Medlem
  • Västervik
  • 2016-09-16 15:25

Hos mig (iPhone 6) fungerar ansikten bra och har väldigt hög träffprocent på "taggningen", dock är det någon enstaka bild som blir fel. Är det någon som klurat ut hur man ändrar den taggade personen i en given bild? På macen är det ju rätt enkelt i Bilder, men på telefonen kommer jag inte på hur man gör.

/Lars

Ursprungligen av larsak:

Hos mig (iPhone 6) fungerar ansikten bra och har väldigt hög träffprocent på "taggningen", dock är det någon enstaka bild som blir fel. Är det någon som klurat ut hur man ändrar den taggade personen i en given bild? På macen är det ju rätt enkelt i Bilder, men på telefonen kommer jag inte på hur man gör.

/Lars

Tryck hårt på bilden och svep upp för options och välj "Inte den här personen".
Vet inte hur det funkar utan 3d touch. Long press?

Ursprungligen av larsak:

Hos mig (iPhone 6) fungerar ansikten bra och har väldigt hög träffprocent på "taggningen", dock är det någon enstaka bild som blir fel. Är det någon som klurat ut hur man ändrar den taggade personen i en given bild? På macen är det ju rätt enkelt i Bilder, men på telefonen kommer jag inte på hur man gör.

/Lars

Tryck på den bild där fel person är taggad så den blir fullskärm. Välj dela-verktyget längst upp. Längst ner i menyn finns nu "inte den här personen". Tryck på den. Klart!

  • Medlem
  • Västervik
  • 2016-09-19 13:05
Ursprungligen av rowlfen2:

Tryck på den bild där fel person är taggad så den blir fullskärm. Välj dela-verktyget längst upp. Längst ner i menyn finns nu "inte den här personen". Tryck på den. Klart!

Tack så mycket för svar!
Tyvärr blir jag fortfarande inte klok på det här.

Jag går in i albumet "Personer" på telefonen. Trycker upp den bild som är feltaggad i helskärm. När du skriver dela-verktyget längst upp antar jag att du menar rutan med en pil uppåt som ligger längst ner till vänster? Där finns hos mig inte valet "inte den här personen".
Missar jag något uppenbart?

Som tidigare, har en iPhone 6 med iOS 10.

/Lars

  • Avstängd
  • 2016-09-19 13:22
Ursprungligen av larsak:

Tack så mycket för svar!
Tyvärr blir jag fortfarande inte klok på det här.

Jag går in i albumet "Personer" på telefonen. Trycker upp den bild som är feltaggad i helskärm. När du skriver dela-verktyget längst upp antar jag att du menar rutan med en pil uppåt som ligger längst ner till vänster? Där finns hos mig inte valet "inte den här personen".
Missar jag något uppenbart?

Som tidigare, har en iPhone 6 med iOS 10.

/Lars

Så här gör du.
Gå in i Albumet Personer,gå in i det album som du vill ändra,tryck markera högst upp i högra hörnet,markera den bild som är feltaggad,tryck på dela knappen,välj "inte den här personen"

Enligt mig ett väldigt krångligt sätt utan detta skulle man kunna göra än i vilket album man är befinner sig i.

Ursprungligen av Hffre:

Så här gör du.
Gå in i Albumet Personer,gå in i det album som du vill ändra,tryck markera högst upp i högra hörnet,markera den bild som är feltaggad,tryck på dela knappen,välj "inte den här personen"

Enligt mig ett väldigt krångligt sätt utan detta skulle man kunna göra än i vilket album man är befinner sig i.

Glömde visst vikten av att markera den bild man ska ändra. Då dyker "inte den här personen" upp i dela-menyn.

  • Avstängd
  • 2016-09-19 13:41
Ursprungligen av rowlfen2:

Glömde visst vikten av att markera den bild man ska ändra. Då dyker "inte den här personen" upp i dela-menyn.

Och att man måste vara i rätt album för annars så går det inte heller.

  • Medlem
  • Västervik
  • 2016-09-19 14:02

Tack, nu hittade jag det!
Det var verkligen krångligt och undangömt, det känns nästan som att apple inte vill erkänna att det kan bli fel.

/Lars

Är tanken att "Personer" ska synka mellan Bilder på både iOS och macOS Sierra?

Ursprungligen av Christian_W:

Är tanken att "Personer" ska synka mellan Bilder på både iOS och macOS Sierra?

Nix! Av integritetsskäl har Apple valt att hålla personermappen enhetsbunden. Inget cloudsync där alltså. Däremot verkar det som om Ansikten på Mac åtminstone får behållas parallellt med Personer på MacOs. Tyvärr har Apple tagit bort den tidigare informationen från Ansikten i iOS. Där har man nu endast Personer att förhålla sig till. Och det är ju illa nog......?

Jo, jag kommer att låta som en repig grammonskiva...

Att det inte synkar mellan device är helt klart och det är hanterbart men...

Jag körde IOS10 beta som sedan gick över till IOS10 skarpt på min Iphone6s, satte upp personer och taggade bilder. Fick min Iphone7 och flyttade över min nya och fräsha backup till den nya telefonen.

Då tappade jag all information om personer - och det tycker jag är konstigt och fel.

Dessutom i vissa lägen så kan du vara tvungen att logga ut/in från icloud för att fixa något - då kommer du också att tappa all information om personerna eftersom du kommer att ta bort bilderna och sedan lägga tillbaka dem. Då kommer det att ta hus i...

Med all rätt.

1
Bevaka tråden