Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skarp version av IOS 10 - när ?

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av alix:

Jag tolkade ditt inlägg som att du hade försökt använda Itunes.

Nix. När uppdateringen var klar på iPhone och iPad - hade skärmen symbolen att ansluta till iTunes. Det var när jag gjorde det som problemen började. Anslöt man inte till iTunes gick det inte att komma vidareböver huvud taget. iPhone - iPad var låsta.

  • Medlem
  • 2016-09-14 00:28
Ursprungligen av adress@mac:

Nix. När uppdateringen var klar på iPhone och iPad - hade skärmen symbolen att ansluta till iTunes. Det var när jag gjorde det som problemen började. Anslöt man inte till iTunes gick det inte att komma vidareböver huvud taget. iPhone - iPad var låsta.

Okej. Jag anslöt direkt till Itunes, klickade på uppdatera, och fick då meddelandet att Itunes behövde uppdateras först. Fast jag avbröt.

Safari börjar strula på iPad. Stänger av sig själv efter en stund. Hoppas det bara är en tillfällighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-14 08:02
Ursprungligen av adress@mac:

Tycker även om valet om du vill trycka på hemknappen eller bara TouchID

Hänger inte med på vad du menar. Och man vill ju inte missa någon finess..:)

Ursprungligen av adress@mac:

Tycker även om valet om du vill trycka på hemknappen eller bara TouchID

Ursprungligen av xms67:

Hänger inte med på vad du menar. Och man vill ju inte missa någon finess..:)

Om man trycker/håller in på hemknappen låses låstskärmen upp och iPhone öppnas till hemskärmen, om man bara håller utan att trycka låses den upp men stannar på låstskärmen. Man är kvar på låstskärmen, men upplåst.
Vet inte riktigt varför eller vad funktionaliteten är till för. Någon som kan förklara lite?

Är det bara jag som är efter och har missat en funktion jag verkligen behöver? Filtreringsknappen längst ned till vänster i mail?
Såg den nu iaf och gillar den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-14 08:53
Ursprungligen av theplague:

Om man trycker/håller in på hemknappen låses låstskärmen upp och iPhone öppnas till hemskärmen, om man bara håller utan att trycka låses den upp men stannar på låstskärmen. Man är kvar på låstskärmen, men upplåst.
Vet inte riktigt varför eller vad funktionaliteten är till för. Någon som kan förklara lite?

Om jag bara håller på startknappen på min 6S händer inget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-14 08:56
Ursprungligen av theplague:

Om man trycker/håller in på hemknappen låses låstskärmen upp och iPhone öppnas till hemskärmen, om man bara håller utan att trycka låses den upp men stannar på låstskärmen. Man är kvar på låstskärmen, men upplåst.
Vet inte riktigt varför eller vad funktionaliteten är till för. Någon som kan förklara lite?

Låser du upp till Låsskärmen kan du svepa till höger (dra fingern åt vänster) och kameran går igång.

Edit: det gör den visst i Låst läge också....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-14 08:57
Ursprungligen av xms67:

Om jag bara håller på startknappen på min 6S händer inget.

Om du väcker telefonen (lyfter eller med Powerknappen) ser du ett hänglås högst upp. Lägger du fingern på Homeknappen låses telefonen upp och hänglåset försvinner.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-09-14 08:58
Ursprungligen av theplague:

Om man trycker/håller in på hemknappen låses låstskärmen upp och iPhone öppnas till hemskärmen, om man bara håller utan att trycka låses den upp men stannar på låstskärmen. Man är kvar på låstskärmen, men upplåst.
Vet inte riktigt varför eller vad funktionaliteten är till för. Någon som kan förklara lite?

För att på en 6S så hinner man inte se låsskärmen innan telefonen är upplåst och en del människor vill hinna läsa notiserna. Men nu har de ju även väckning av skärmen när man lyfter upp telefonen så det är en smula redundant. Själv har jag tidigare tryckt på hemknappen med en nagel när jag vill kolla klockan enkelt, nu kan jag även väcka med själva fingersensorn. Valfrihet, en skön ny värld.

Ursprungligen av xms67:

Om jag bara håller på startknappen på min 6S händer inget.

Du har ID touch aktiverat?
Uppe i menyraden/där lilla klockan brukar sitta ändras det från Låst till Olåst.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-14 09:03

Varför hittar inte min iPhone 6 och iPad Air 2 uppdateringen?
Frugans iPhone 6S hittade den däremot.

Ursprungligen av flygarn:

För att på en 6S så hinner man inte se låsskärmen innan telefonen är upplåst och en del människor vill hinna läsa notiserna. Men nu har de ju även väckning av skärmen när man lyfter upp telefonen så det är en smula redundant. Själv har jag tidigare tryckt på hemknappen med en nagel när jag vill kolla klockan enkelt, nu kan jag även väcka med själva fingersensorn. Valfrihet, en skön ny värld.

Typ samma på en 6 att man inte hinner se, men för att väcka skärmen behöver jag ändå trycka. På 6s räcker det att lägga fingret på knappen?
6 har inte väckning vid lyftning så inte redundant där.

  • Medlem
  • 2016-09-14 09:10
Ursprungligen av Pratap:

Någon mer som har GM som får såhär när man ska skriva en recension på App Store?

Ingen stor grej, men ändå inte korrekt!

är enda sättet att få in den släppta versionen nu att ominstallera?

Det går att skriva recensioner nu om man kör GM. Möjligen behöver man ta bort betaprofilen, jag har gjort det men vet inte om det fungerar om man har den kvar.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-14 09:27
Ursprungligen av theplague:

Om man trycker/håller in på hemknappen låses låstskärmen upp och iPhone öppnas till hemskärmen, om man bara håller utan att trycka låses den upp men stannar på låstskärmen. Man är kvar på låstskärmen, men upplåst.
Vet inte riktigt varför eller vad funktionaliteten är till för. Någon som kan förklara lite?

Det går att stänga av i Inställningar om du vill.

Jag har inte riktigt vant mig vid att notiser nu är kronologiskt istället för grupperat.

Ursprungligen av zappee:

Det går att stänga av i Inställningar om du vill.

Jag har inte riktigt vant mig vid att notiser nu är kronologiskt istället för grupperat.

Jamen, kanske finns det en snillrik anledning/användning av funktionen som jag ännu inte begriper mig på, vilket jag fiskar efter här.

Förslag är välkomna!

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-14 09:42
Ursprungligen av theplague:

Jamen, kanske finns det en snillrik anledning/användning av funktionen som jag ännu inte begriper mig på, vilket jag fiskar efter här.

Förslag är välkomna!

Att man inte ramlar direkt in om man bara vill se klockan.

Ursprungligen av zappee:

Att man inte ramlar direkt in om man bara vill se klockan.

För mig på iPhone 6 är detta ingen skillnad då jag måste trycka på knappen ändå för att väcka skärmen(iom trycket öppnar den lätt även hemskärmen, förutom låses upp).

På iPhone 6S(+) och framåt behöver man alltså bara lägga fingret på knappen för att väcka skärmen?

(Skrev i princip exakt samma i ett par inlägg ovan men skrev igen)

EDIT: Ska tillägga att det går utmärkt att trycka snabbt på hemknappen för att bara väcka skärmen och se klockan/låstskärmen, men ofta råkar man hålla lite längre.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-14 10:00
Ursprungligen av Konrad:

Varför hittar inte min iPhone 6 och iPad Air 2 uppdateringen?
Frugans iPhone 6S hittade den däremot.

Kan svara på min egen fråga nu om någon annan undrar om samma sak.
Jag hade en betatestarprofil för iOS 9 inlagd.
Jag raderade den och startade om, sen funkade det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-14 10:07

Korta reflektioner:

- iOS 10 känns sluggish, har ändå 6s, det har tidigare alltid varit tvärt om vid major-uppdateringar. Sjukt störigt.
- Många appar verkar inte kunna hållas i minnes ens i närheten av lika länge som tidigare. Sjukt störigt.
- Apple Watch och docken, inte riktigt så flawless och auto updated som påstods.
- I Apple Watch-appen på telefonen kan man ställa in watchface som ska användas på telefonen. Fungerar inte...alls.

Så nja, återigen tycker jag att Apple försämras ännu ett steg i kvaliteten på sina uppdateringar. Då har jag inte ens nämnt dem som fick sina enheter brickade. Det var klart bättre förr.

En iPad Air 2 vägrade ta laddning från tre av fyra laddare här efter uppdatering (gav meddelandet "Laddar inte" som jag aldrig sett förut), gick tillbaka till 9.3.5, då fungerar det igen.
En 6S uppdaterades till iOS 10 igår och den fungerar.

Annars kört betan på en annan 6S och en iPad Pro utan problem som fick GM lite tidigare iom beta-programmet.

Ursprungligen av xms67:

Om jag bara håller på startknappen på min 6S händer inget.

Inställningar - Hjälpmedel-Hemknappen. Här går det bra att välja om man fysiskt skall trycka ned knappen eller bara lägga fingret på TouchID

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-14 10:48
Ursprungligen av theplague:

Om man trycker/håller in på hemknappen låses låstskärmen upp och iPhone öppnas till hemskärmen, om man bara håller utan att trycka låses den upp men stannar på låstskärmen. Man är kvar på låstskärmen, men upplåst.
Vet inte riktigt varför eller vad funktionaliteten är till för. Någon som kan förklara lite?

Ursprungligen av kenjon:

Om du väcker telefonen (lyfter eller med Powerknappen) ser du ett hänglås högst upp. Lägger du fingern på Homeknappen låses telefonen upp och hänglåset försvinner.

Ursprungligen av theplague:

Du har ID touch aktiverat?
Uppe i menyraden/där lilla klockan brukar sitta ändras det från Låst till Olåst.

Ursprungligen av theplague:

Jamen, kanske finns det en snillrik anledning/användning av funktionen som jag ännu inte begriper mig på, vilket jag fiskar efter här.

Förslag är välkomna!

Ursprungligen av adress@mac:

Inställningar - Hjälpmedel-Hemknappen. Här går det bra att välja om man fysiskt skall trycka ned knappen eller bara lägga fingret på TouchID

Tack! Ska testa detta. Men vad är funktionen till för? Ser ingen funktion i det. Eller missar jag något smart och fiffigt?

  • Medlem
  • 2016-09-14 11:04

Massiva problem med Ios 10? Inte nu längre:

"Update: Apple confirmed there was a glitch with the updating process, but says it is now fixed for those downloading iOS 10. Anyone with a problem should try connecting their device to iTunes or contact Apple’s customer support, the company said."

Som det står i artikeln du länkar så löste Apple problemet igår.

  • Medlem
  • 2016-09-14 11:08
Ursprungligen av keptang:

Som det står i artikeln du länkar så löste Apple problemet igår.

Ja, jag lade till det i klartext, så att jag inte skulle få svar som ditt. Fast för sent...

Ursprungligen av timofej:

I artikeln nämns inte att det nya OSet stödjer raw format. Hur fungerar det? Är det någon inställning som ska ändras för att få raw bilder?

Ursprungligen av Hffre:

Det är bara iPhone 7 som klarar av att ta RAW-bilder. Om jag inte missminner mig.

Ursprungligen av timofej:

Tack för svaret, Hffre! Ok, då får jag kolla det om några veckor.

Ursprungligen av keptang:

iPhone 6S, iPhone 6S Plus, iPhone SE, 9.7" iPad Pro eller nyare ska ha stöd för det. Men måste troligen implementeras av utvecklare.

Så är det.

Ursprungligen av vilden66:

Ok, du har nog lite bättre uppkoppling än vår tunna tråd vis ADSL, ligger nu på ca: 1,2 av 2,3 GB och fortfarande 55 min kvar

Jo då, rätt bra uppkoppling här.
Hoppas att du i alla fall blivit klar nu

Ursprungligen av Hffre:

Det är bara iPhone 7 som klarar av att ta RAW-bilder. Om jag inte missminner mig.

Nej, RAW-stödet ligger i iOS10 så det är inte bar för 7:an. Däremot är det ett utvecklar-API så du får vänta på att apparna anpassas för det. Adobe har redan gjort det med Lightroom för iOS.

Ursprungligen av xms67:

Om jag bara håller på startknappen på min 6S händer inget.

Det är samma på min 5S, tycker det känns jobbigt att man ska behöva trycka på knappen för att låsa upp luren.
Men om jag har låtit telefonen legat en stund då funkar touch ID för att låsa upp, men inte om jag låser och sen försöker låsa upp igen.

Är det en säkerhets grej eller ska det vara så?

Bevaka tråden