Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägg till stavning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla dessa rödprickade streck under ord som inte är felstavade utan bara helt enkelt inte finns med i stavningkontrollen. Är det någon som vet om det finns en svensk ordbank någonstans som man kan hämta hem och lägga till i stavningkontrollens map så att den får fler ord och böjningsformer att referera till? Även i iPhone vore det önskvärt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-12 13:51

Jag provade att öppna den filen, den var tom (ca 1 kB).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-12 14:28
Ursprungligen av kenjon:

Jag provade att öppna den filen, den var tom (ca 1 kB).

Filen ~Library/Spelling/LocalDictionary är tom om man inte själv lagt till några ord.

Ursprungligen av Giljan:

Alla dessa rödprickade streck under ord som inte är felstavade utan bara helt enkelt inte finns med i stavningkontrollen. Är det någon som vet om det finns en svensk ordbank någonstans som man kan hämta hem och lägga till i stavningkontrollens map så att den får fler ord och böjningsformer att referera till? Även i iPhone vore det önskvärt.

Enklaste sättet att lägga till enstaka felmarkerade ord som du använder är att högerklicka på det och välja "Lägg till stavning".

Men du frågar om en svensk ordbank att lägga till. Har inget tips där, det är ju väldigt relaterat till om man skriver specialord som tillhör ett visst område, där kan det finnas ordlistor att hitta inom respektive specialområde, och då kan man lägga till dem i lokala ordlistan i macOS.

Generellt tycker jag att om man bara har slagit av funktionen för "Rätta stavning automatiskt" (där kan man få de märkligaste förslag) så fungerar understrykningarna i macOS stavningskotroll hyffsat. Dubbelkkolla att du har ställt in rätt språk, det är förvånansvärt många ord som accepteras även på andra språk!
OS X El Capitan: Kontrollera stavning och grammatik

Ja det är just i den mappen jag menar att man skulle klistra in en färdigställd ordlista. Själv har jag flera hundra ord i den listan som jag lagt till själv efterhand. Vissa är udda och några är ovanliga namn men många ord är allmänna och ligger inte inom specifika faktaområden. Att få ett rätt stavat allmänt ord markerat förbryllar och tar onödig uppmärksamhet. Men jag uppskattar ändå funktionen för den gången jag slinter på tangenten.

1
Bevaka tråden