Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildström vs bildbibliotek

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-07 18:44

Vad är egentligen skillnaden mella Överför till min bildström och iCloud bildbibliotek ?
Jag får ju tillgång till bilderna via bägge alternativen?

Bildström är ett begränsat antal bilder, de senaste 1000 tillagda och det finns även nån tidsgräns på hur gamla bilder som finns med. Sen faller de ur strömmen, och har du inte sparat dem på en enhet är de borta.

Men iCloud bildbibliotek sparar alla dina bilder i molnet, oavsett hur många du lägger till eller hur gamla de är.

En annan skillnad är att iCloud-bibliotek tar plats från ditt iCloud-konto, medan photo stream är gratis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-07 19:17

Ok tackar...... Då är det ju inte bildström som jag ska ha......
Vill ju ha alla bilder ?

Absolut! Gäller bara att ha tillräckligt med iCloud-utrymme bara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-07 19:25
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Absolut! Gäller bara att ha tillräckligt med iCloud-utrymme bara.

Går ju alltid att köpa mer ?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Bildström är ett begränsat antal bilder, de senaste 1000 tillagda och det finns även nån tidsgräns på hur gamla bilder som finns med. Sen faller de ur strömmen, och har du inte sparat dem på en enhet är de borta.

1000 bilder/30 dagar (vilket som nu kommer först).

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2016-08-08 08:26

Det går väl bra att använda båda?

  • Avstängd
  • 2016-08-08 08:26
Ursprungligen av Uffe C:

Det går väl bra att använda båda?

Ja

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-01 23:12

En fråga till.........
Vad händer om man har 16 GB hårddisk på paddan och sedan har iCloud 50 GB, funkar det?
Tar bilderna upp paddans disk så att man inte kan använda den till något annat?
Funderar på om det är någon idé att ha 50 GB iCloud om jag bara har 16 GB padda?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-01 23:16

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Kör du iCloud bildbibliotek med optimerad lagring så är det bara att köra på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-01 23:25

Ok
Men hur hämtar jag originalen ifrån iCloud om jag har optimerad lagring?
Ifrån Macen då?

  • Avstängd
  • 2016-09-01 23:27
Ursprungligen av MorganB:

En fråga till.........
Vad händer om man har 16 GB hårddisk på paddan och sedan har iCloud 50 GB, funkar det?
Tar bilderna upp paddans disk så att man inte kan använda den till något annat?
Funderar på om det är någon idé att ha 50 GB iCloud om jag bara har 16 GB padda?

Vilket annat alternativ skulle du välja? Nästa steg är 5GB och det är absolut för lite.
Nio kronor i månaden tror jag inte stjälper din ekonomi

  • Avstängd
  • 2016-09-01 23:29
Ursprungligen av MorganB:

Ok
Men hur hämtar jag originalen ifrån iCloud om jag har optimerad lagring?
Ifrån Macen då?

Du ställer in i Bilder att fullstora bilder ska lagras på datorn.
Varje inställning gör man individuellt på varje enhet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-01 23:32
Ursprungligen av Hffre:

Vilket annat alternativ skulle du välja? Nästa steg är 5GB och det är absolut för lite.
Nio kronor i månaden tror jag inte stjälper din ekonomi

Jag har 5 GB idag och har inte uppgraderat eftersom jag trodde att det ändå tog på enhetens minne.....
Klarar nog smällen på 9 kr i månaden ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-01 23:33
Ursprungligen av Hffre:

Du ställer in i Bilder att fullstora bilder ska lagras på datorn.
Varje inställning gör man individuellt på varje enhet.

Ok då får jag prova att ställa in det i datorn

  • Avstängd
  • 2016-09-01 23:38
Ursprungligen av MorganB:

Jag har 5 GB idag och har inte uppgraderat eftersom jag trodde att det ändå tog på enhetens minne.....
Klarar nog smällen på 9 kr i månaden ?

Det där förstod jag inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-02 17:33
Ursprungligen av Hffre:

Det där förstod jag inte.

Trodde att det använde paddans 16 GB fullt ut.... Så att det inte spelade någon roll ifall jag hade 50 GB iCloud

Ursprungligen av MorganB:

Vad är egentligen skillnaden mella Överför till min bildström och iCloud bildbibliotek ?
Jag får ju tillgång till bilderna via bägge alternativen?

Kan någon ändå förklara:

Varför behöver jag både Bildström och iCloud Bildbibliotek? Känns som det senaste ska räcka? Då sparas väl alla bilder utan att raderas, oavsett tid eller antal?
Vad ger Bildström "extra" i sådana fall?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-09 07:42

Inget. Bildström ger inte alla bilder, det gör iCloud Bildbibliotek. Du behöver inte Bildström.

Ursprungligen av kenjon:

Inget. Bildström ger inte alla bilder, det gör iCloud Bildbibliotek. Du behöver inte Bildström.

Tack för rakt och enkelt svar!
Tycker det är konstigt och trist att Apple blivit ganska otydliga med skillnaden eller icke-skillnaden i tjänster som dessa, men även Apple Music vd Match.
Kan absolut läsa på aningen bättre, men de har blivit röriga i de här frågorna.

  • Avstängd
  • 2016-09-09 14:39
Ursprungligen av theplague:

Tack för rakt och enkelt svar!
Tycker det är konstigt och trist att Apple blivit ganska otydliga med skillnaden eller icke-skillnaden i tjänster som dessa, men även Apple Music vd Match.
Kan absolut läsa på aningen bättre, men de har blivit röriga i de här frågorna.

Skillnaden mellan Apple Music och iTunes Match är väl ganska uppenbar.
Med iTunes Match har du inte tillgång till annan musik än din egna.

Ursprungligen av Hffre:

Skillnaden mellan Apple Music och iTunes Match är väl ganska uppenbar.
Med iTunes Match har du inte tillgång till annan musik än din egna.

Sant, jag backar där

  • Avstängd
  • 2016-09-09 16:07
Ursprungligen av theplague:

Sant, jag backar där

Men du har ändå rätt på ett sätt angående luddigheten mellan Apple Music och iTunes Match.
För har Apple Music kan man också ha iTunes Match samtidigt fast Apple Music gör samma sak i princip.
Det blir kaka på kaka

Ursprungligen av Hffre:

Men du har ändå rätt på ett sätt angående luddigheten mellan Apple Music och iTunes Match.
För har Apple Music kan man också ha iTunes Match samtidigt fast Apple Music gör samma sak i princip.
Det blir kaka på kaka

Skillnaden är väl att man inte har sina exklusiva plattor/låtar på Apple Music(dvs musik som inte ligger upp där).
Men har men en väldigt basic katalog bör man ju klara sig med Apple Music.

Men en fråga, jag som har båda, om jag tar bort match, har Apple Musik exakt samma kolla på delen av mitt bibliotek som finns i deras bas?

  • Avstängd
  • 2016-09-09 21:46
Ursprungligen av theplague:

Skillnaden är väl att man inte har sina exklusiva plattor/låtar på Apple Music(dvs musik som inte ligger upp där).
Men har men en väldigt basic katalog bör man ju klara sig med Apple Music.

Men en fråga, jag som har båda, om jag tar bort match, har Apple Musik exakt samma kolla på delen av mitt bibliotek som finns i deras bas?

Nej du jag förstod inte vad du menar

Ursprungligen av Hffre:

Nej du jag förstod inte vad du menar

Öh, var det så svårt att förstå? Ska jag försöka göra mig tydligare?

  • Avstängd
  • 2016-09-10 14:12
Ursprungligen av theplague:

Öh, var det så svårt att förstå? Ska jag försöka göra mig tydligare?

Du får gärna utveckla för jag vill ogärna svara på ett inlägg som jag tolkat fel.

Ursprungligen av Hffre:

Du får gärna utveckla för jag vill ogärna svara på ett inlägg som jag tolkat fel.

Nu är vi ju i fel tråd, men...

Plattor/låtar som helt enkelt inte finns inte finns i Apple Music får man med sig i iTunes Match.
Jag har en hel del sådant, men frågan är om det är värt för att kunna streama det överallt?
(Sådana grejer kan jag väl inte matcha med Apple Music?)

Vad jag menade med den andra delen, Apple Music matchar mitt redan existerande bibliotek på samtliga enheter så jag kommer åt det som finns där(i Apple Music)?
Jag behöver inte "spara" allt igen?

  • Avstängd
  • 2016-09-11 16:48
Ursprungligen av theplague:

Nu är vi ju i fel tråd, men...

Plattor/låtar som helt enkelt inte finns inte finns i Apple Music får man med sig i iTunes Match.
Jag har en hel del sådant, men frågan är om det är värt för att kunna streama det överallt?
(Sådana grejer kan jag väl inte matcha med Apple Music?)

Finns dom inte i AM så laddas dom upp,precis som det fungerar med ITM

Ursprungligen av theplague:

Vad jag menade med den andra delen, Apple Music matchar mitt redan existerande bibliotek på samtliga enheter så jag kommer åt det som finns där(i Apple Music)?
Jag behöver inte "spara" allt igen?

Nej du kan inte ha flera olika bibliotek som är matchade med ett Apple-ID.
Det blir en enhet som är "master" tex datorn och alla andra enheter får samma bibliotek som den.

Vidare frågor får du ställe i existerande trådar

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-09-12 13:28

Föredrar de flesta här apples version för att lagra bilder? För att jag ska få plats med allt så kostar det 29kr/månad. Inte så mycket kanske, men summerar man alla sådana här småkostnader för lagring och program (backblazer, evernote, dropbox, netflix osv.) så blir det ganska mycket pengar (allt är relativt). Funderar på Googles gratisversion istället, är det någon som föredrar den, eller någon annan molntjänst för att hålla synk på bilderna? Om man väljer Googletjänsten, så gissar jag att man helt och hållet dissar Photos och måste exportera ut bilderna till Finder?

Bevaka tråden