Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

apple trådat litet tangentbord, var hitta?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som vet var man kan hitta det pyttlelilla trådade tangentbordet som fanns ett tag? Alltså utan numerisk del?

Blocket/Tradera/Ebay/Amazon osv. Tillverkar inte längre så begagnat eller NOS är enda sättet att få tag i ett original. Annars finns det en hoper mer eller mindre snygga tangentbord att köpa med ungefär samma formfaktor, även om utbudet av trådade tangentbord i den storleksklassen är lite magert.

Såg ett par på Ebay, rätt dyra verkar det som vilket jag kan förstå.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-08-18 15:19
Ursprungligen av Beyondsix:

Såg ett par på Ebay, rätt dyra verkar det som vilket jag kan förstå.

Ett av Apples bästa tangentbord. Numerdelen förstör ergonomin nåt hiskeligt, så förstår inte varför många envisas med att ha en.
Tråkigt när inget motsvarande tillverkas mera.

Skulle vara trevligt om det fanns nåt motsvarande. Men jag vet inget själv på rak arm.

  • Medlem
  • City
  • 2016-08-18 16:18

Det nya trådlösa tangentbordet som laddas med USB borde väl funka?

Jo, men jag kommer inte överens med det riktigt.

  • Medlem
  • City
  • 2016-08-18 23:14

Vet vad du menar, har svårt för det. Det lite äldre med batterier liggande är toppen. Kabelkravet finns för att?

Kabel vill man ha för att:

1. Inte behöva tänka på det där med energin till t-bordet...och inte behöva få samtal från släkt och vänner som plötsligt inte kan använda t-bordet för att det förlorat kontakt elller har slut batteri och dom vet inte vad dom skagöra.

2. Till datorer/servers som man besöker sällan...och om man då kommer dit och måste börja med att fixa nya batterier till t-bordet så blir man lack.

3. Till datorer som är vitala; exempel: man klipper liveproduktion TV/video med mjukvara i en Mac och använder t-bordet för det - kanske också skriver in grafik etc i livesändningen. Att då produktionen ska falla pga att t-bordet får slut batteri eller förlorar sin TB-kontakt...tja, det får inte hända helt enkelt. Bara amatörer och idioter använder trädlösa t-bord och möss till datorer som verkligen är viktiga i en viktig livesituation (datorer på teatrar, tv-produktion, live-gig, etc, etc).

4. Man har Macen i ett annat rum, i en garderob, långt bort...man drar då USB-repeeters...ty man kan inte använda TB under många sådana omständigheter.

5. Man behöver USB-uttag - ett ställe att kunna sätta i en USB-sticka t.ex. - där man sitter. (sladdade t-bord från Apple har USB-uttag).

Jaha, i ren desperation köpte jag apples senaste tangenbord. Nån som vill befria mig från det?

Har ett trådat...

Ursprungligen av Beyondsix:

Jaha, i ren desperation köpte jag apples senaste tangenbord. Nån som vill befria mig från det?

Har ett trådat till övers, vi kan kanske byta ;), nja kanske inte, men jag kan sälja mitt till dig för 250 kr inkl frakt? Har bara tangentbordet, ingen originalförpackning tyvärr.

Är det alltså ett trådat utan numerisk del du har?

Trådat

Ursprungligen av Beyondsix:

Är det alltså ett trådat utan numerisk del du har?

Ja.

Ursprungligen av Beyondsix:

...desperation köpte jag apples senaste tangenbord. Nån som vill befria mig från det?

Varför tycker du att det är sämre än den gamla trådade modellen?

Du vet väl att man kan köra det via kabel? Om du kopplar in en lightning-kabel från datorn, så behöver du inte ens göra någon Bluetooth-parkoppling.

Känslan är inte bra i tangenterna, gillar inte att man "bottnar" liksom. Nu har jag beställt ett sånt här istället:
https://www.amazon.com/Mechanical-Keyboard-Ke...

Ursprungligen av Demiurgen:

Kabel vill man ha för att:...

Dina tre första punkter faller, tycker jag:
- dels för att Magic Trackpad 2 och Magic Keyboard är laddbara, så det blir inga batteribyten
- dels för att de går att köra via lightning-kabel utan att ens blanda in någon Bluetooth-parkoppling.

1
Bevaka tråden