Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google uppges lägga ned projekt Ara

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt en ny rapport har Google beslutat att bordlägga det modulära telefonkonceptet Ara efter att projektet drabbats av förseningar.

Läs hela artikeln här

Det där dömde jag ut när det kom - jag kunde inte fatta att Google - ett företag som har många av dom vassaste hjärnorna på planeten - inte såg att detta var en dödsdömd idé...att världen och framtiden inte ser ut så där (modul-tänket)...att 90-95% av jordens konsumenter inte är intresserade om att hålla på och joxa med sina prylar. Jag trodde först det var ett skämt när det presenterades.
Kanske var det nepostism eller något...idén drevs av någon som hade en position som gjorde att andra runt presentationsbordet - som såg sanningen - inte kunde yttra sig?

Ursprungligen av Demiurgen:

Det där dömde jag ut när det kom - jag kunde inte fatta att Google - ett företag som har många av dom vassaste hjärnorna på planeten - inte såg att detta var en dödsdömd idé...

Goolge är lite väl benägna att bara vilja klia skägget på nördarna ibland. Men jag är ändå inte helt övertygad att det är en dålig strategi i det stora.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2016-09-05 18:14

Alldeles för abstrakt och luddig produkt för att den skulle kunna sälja.

Google är kul...dom flippar och satsar vilt...har fruktansvärt mycket pengar i kassan. Jag diggar detta, men i detta fall förstod jag inte hur dom tänkte; ok om dom tänkte en smal produkt för få teknik-IT-nördar, men jag tror att dom faktiskt trodde att allmänheten skulle digga en modul-manick...en pryl man bygger på själv, håller reda på vad som händer/uppdateras, etc...det är ju absurt...så ser ju inte mäsnkligheten ut...den vill ha EN grej som man slår på och sedan använder. No more, no less. Apple vet sådant här...en sån här modul-grej är helt otänkbar i Apples universum...den som lägger fram en sådan idé blir utskrattad i Cupertino-labbet...eller kickad.

Tråkigt

Ursprungligen av Redaktionen:

Enligt en ny rapport har Google beslutat att bordlägga det modulära telefonkonceptet Ara efter att projektet drabbats av förseningar.

Läs hela artikeln här

Jag känner inte till projekt i helhet, men ur ett hållbarhetsperspektiv vore detta väldigt önskvärt.

Ursprungligen av robart:

Alldeles för abstrakt och luddig produkt för att den skulle kunna sälja.

Dessutom en dront på det teknologiska planet - missar helt de senaste ~15 årens evolution mot ökad systemintegrering.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-07 13:10
Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Jag känner inte till projekt i helhet, men ur ett hållbarhetsperspektiv vore detta väldigt önskvärt.

Eller inte. Beror på vad man menar med hållbarhet....
Alla moduler behöver ström, och kommunikation mellan varandra, dessas kontakter kommer att drabbas av problem om man ska hålla på och byta moduler. Att få en mekaniskt hållbar produkt av flertalet lösa delar är heller inte så enkelt.

Ursprungligen av kenjon:

Eller inte. Beror på vad man menar med hållbarhet....
Alla moduler behöver ström, och kommunikation mellan varandra, dessas kontakter kommer att drabbas av problem om man ska hålla på och byta moduler. Att få en mekaniskt hållbar produkt av flertalet lösa delar är heller inte så enkelt.

Jag håller med att hållbarhet går att betrakta ur många perspektiv. Vad jag menade var önskvärt ur ett hållbarhetsperspektiv gällande möjligheten att byta ut enstaka komponenter istället för att köpa ny telefon. Jag anser att vi överkonsumerar smartphones. Det skulle också kunna möjliggöras att välja komponenter som har tillverkats i miljöer som skydda människor och natur.

Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Jag håller med att hållbarhet går att betrakta ur många perspektiv. Vad jag menade var önskvärt ur ett hållbarhetsperspektiv gällande möjligheten att byta ut enstaka komponenter istället för att köpa ny telefon.

Ja, men jag tror det istället är enklare och mer effektivt att skapa incitament för återanvändning av komponenter i reparationsledet och sedan återvinning av materialet i tillverkningsledet.

Kollar man på en 5 år gammal välanvänd iphone (4/4s) är det förmodligen inte många komponenter som upplevs användbara jmf en ny. Alltså borde i princip alla hypotetiska moduler bytas ut under en sådan tidscykel.
Men att kunna lämna in en ett par år gammal produkt för reparation känns fortfarande meningsfullt (för mig iallafall).

1
Bevaka tråden