Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modifiera data i kolumn Excel

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag en sån där jobbig Excelfil igen och behöver ändra data i en hel kolumn. Det rör sig om över 10000 rader så en enkel lösning är hett eftertraktad.
I en kolumn står leverantörens 6-siffirga artikelnummer, till exempel 220435.
Jag behöver här lägga till en kolumn där artikelnumret är detsamma men med "HT" före artikelnumret. Alltså i detta fallet HT220435. Och sedan få till det här på alla raderna.
Tips?

Om artikelnumret står i A-kolumnen.

I B1 skriv (brevid artikelnumret);
="HT"&A1
="HT"&A2
Osv..

=SAMMANFOGA("HT";A1)

Där A1 är cellen där artikelnumret ligger.

Ursprungligen av pmarriott:

Nu har jag en sån där jobbig Excelfil igen och behöver ändra data i en hel kolumn. Det rör sig om över 10000 rader så en enkel lösning är hett eftertraktad.
I en kolumn står leverantörens 6-siffirga artikelnummer, till exempel 220435.
Jag behöver här lägga till en kolumn där artikelnumret är detsamma men med "HT" före artikelnumret. Alltså i detta fallet HT220435. Och sedan få till det här på alla raderna.
Tips?

Funkar det här kanske?

Edit: keptang var snabbare

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-31 10:11

Jag hade nog använt concatenate formlen.

Exempel:
Om kolumnen med artikelnummer är A så i en annan kolumn skriv =CONCATENATE("HT";A1), testa så att det fungerar på en cell och gör det det så bara kopiera till övriga celler genom att föra muspekaren cellens nedre högra hörn tills ett plus visas sedan drar du bara ut över hela den nya kolumnen för att kopiera.

Ursprungligen av andste:

Jag hade nog använt concatenate formlen...

Samma tips som mitt, fast jag gav den svenska varianten.

Tack så mycket!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-31 10:49

Var finner man översättningar sve-eng/eng-sve för formler för Excel resp Numbers?
Eller hur gör man för att finna motsvarigheten?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-08-31 11:11
Ursprungligen av reboot81:

Var finner man översättningar sve-eng/eng-sve för formler för Excel resp Numbers?
Eller hur gör man för att finna motsvarigheten?

http://www.piuha.fi/excel-function-name-trans...

Nu kom en annan fråga fram.
En annan leverantör har följande format på sina artikelnummer: .11.835.421.100
Detta nummer behöver i en annan kolumn ändras till KB11835421100.
Kan man köra sök/ersätt och ersätta . med inget? Sen lägga till KB med ovan nämnda utmärkta metod?

Edit: Tog mig tamejfan längre tid att formulera frågan än att öppna Excel och prova.
Och ja, det fungerade.

Ursprungligen av pmarriott:

Nu kom en annan fråga fram.
En annan leverantör har följande format på sina artikelnummer: .11.835.421.100
Detta nummer behöver i en annan kolumn ändras till KB11835421100.
Kan man köra sök/ersätt och ersätta . med inget? Sen lägga till KB med ovan nämnda utmärkta metod?

Ja, sök/ersätt . med inget och lägg sen till KB som i mitt tidigare inlägg.

Ursprungligen av keptang:

Ja, sök/ersätt . med inget och lägg sen till KB som i mitt tidigare inlägg.

Tack! Och se edit i mitt förra inlägg.

Spinner vidare i tråden och ställer mitt hopp till er experter.
Jag vill dividera ett värde i en kolumn med 0,7 och avrunda resultatet.
Har nu provat med lite olika varianter av ROUND-funktionen men får inte till det.
Om jag kör t ex. =ROUND(D2;0)/0,7 där värdet i D2 är 129 så får jag resultatet 184,285714. Jag vill ha talet 184 utan decimaler där. I alla guider jag har tittat på så står det ingenting mer avancerat än att avrunda ett befintligt tal, men då måste jag ju först ha en cell för att dividera D2 med 0,7 och en till för att avrunda till heltal och det känns inte så exceligt tycker jag.
Nån som vet hur man kan göra?

@pmarriott, formatera cellen bara utan decimaler?

Ursprungligen av keptang:

@pmarriott, formatera cellen bara utan decimaler?

Duger inte, den ska läsas in i ett affärssystem och då måste data i cellen vara jämnt, det duger inte att att man inte ser decimalerna. Det är en prislista och jag vill inte att en pryttel ska kosta 183,67 kr utan 184 kr.

Ursprungligen av pmarriott:

Duger inte, den ska läsas in i ett affärssystem och då måste data i cellen vara jämnt, det duger inte att att man inte ser decimalerna. Det är en prislista och jag vill inte att en pryttel ska kosta 183,67 kr utan 184 kr.

ok.

A1: 183,67
B1: =ROUNDUP(A1,0)

Ursprungligen av keptang:

ok.

A1: 183,67
B1: =ROUNDUP(A1,0)

Jo, men i A1 står inte inte 183,65 utan 128,67.
Jag vill sålunda ha =ROUND(A1,0)/0,7 men då får jag en massa decimaler.
Nu får jag göra så här:
A1=128,67
B1=A1/0,7
C1=ROUND(B1,0)

Jag vill alltså få resultatet i C1 utan att göra mellanekvationen i B1. Måste ju funka på något sätt.

Ursprungligen av pmarriott:

Spinner vidare i tråden och ställer mitt hopp till er experter.
Jag vill dividera ett värde i en kolumn med 0,7 och avrunda resultatet.
Har nu provat med lite olika varianter av ROUND-funktionen men får inte till det.
Om jag kör t ex. =ROUND(D2;0)/0,7 där värdet i D2 är 129 så får jag resultatet 184,285714. Jag vill ha talet 184 utan decimaler där. I alla guider jag har tittat på så står det ingenting mer avancerat än att avrunda ett befintligt tal, men då måste jag ju först ha en cell för att dividera D2 med 0,7 och en till för att avrunda till heltal och det känns inte så exceligt tycker jag.
Nån som vet hur man kan göra?

Pröva: =ROUND(D2/0,7;0)
I ditt exempel avrundar du innan du utför divisionen. Jag antar att du vill avrunda resultatet efter divisionen.

Bara kombinera det, som @palleina ovan.

=ROUND(A1/0.7,0)

Ursprungligen av palleina:

Pröva: =ROUND(D2/0,7;0)
I ditt exempel avrundar du innan du utför divisionen. Jag antar att du vill avrunda resultatet efter divisionen.

Tack, det var den jag letade efter! Provade ett antal varianter men den missade jag.

1
Bevaka tråden