Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-post: ersätta Eudora med något annat än Apples Mail?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter att ha kört Eudora i 24 år är gränsen nu nådd. Min MBPro från 2009 som klarar 10.6.8 och Rosetta är på väg att lämna in för gott. Fläktarna har rasat och låter som gräsklippare med ojämna blad. Batteriet är slut. Den bli överhettad i sommarvärmen. osv. Kör en tillfällig och lite modernare iMac i väntan på kommande lanseringar för ett större datorbyte. Därmed tappar jag Eudora Pro i emulerat läge. Eudora har varit omodernt sedan väldigt länge men har fungerat utan avbrott i alla år. Och jag har en volym med e-post sedan 1992 lagrat där.

Jag har egentligen inget behov av att flytta över allt. Macbooken kan fungera som "in-case-of"-dator när jag måste back i arkiven (och i värsta fall ligger allt som textfiler). Men jag måste hitta något E-postprogram jag trivs med. Och jag trivs verkligen inte med Apples Mail. Rörigt som satan. Svårt att få översikt och följa långa konversationer. Sak samma, jag ogillar helt enkelt programmet.

Så vilka vettiga alternativ finns det? Finns en del översikter

http://thesweetsetup.com/apps/favorite-email-...
http://www.makeuseof.com/tag/5-apple-mail-alt...
http://www.macworld.com/article/2099441/web-a...

Är lockad av Mailmate...
http://www.macworld.com/article/2020211/revie...

... med tanke på översiktsförmågan och likheterna med Eudora. Samtidigt vill jag inte släppa modernt formaterad epost heller.

Senast redigerat 2016-09-07 13:21

Svårt. Jag skulle säga att du får testa dig fram.

Givetvis så kan jag tips om klienter som jag tycker är bra, men tror inte att de passar dig. Högs subjektivt. Testa och se vad som känns bäst.

Thunderbird brukar vara populärt också, bara att testa vilken du trivs med bäst.

Jag röstar på Postbox (som finns med i två av de länkade artiklarna).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-25 17:50

Airmail

Tackar för tipsen. Jag ska helt enkelt sakta men säkert utvärdera programmen. Kanske finner något som håller 24 år till?

Jag levde också med Eudora från 90-talet till en bra bit efter att de officiellt la ner. Sen tvingade jag mig själv till Apple Mail och har använt det sedan dess. Har tittat på några alternativ men aldrig hittat något som varit tillräckligt bra för att det ska vara värt att byta.
Apple Mail funkar faktiskt väldigt bra, men det är nog som redan påpekats väldigt subjektivt. Men jag kan idag inte påstå att det är något jag saknar direkt.
Det bästa alternativet som jag hittade har jag för mig var Airmail.

Eudora var det bästa helt enkelt!

Jag kan tyvärr INTE rekommendera Airmail. Jag är som TS gruvligt less på Applemail och körde med Airmail på min senaste produktion jag jobbade på och det var en riktig katastrof. Har aldrig varit med om en e-mail klient som är så dålig på att hantera attachments/bilagor. Är fortfarande på jakt efter en ny mail klient både till OSX och iOS.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Efter att ha kört Eudora i 24 år är gränsen nu nådd. Min MBPro från 2009 som klarar 10.6.8 och Rosetta är på väg att lämna in för gott. Fläktarna har rasat och låter som gräsklippare med ojämna blad. Batteriet är slut. Den bli överhettad i sommarvärmen. osv. Kör en tillfällig och lite modernare iMac i väntan på kommande lanseringar för ett större datorbyte. Därmed tappar jag Eudora Pro i emulerat läge. Eudora har varit omodernt sedan väldigt länge men har fungerat utan avbrott i alla år. Och jag har en volym med e-post sedan 1992 lagrat där.

Jag har egentligen inget behov av att flytta över allt. Macbooken kan fungera som "in-case-of"-dator när jag måste back i arkiven (och i värsta fall ligger allt som textfiler). Men jag måste hitta något E-postprogram jag trivs med. Och jag trivs verkligen inte med Apples Mail. Rörigt som satan. Svårt att få översikt och följa långa konversationer. Sak samma, jag ogillar helt enkelt programmet.

Så vilka vettiga alternativ finns det? Finns en del översikter

http://thesweetsetup.com/apps/favorite-email-...
http://www.makeuseof.com/tag/5-apple-mail-alt...
http://www.macworld.com/article/2099441/web-a...

Är lockad av Mailmate...
http://www.macworld.com/article/2020211/revie...

... med tanke på översiktsförmågan och likheterna med Eudora. Samtidigt vill jag inte släppa modernt formaterad epost heller.

Jag körde också Eudora i väldigt många år men bytte till Apples Mail för några år sedan och är idag helnöjd!
Det enda jag gjorde var att stänga av konversationerna och slå på "Klassiskt läge" så ser Apples Mail ut precis som jag är van vid från Eudora!!!

Ursprungligen av Niklasinorr:

Jag körde också Eudora i väldigt många år men bytte till Apples Mail för några år sedan och är idag helnöjd!
Det enda jag gjorde var att stänga av konversationerna och slå på "Klassiskt läge" så ser Apples Mail ut precis som jag är van vid från Eudora!!!

Aha! Det kanske helt enkelt är läge för mig att konfrontera min egen ovilja.

Ursprungligen av Niklasinorr:

Jag körde också Eudora i väldigt många år men bytte till Apples Mail för några år sedan och är idag helnöjd!
Det enda jag gjorde var att stänga av konversationerna och slå på "Klassiskt läge" så ser Apples Mail ut precis som jag är van vid från Eudora!!!

Samma här, inga konversationer och Klassiskt läge.

Ursprungligen av carlsson:

Samma här, inga konversationer och Klassiskt läge.

Har precis byt från MS Outlook till Apple Mail och är mycket nöjd. Har lagt upp 3 adresser och överfört alla mappar och det fungerar. Utseendemässigt är det ingen skillnad. Dock håller på lär mig och undrar hur man ställer in "klassiskt läge"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-03 12:01

Inställningar->Visningar->Klassiskt Läge (eller vad det nu blir på svenska...)?

Ursprungligen av frazze:

Inställningar->Visningar->Klassiskt Läge (eller vad det nu blir på svenska...)?

Jag hittade under inställningar/läsa. Tack!

Jag kom på en sak som jag älskade med Eudora: Att tidsbestämma när ett mail skulle gå iväg.

På det sättet kan man direkt bestämma att på fredag kl tre vill jag att den här personen ska få en påminnelse om detta, eller vad det nu kan vara. Oerhört bra!

Har letat efter en plugin för detta till Apple Mail, men det närmaste jag har kommit är Automator, och det blir för bökigt. Jag vill ha det inbyggt.

Någon som har en bra idé om hur man löser detta enkelt och säkert?

Ursprungligen av carlsson:

Jag kom på en sak som jag älskade med Eudora: Att tidsbestämma när ett mail skulle gå iväg.

På det sättet kan man direkt bestämma att på fredag kl tre vill jag att den här personen ska få en påminnelse om detta, eller vad det nu kan vara. Oerhört bra!

Har letat efter en plugin för detta till Apple Mail, men det närmaste jag har kommit är Automator, och det blir för bökigt. Jag vill ha det inbyggt.

Någon som har en bra idé om hur man löser detta enkelt och säkert?

Testa Send Later.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa Send Later.

Tack Barba. SendLater ingår numera i MailButler som hittas här: https://www.macupdate.com/app/mac/56115/mailb...

Dessvärre är det en månadspeng à 60,- som ska betalas vilket jag kan tycka är lite dyrt och surt.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-11 15:12
Ursprungligen av carlsson:

Samma här, inga konversationer och Klassiskt läge.

Konversationerna som är det bästa med Apple Mail, enkelt och överblickbart. Nåja smaken är som baken, hårig.

En liten uppföljning: Två månader senare kan konstatera att det faktiskt fungera ganska galant, mycket tack vare tipsen i tråden här. I eftertanke var mycket av min ovilja till Apples Mail baserat på hur det fungerande på 00-talet. Så det räckte långt att konfrontera sin ovilja.

Kul!

Härligt!

En sak som Apple måste lösa är att implementerna möjlighet till HTML-signatur. Det är ju för f*n pinsamt att vi inte kan göra det på ett enkelt sätt!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-09-01 20:06

Finns inte funktionen 'markera som ej skräp' kvar i Mail? Behövs ju när skräpfiltret ibland är väl nitiskt.

Ursprungligen av Le:

Finns inte funktionen 'markera som ej skräp' kvar i Mail? Behövs ju när skräpfiltret ibland är väl nitiskt.

Tumme ner för att markera som skräp, tumme upp om det redan är skräpmarkerat.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-09-02 08:36

Gott nog det. Men brevet ligger ju kvar bland Skräpet och flyttas inte till exv Inkorgen.

Ursprungligen av Le:

Gott nog det. Men brevet ligger ju kvar bland Skräpet och flyttas inte till exv Inkorgen.

Mail-->Inställningar-->Skräppost "När skräppost kommer: Flytta till brevlådan Skräp"

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-09-02 10:53
Ursprungligen av Mattias A:

Mail-->Inställningar-->Skräppost "När skräppost kommer: Flytta till brevlådan Skräp"

Om jag avmarkerar skräppost som icke-skräp vore det väl lämpligt att mailet flyttades till Inkorgen.

Ursprungligen av Le:

Om jag avmarkerar skräppost som icke-skräp vore det väl lämpligt att mailet flyttades till Inkorgen.

Sant

Den flytten får man nog göra manuellt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-07 11:53

På min Macmini flyttas det till Inkorgen...
Jag kör iofs Sierra beta, men har absolut för mej att det har varit så tidigare oxå. Det kräver förstås IMAP, vet inte om det kan vara serverberoende oxå....

Det har aldrig varit så, och det är j*igt sugigt av Apple att inte fatta det själv.

Bevaka tråden