Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte komma in i datorn, användare syns inte

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Som rubriken lyder så har jag nog blivit hackad. Jag har använt datorn idag och for sedan iväg på ett mindre ärende. Nu när jag kom hem och startar upp den ur viloläge så funkar inte min inloggningskod längre. Jag får smärre panik och testar lite olika sen även min gästinlogg på datorn även där så kommer jag inte in. Jag väljer sedan då att stänga av datorn och startar upp den men nu finns inte ens mitt användarnamn kvar utan måste även skriva in det. Snälla kan någon hjälpa mig med att komma in i den? jobbar som fotograf och detta faller på den värsta värsta tänkbara tiden i mitt liv ungefär.

Senast redigerat 2016-08-20 19:25

Har du backup så kan du väl återställa den bara?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du backup så kan du väl återställa den bara?

jag har ingen backup på denna vecka(den gör det veckovis) och det är den som är viktig

Du har inte blivit hackad. Luktar snarare härdsmälta i hårddisken.

Ursprungligen av Staafrocker:

jag har ingen backup på denna vecka(den gör det veckovis) och det är den som är viktig

Så länge du inte har krypterat din hårddisk och den inte är skadad så kan du komma åt innehållet genom att live-boota Ubuntu från USB-sticka och kopiera över filer till en extern hårddisk. Om du har krypterat så kanske du kan behöva gå via macOS installationsprogram och använda terminalen för att avkoda och kopiera till en extern lagringsenhet. Har du hårddisk rasat eller är skadad så kan det tyvärr vara så att du får lära dig av dina misstag att inte kontinuerligt säkerhetskopiera och göra om arbetet.

Jag tror för övrigt precis som pmarriot att du inte har blivit hackad. Lätt att dra sådana förhastade slutsatser.

Rubrik justerad.

tack för alla svaren. Jag har kommit in i terminalen och återställt lösenordet men min användare fanns inte kvar längre. Den enda som fanns att välja att återställa på var System administrator det fick de bli. Skrev in det senare när jag skulle logga in och nya lösenordet så böjar den tänka och har gjort det i kanske 30 minuter. Av ren frustration så tryckte jag på lite knappar och kom in i systeminställningar. Den står fortfarande och snurrar men kan snoka runt så gott jag kan härifrån och allt i Musik/bild/film är borta men alla program jag har haft finns kvar. Kommer även in på Användare och grupper och ser denna inloggning och Guest men min ordinarie som jag använt är helt borta. bilden så ser ni vad jag ser i princip. Men då borde frågan bli om detta är en skadad hårddisk eller om det är nått annat som har fått sig en känga? kan Operativsystemet har gått banans eller nått? ändade display och då försvann det snurrade hjulet och bakgrunden blev helt svart istället.

Ja jag fick lite panik tyvärr så då brukar logiskt tänkande flyga ut genom fönstret.

Senast redigerat 2016-08-20 19:53

Ni som har koll på saker, Via Startup Disk i systeminställningar så finns det Hårddiskläge. Tror ni att man kan komma åt saker ifrån Bilder/film/musik om man går in via den med tanke på att jag inte kan se min ordinarie användare längre?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-20 20:39

Frågor: hade du åäö i lösenord? Var disken krypterad? Vad för dator? Intern/extern disk?

Ursprungligen av reboot81:

Frågor: hade du åäö i lösenord? Var disken krypterad? Vad för dator? Intern/extern disk?

Rätt övertygad om att den inte var krypterad. Jag hade bara siffror i lösenorden. Det är en 27 tum Imac late 2015. intern disk

Jag löste det nu! gick in via Spotlight och deras förhindratjänst och hittade min gamla användare och att allt var kvar. Sen gjorde jag en ny användare som hette exakt desamma så då fick jag en fråga om jag inte ville använda dom gamla mappsystemet osv så då startar allt upp som vanligt. Laddar över allt viktigt nu och sen formaterar jag datorn för att vara på den säkra sidan(har en hel del felmedelanden kring Nyckelringar som inte försvinner)

Tack för att ni tog er tid att svara

Bra att den kommit igång. Se nu till att ha en kontinuerlig backup som körs hela tiden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-22 13:45

Att inte köra TimeMachine som är så enkelt, istället för ett "riktigt" backupprogram, tycker jag är lite vårdslöst. Det är bara att plugga in en extern hårddisk och klicka på OK. Inga fler inställningar behövs egentligen. Det klarar alla.

Pratar vi backup vill jag slå ett slag för extern backup. Crashplan eller t ex BackBlaze är suveränt.

Kostar nästan ingenting i månan och du skyddar dina data mot t ex brand, inbrott(stöld), översvämning etc....

Dina data kopieras till en server i ngt bergrum nånstans. Man kan kryptera sina data (Backblaze iaf).

1
Bevaka tråden