Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte komma in i datorn, användare syns inte

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Som rubriken lyder så har jag nog blivit hackad. Jag har använt datorn idag och for sedan iväg på ett mindre ärende. Nu när jag kom hem och startar upp den ur viloläge så funkar inte min inloggningskod längre. Jag får smärre panik och testar lite olika sen även min gästinlogg på datorn även där så kommer jag inte in. Jag väljer sedan då att stänga av datorn och startar upp den men nu finns inte ens mitt användarnamn kvar utan måste även skriva in det. Snälla kan någon hjälpa mig med att komma in i den? jobbar som fotograf och detta faller på den värsta värsta tänkbara tiden i mitt liv ungefär.

Senast redigerat 2016-08-20 19:25

Har du backup så kan du väl återställa den bara?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du backup så kan du väl återställa den bara?

jag har ingen backup på denna vecka(den gör det veckovis) och det är den som är viktig

Du har inte blivit hackad. Luktar snarare härdsmälta i hårddisken.

Ursprungligen av Staafrocker:

jag har ingen backup på denna vecka(den gör det veckovis) och det är den som är viktig

Så länge du inte har krypterat din hårddisk och den inte är skadad så kan du komma åt innehållet genom att live-boota Ubuntu från USB-sticka och kopiera över filer till en extern hårddisk. Om du har krypterat så kanske du kan behöva gå via macOS installationsprogram och använda terminalen för att avkoda och kopiera till en extern lagringsenhet. Har du hårddisk rasat eller är skadad så kan det tyvärr vara så att du får lära dig av dina misstag att inte kontinuerligt säkerhetskopiera och göra om arbetet.

Jag tror för övrigt precis som pmarriot att du inte har blivit hackad. Lätt att dra sådana förhastade slutsatser.