Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Maps ger felkod "kontrollera nätverksanslutningen och försök igen"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har ett väldigt irriterande problem. Jag använder Google maps där jag gör egna kartor med olika punkter. Detta för att sedan när man sitter i bilen kunna klicka på den punkt man ska till och direkt navigera dit utan att behöva hålla med anteckningar över adresser osv samt att man får en bra överblick.

Det senaste har Google maps börjat ge mig felmeddelande när man tycker på en utlagd punkt på kartan. "kontrollera nätverksanslutningen och försök igen" (se bild).

Jag har internetuppkoppling vilket kontrolleras via Safari på andra webbplatser. Har ingen betydelse om jag är ansluten via 4G, 3G eller WiFi.

Enheterna jag provar på är iPhone 6s med senaste uppdateringen både av iOS samt Google Maps. Samma gäller för den andra enheten som är en iPad Air 2.

Om jag gör en reset av appen dvs kör rensa cache (rensa programdata i Svenska versionen av Maps) så får jag logga in på nytt och öppna kartan. Då funkar det att klicka på en punkt och navigera dit men när jag sedan ska tycka på en annan så återkommer felmeddelandet.

Har googlat och letat men hittar inget mer matnyttigt än att rensa cache vilket inte fungerar...

Kan någon här inne har en lösning?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-19 17:33

Måste du köra Google Maps? Testat annat kartprogram (t ex Apples Kartor)?

Ursprungligen av kenjon:

Måste du köra Google Maps? Testat annat kartprogram (t ex Apples Kartor)?

Har inte testat Apples kartor mer än för enkel navigation. Kan man skapa egna "kartor" med klickbara punkter i deras program också?

Har du provat installera om appen?
Har aldrig haft några liknande problem.

Ursprungligen av keptang:

Har du provat installera om appen?
Har aldrig haft några liknande problem.

Yes, provat flera gånger. Och att tömma cache innan och efter jag laddat ner på nytt från App store...

Och apples kartor stödjer inte att göra flera egna markeringar på en och samma karta.

Ska prova med ett annat gmail-konto för att utesluta det.

Ok, väldigt märkligt det där, hoppas du hittar en lösning.

Posta gärna här om du hittar något.

  • Medlem
  • 2016-08-19 21:39

Hade exakt samma problem här i veckan. Grymt irriterande när jag försökte hitta ett 20 tals platser jag planerat besöka. Omnstallation av appen fungerade för mig - upptäckte jag hemma.

Kan meddela att problemet är ett minne blott i och med uppdateringen till iOS 10. Vet inte varför men nu fungerar allt tillfredställande utan att några felmeddelanden eller behov av att starta om appen!

1
Bevaka tråden