Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råkat radera startfiler

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, för ett år sedan så fick jag in en massa jobbiga pop ups på min iMac 21,5" från 2010.
Jag är långt ifrån en mästare på Mac och sökte lite på nätet hur jag skulle få bort dessa pop ups. Den sidan föreslog att jag skulle gå in i en viss mapp och radera ett antal filer. Dum som jag är var jag inte källkritisk utan gjorde som det stod.
Macen hängde sig efter en kort stund och när jag ska starta upp den så kommer den vita skärmen upp med äpplet i mitten. Den spelar startmelodin och påbörjar start (linjen som fylls på vid start) men efter en kort stund så stänger den ner sig själv.
Jag har försökt alla möjliga start kommandon.
Men lyckas inte reparera skadan på något sätt. Inte ens med cmd+R eller cmd+option+R
Jag har lyckats hitta in i "dos" för att se vad som egentligen händer och den stannar vid att nån form av startup fil saknas.
Jag vill så gärna ha igång den igen men känner att jag inte klarar av uppgiften. Är det nån vänlig själ som kan hjälpa en sorgsen själ att få igång iMac'en så vore jag evigt tacksam.
Med vänlig hälsning, Janne

  • Medlem
  • 2016-08-16 21:42

Har du testat att starta datorn med skifttangenten nedtryckt, så kallat säkert läge? Om det funkar kan du prova att ladda ned OS X via App Store och installera om. Ta backup på viktiga filer först.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-18 13:57

Har du inte kvar installationsskivan som följde med vid köpet?

Ursprungligen av alix:

Har du testat att starta datorn med skifttangenten nedtryckt, så kallat säkert läge? Om det funkar kan du prova att ladda ned OS X via App Store och installera om. Ta backup på viktiga filer först.

Testade skift men det funkar inte heller

Ursprungligen av kenjon:

Har du inte kvar installationsskivan som följde med vid köpet?

Nej, och jag kan inte minnas att jg fick med nån skiva ens.

  • Medlem
  • 2016-08-18 22:01

Snow leopard finns fortfarande att köpa och du ser ut att behöva det.

Ursprungligen av alix:

Snow leopard finns fortfarande att köpa och du ser ut att behöva det.

Jag har beställt en skiva snow leopard från Apple nu. Får se till veckan då jag får hem den om det löser mina bekymmer.

Ursprungligen av alix:

Snow leopard finns fortfarande att köpa och du ser ut att behöva det.

Har nu fått skivan men får ändå inte igång den

Ursprungligen av alix:

Snow leopard finns fortfarande att köpa och du ser ut att behöva det.

Detta är allt som händer
https://youtu.be/ENza_Rvoda0

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-23 11:39

Och du startar på skivan (hålla nere C)? Funkar det med Alt nedtryckt så du kan välja där?

Ursprungligen av Jandahlback:

Har nu fått skivan men får ändå inte igång den

Det där säger oss ingenting. Och Youtube-filmen säger ännu mindre. Eftersom du har beskrivit din kunskapsnivå som låg, så vore det nog bra om du redovisade lite mer detaljer kring vad det är du gör.

- Stoppa i DVD-skivan, starta datorn och håll nere C-tangenten, så ska den starta från DVD-skivan.
- Sen startar du Skivverktyg och formaterar om den interna hårddisken (behövs kanske inte, men lika bra att börja om helt från början)
- Sen installerar du ett nytt system
- Och sen är du mer källkritisk när någon säger åt dig att radera systemfiler.

Ursprungligen av kenjon:

Och du startar på skivan (hålla nere C)? Funkar det med Alt nedtryckt så du kan välja där?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där säger oss ingenting. Och Youtube-filmen säger ännu mindre. Eftersom du har beskrivit din kunskapsnivå som låg, så vore det nog bra om du redovisade lite mer detaljer kring vad det är du gör.

- Stoppa i DVD-skivan, starta datorn och håll nere C-tangenten, så ska den starta från DVD-skivan.
- Sen startar du Skivverktyg och formaterar om den interna hårddisken (behövs kanske inte, men lika bra att börja om helt från början)
- Sen installerar du ett nytt system
- Och sen är du mer källkritisk när någon säger åt dig att radera systemfiler.

Jag har testat att hålla nere C när jag startar upp men den tar inte det kommandot.

Har testat hålla nere shift utan att det händer nått.

Testat hålla nere D utan att det händer nått

Cmd + R funkar ej
Cmd, option + R funkar ej

Däremot lyckas jag följa i textform vad som händer. Bifogar en bild om nån kan läsa något ur det.

Jag kommer även in i "dos" men vet inte vilket kommando jag ska använda för att nå cd spelaren för att starta upp skivan den vägen.

- Vilken version av OS X var det du körde innan du förstörde systemet? Recovery (dvs tangentkommandona med Cmd-R) fanns inte före 10.7

- Du kan prova att återställa PRAM/NVRAM och SMC. Efter de åtgärderna så funkar kanske tangenterna.

- Vilket tangentbord använder du? Eftersom inga tangentkombinationer verka funka så hade jag provat med ett annat tangentbord (ej trådlöst).

- När under uppstarten börjar du hålla nere C? Det måste göras direkt, och hållas nere hela tiden (tills du märker att den har börjat läsa från skivan).
- Och skivan sitter i DVD-spelaren när du gör detta?

Senast redigerat 2016-08-23 12:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Vilken version av OS X var det du körde innan du förstörde systemet? Recovery (dvs tangentkommandona med Cmd-R) fanns inte före 10.7

- Du kan prova att återställa PRAM/NVRAM och SMC. Efter de åtgärderna så funkar kanske tangenterna.

- Vilket tangentbord använder du? Eftersom inga tangentkombinationer verka funka så hade jag provat med ett annat tangentbord (ej trådlöst).

- När under uppstarten börjar du hålla nere C? Det måste göras direkt, och hållas nere hela tiden (tills du märker att den har börjat läsa från skivan).
- Och skivan sitter i DVD-spelaren när du gör detta?

Jg har uppdaterat OS vartefter men minns inte vilken version jag hade när den kraschade.

Dom enda tangentbordskombinationer som funkar är cmd+s (singel user mode) samt cmd+v (verbose mode)

Så tangentbordet funkar.

Testade återställa nvram men detta funkade inte nu. Men tidigare idag funkade det.

Håller nere C hela tiden men hjälper inte. Ska se om jag kan få tag på ett trådat tangentbord.

Fler förslag?
Testade Apple supporten men den var för gammal för att dom skulle vilja hjälpa till.

Ursprungligen av Jandahlback:

Jg har uppdaterat OS vartefter men minns inte vilken version jag hade när den kraschade.

Dom enda tangentbordskombinationer som funkar är cmd+s (singel user mode) samt cmd+v (verbose mode)

Så tangentbordet funkar.

Testade återställa nvram men detta funkade inte nu. Men tidigare idag funkade det.

Håller nere C hela tiden men hjälper inte. Ska se om jag kan få tag på ett trådat tangentbord.

Fler förslag?
Testade Apple supporten men den var för gammal för att dom skulle vilja hjälpa till.

Jag brukar trycka på alt eller C precis efter startljudet. Gör jag det innan ignoreras det. Detta när jag använt ett trådlöst tangentbord.

Vilken version av OS X är det på Snow Leopard-skivan du har fått?

Om det är 10.6.0, 10.6.1 eller 10.6.2 så funkar det inte. För om det är "mid 2010"-modellen du har, så behöver den minst 10.6.3 för att starta.

Men en skiva som sålts nu borde ha 10.6.8, och då ska det inte vara något problem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av OS X är det på Snow Leopard-skivan du har fått?

Om det är 10.6.0, 10.6.1 eller 10.6.2 så funkar det inte. För om det är "mid 2010"-modellen du har, så behöver den minst 10.6.3 för att starta.

Men en skiva som sålts nu borde ha 10.6.8, och då ska det inte vara något problem.

Skivan jag fick var 10.6.3

Ursprungligen av suddgummi:

Jag brukar trycka på alt eller C precis efter startljudet. Gör jag det innan ignoreras det. Detta när jag använt ett trådlöst tangentbord.

Testat det och funkar inte

Ursprungligen av Jandahlback:

Skivan jag fick var 10.6.3

Det kan finnas flera varianter av 10.6.3, så då måste man titta på det exakta versionsnumret.

Mid-2010-modellen kräver minst version 10D2322a. Kan du hitta någon liknande beteckning på DVD-skivan?

Tyvärr så tror jag att 10D2322a är en specialversion för den datormodellen, och som är något nyare än den version du har på DVD-skivan.

  • Medlem
  • 2016-08-23 15:51

Testa trådat tangentbord och testa alt-knappen.

1
Bevaka tråden