Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiseringsprogram

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-17 17:45

Hej!

Vet att det ska finnas ett program där man kan bygga scenarion beroende på vilket nätverk du ansluter dig till.
Jag vill t.ex att när jag koppla in min dator till min dock på kontoret, att den ska ansluta till VPN och sedan ansluta mina nätverksresurser från en OS X server.

Någon som vet vad denna programvaran, eller liknande, heter?

Senast redigerat 2016-08-17 22:30

Automator kanske?

Testat med apple script eller Automator?

ControlPlane har möjlighet att göra precis det du är ute efter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-17 22:18
Ursprungligen av suddgummi:

ControlPlane har möjlighet att göra precis det du är ute efter.

Vill du ha ngt vassare med mer funktioner så är det Keyboard Maestro du ska köra.

Ursprungligen av reboot81:

Vill du ha ngt vassare med mer funktioner så är det Keyboard Maestro du ska köra.

Är det inte två helt olika program? Controlplane jobbar utifrån kontext, t.ex. om jag är ansluten till nätverk X via Wifi, vill jag att nätverksenheten Y monteras. Är jag inte ansluten till nätverk X, utan till ett annat, vill jag istället att min VPN-anslutning upprättas. På ett ungefär.
Jag använder det själv till att när jag är hemma se till att min brandvägg slås av och om jag inte är hemma att den slås på.

Keyboardmaestro verkar vara ett makrohanteringsprogram för tangentbordsgenvägar och min tolkning av frågan var att det skulle automatiseras i så stor grad som möjligt. Kan inte riktigt se hur tangentbordsmakron skulle lösa det snyggare än att faktiskt bara säga till OS X att "nu gör du det där". Men rätta mig gärna om jag har fel.

Jag ser dessutom en poäng i att Controlplane är fritt/OpenSource så man kan bidra med buggfixar eller funktionsutökningar själv om man vill.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-17 22:45
Ursprungligen av suddgummi:

Är det inte två helt olika program? Controlplane jobbar utifrån kontext, t.ex. om jag är ansluten till nätverk X via Wifi, vill jag att nätverksenheten Y monteras. Är jag inte ansluten till nätverk X, utan till ett annat, vill jag istället att min VPN-anslutning upprättas. På ett ungefär.
Jag använder det själv till att när jag är hemma se till att min brandvägg slås av och om jag inte är hemma att den slås på.

Keyboardmaestro verkar vara ett makrohanteringsprogram för tangentbordsgenvägar och min tolkning av frågan var att det skulle automatiseras i så stor grad som möjligt. Kan inte riktigt se hur tangentbordsmakron skulle lösa det snyggare än att faktiskt bara säga till OS X att "nu gör du det där". Men rätta mig gärna om jag har fel.

Jag ser dessutom en poäng i att Controlplane är fritt/OpenSource så man kan bidra med buggfixar eller funktionsutökningar själv om man vill.

Jo du har rätt, de skiljer sig rejält. Men båda två kan uppnå det som efterfrågades.
KM är ett programmerbart automatiseringsprogram. Dess namn är lite missvisande, för det finns mer triggers än tangentbordsinmatning. KM kan agera på wifi, anslutna enheter, monterade volymer osv.

CP är nog bra mycket enklare att komma igång med, men om man vill vinna tid (i långa loppet) och automatisera allt möjligt så är KM ett program som är värt investeringen i tid&pengar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-17 23:16

Funderat på skript men tänkte mest testa om jag gillar upplägget och därmed slippa lägga tiden på att koda något som fyller de krav på funktion, resurssnålhet och osynlighet jag har
Men tack för dom tipsen!

Tack för tipsen om Controlplane och Keyboardmaestro, ska kolla dom direkt! Tack tack!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-18 14:12
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-18 14:56

Tack!
Testar just nu Controlplane och har med hjälp av skript fått allt fungera enormt tillfredställande
När man väl började greja med programmet hittade jag enormt mycket mer att fixa än vad jag tänkte på tidigare!

1
Bevaka tråden