Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Music och uppladdning av iTunes bibliotek till iCloud

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-13 22:08

Hej
Jag kör 3 månaders "prova på" gratis Apple Music med family sharing, vilket skulle ersätta den aktuella Spotify family dealen.
Anledningen att jag vill byta är möjligheten att få tillgång från molnet även till all min övriga musik som jag har haft lokalt i iTunes på min laptop. Det som alltså skulle ladda upp till iCloud Library.

Det är dock just den biten jag inte fick pejl på. Jag har gjort enligt anvisningar, aktiverat iCloud Music Library på alla enheter men alla låtar visas på iPaden och Androidmobilen, men inte i iPhonen (6s)
Jag är inloggad med samma Apple ID konto på alla enheter, överallt dyker mina familjemedlemmar som aktiva och godkända.

Har följt alla instruktioner på Apples supportsida, sedan här där Apple skriver om hur de hanterar min musik som jag har lokalt, vissa krav på format m.m., allt det är OK och merparten av min musik är säkert godkänd för uppladdning.

Nästa problemet är att även om alla låtar från mitt iTunes bibliotek visas i iPaden och Androiden så spelar inte alla låtar. Väldigt många gånger kommer det upp en ruta med "Looks like (låten..) is no longer available".
Detta händer bara med CD skivor som jag först köpte och sedan lade in i iTunes. Exempelvis Aretha Franklins skiva "The Very Best" med 16 låtar, bara 2 låtar spelar.

Klart att jag kan hitta alla Aretha Franklins låtar i Apple Musics vanliga katalog men det är en hel del ganska sällsynta album som jag har nytta av att ha tillgängliga på alla enheter..

Är väldigt kluven. Älskar enkelheten med AM när jag kan beställa låtar av Siri medan jag kör bil, gränssnittet är mycket trevligare än Spotify (en smaksak såklart), men i slutändan, tillgången till mitt iTunes bibliotek - vilket är viktigast för mig, fixas inte just nu.

Har jag missat något? Någon inställning, uppdatering.... (har kollat flera gånger och håller allt up to date i alla enheter)?

Det är väl inte så enkelt när det inte fungerar.

Jag provade Apple Music men gick över till Google Play istället, för det fungerar med enheter/matchningar/uppladdningar/synkroniseringar oavsett plattform. Precis som Apple iCloud/Bildström med bilder vs. Google Photos, Google Photos fungerar, alltid. Med Apple iCloud/Bildström vet man inte.

Med Google Play behöver man inte ens betala något för att få sin musik uppladdad/synkad och kunna lyssna på den från valfri enhet.

Min erfarenhet iallafall..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-15 10:59

Jag har kört med Google Play ett tag men släppte det när hela familjen började med Spotify, och nu utvärderade jag ett tag Apple Music, lika (o)klok...
Du har alldeles rätt i det där med att ladda upp sin musik gratis, jag hade kunnat köra med GooPlay Music bara för den biten, och använda AM för resten? För jag gillar AM grännssnitt mer än Spotify plus allt det andra jag nämnde ovan.

  • Avstängd
  • 2016-08-15 11:13
Ursprungligen av homesick:

Nästa problemet är att även om alla låtar från mitt iTunes bibliotek visas i iPaden och Androiden så spelar inte alla låtar. Väldigt många gånger kommer det upp en ruta med "Looks like (låten..) is no longer available".
Detta händer bara med CD skivor som jag först köpte och sedan lade in i iTunes. Exempelvis Aretha Franklins skiva "The Very Best" med 16 låtar, bara 2 låtar spelar.

Min gissning är att alla låtar inte är markerade i iTunes och då ser det ut såhär.

https://www.google.de/search?sourceid=chrome-...

Bocken längst till vänster ska vara ikryssad på alla låtar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-15 23:32

Tack för grafikerna, förstår vinken och jag gick raka vägen till iTunes för att kolla.
Alla låtar är markerade i hela mitt bibliotek från början.

Däremot ser jag ett antal låtar med en moln-ikon överstruken och då kan det handla om låtar eller musik som jag själv spelat in och lagt i iTunes för enkelhetens skull - och då känner inte AM igen dessa, helt OK att de inte kan laddas upp i molnet.
Samtidigt så ser jag molnikonen bredvid en del låtar som jag lyssnade genom Apple Music "utanför" datorn, dvs. i mobilen och i bilen, enkla sökningar efter artister som jag lagt i några playlistor.
Alla dessa dyker upp i det stora biblioteket med denna ikon som visar att de är i molnet.
Om jag klickar på ikonen så laddas tydligen låten ned. Det här behöver jag inte eftersom det hade fyllts på en massa utrymme på den interna HDn där jag ändå förvarar all min musik. Vill inte ha iTunes bibliotek på externa HDs, passar mig bättre så här.
Backup-clone görs dagligen genom Super Duper så där känner jag mig trygg.

Ursprungligen av Hffre:
  • Avstängd
  • 2016-08-16 06:12
Ursprungligen av homesick:

Tack för grafikerna, förstår vinken och jag gick raka vägen till iTunes för att kolla.
Alla låtar är markerade i hela mitt bibliotek från början.

Däremot ser jag ett antal låtar med en moln-ikon överstruken och då kan det handla om låtar eller musik som jag själv spelat in och lagt i iTunes för enkelhetens skull - och då känner inte AM igen dessa, helt OK att de inte kan laddas upp i molnet.
Samtidigt så ser jag molnikonen bredvid en del låtar som jag lyssnade genom Apple Music "utanför" datorn, dvs. i mobilen och i bilen, enkla sökningar efter artister som jag lagt i några playlistor.
Alla dessa dyker upp i det stora biblioteket med denna ikon som visar att de är i molnet.
Om jag klickar på ikonen så laddas tydligen låten ned. Det här behöver jag inte eftersom det hade fyllts på en massa utrymme på den interna HDn där jag ändå förvarar all min musik. Vill inte ha iTunes bibliotek på externa HDs, passar mig bättre så här.
Backup-clone görs dagligen genom Super Duper så där känner jag mig trygg.

Detta kan du förhindra genom att gå in i Inställningar i telefonen eller iTunes och bocka ur "Lägg till spellistelåtar"
Då läggs inte låtarna till ditt bibliotek utan finns bara i dina spellistor.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-16 11:02
Ursprungligen av Hffre:

Detta kan du förhindra genom att gå in i Inställningar i telefonen eller iTunes och bocka ur "Lägg till spellistelåtar"
Då läggs inte låtarna till ditt bibliotek utan finns bara i dina spellistor.

GREAT! Detta missade jag, mucho importante
Tack!

1
Bevaka tråden